A Balatonban keresték, a Bakonyban vadász talált rá a tragikusan fiatalon elhunyt vadászpilótára

2025. 11. 19. 13:18
null

Csupán 28 éves volt, amikor hősi halál halt a Hajagnak repülőjével nekiütköző pilóta. Vass Zsigmond őrnagy egy MIG-et vezetett, ami az első orosz szuperszonikus vadászgépnek számít. Tragédiájához, bakonyi balesetéhez hozzátartozik, hogy először nem is tűnt fel a bázison az eltűnése, aztán a Balatonban keresték, hiába. A Bakonyban minden évben megemlékeznek róla. 

Vass Zsigmond őrnagy 1968. november 19-én az esti órákban, 19 óra 47 perckor MIG-19PM vadászgépével a Hajag-hegy gerincébe fúródott. A pilóta hősi halált halt, tragédiája bekerült a magyar katonai repülés fekete krónikájába és a bakonyi balesetről a helyiek évente megemlékeznek. Épp 57 esztendeje történt ezen a napon.

MiG-19 típusú repülőgép. Ilyen vadászgép ütközött neki a bakonyi baleset során a Hajagnak.
MiG-19 típusú repülőgép. Ilyen vadászgép ütközött neki a bakonyi baleset során a Hajagnak. 
Forrás: Fortepan, Dorics István

Bakonyi baleset – Szuperszonikus vadászgép éjszakai gyakorlaton

Múltidéző sorozatunknak Bácskai Péter idézte fel a tragédia részleteit, az információit különböző dokumentumok alapján gyűjtötte össze.

Éjszakai feladat során szállt fel Taszárról Vass Zsigmond pilóta a MIG-géppel. Az elfogási gyakorlat során az ő repülője volt a célgép, azaz az ő gépét követték a többiek, három másik pilóta, három géppel. A megfigyelői feladatot frissen kiképzett megfigyelők látták el. Az ő tévedésük okozhatta a tragédiát.

Dombóvár irányában a Duna vonaláig repültek a gépek, egymástól nagyobb távolságra. Majd észak felé folytatták a repülést, aztán egy bal fordulóval a Balaton felett hajtották végre a besiklást a taszári repülőtérre. 

Mikojan-Gurjevics, azaz MiG-19 típusú repülőgép a Hadtörténeti Múzeum udvarán.
Mikojan-Gurjevics, azaz MiG-19 típusú repülőgép a Hadtörténeti Múzeum udvarán.
Forrás: Fortepan, Dorics István

Vass őrnagy téves navigáció miatt a tervezettnél északabbra kezdte meg a forduló végrehajtását, és sajnos engedélyezték neki a süllyedést 300 méteres magasságra, ezért a besiklás végrehajtását meg is kezdte. A süllyedés miatt azonban a repülőgép 19 óra 47 perckor 485 méteres magasságban a Bakonynak ütközött.

Drámai fordulat, hogy a repülőtéren eközben nem is tűnt fel Vass őrnagy eltűnése, mindenki abban a hiszemben volt, hogy ő már leszállt, így tudták pilótatársai is. A gépek megszámolásakor azonban az ő gépe hiányzott. Ekkor kezdték meg az eltűnt gép keresését, amit a frissen esett hó, hódara nehezített. A Balatonba esett – ezt hitték, ezért ott kezdték meg a kutatást. 

A repülőgép roncsait néhány nappal később a Középső-Hajagon, az Augusztin-tanyától nem messze találták meg.

Bácskai Péter a Hatesz egyesület elnöke, és egyesülete szervezett honvédelmi emléktúrát a vadászrepülő balesetének helyszínére a napokban, bakonybéli túrázók részvételével látogatták meg a tragédia helyszínét, az emlékkövet. Az emléktúra során beszélt az elnök az 57 éve történtekről a résztvevőknek.

A legendás MIG

A MIG-19-es a Szovjetunió első szuperszonikus vadászrepülőgépe volt, az 1950-es években fejlesztették ki a MIG-17-es típusból. Prototípusa 1953 szeptemberében emelkedett a levegőbe, sorozatgyártása 1955-ben kezdődött el. Több országban gyártották. A típusból több mint tízezer épült. A Fortepan gyűjteményének fotóin tudjuk megmutatni.

A MiG-19-et 1955-ben állították rendszerbe, 1500 km/óra sebességű repülésre volt képes 2200 kilométer hatótávval. A Magyar Néphadsereg 12 ilyen gépet üzemeltetett 1960 és 1973 között.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.