Csupán 28 éves volt, amikor hősi halál halt a Hajagnak repülőjével nekiütköző pilóta. Vass Zsigmond őrnagy egy MIG-et vezetett, ami az első orosz szuperszonikus vadászgépnek számít. Tragédiájához, bakonyi balesetéhez hozzátartozik, hogy először nem is tűnt fel a bázison az eltűnése, aztán a Balatonban keresték, hiába. A Bakonyban minden évben megemlékeznek róla.
Vass Zsigmond őrnagy 1968. november 19-én az esti órákban, 19 óra 47 perckor MIG-19PM vadászgépével a Hajag-hegy gerincébe fúródott. A pilóta hősi halált halt, tragédiája bekerült a magyar katonai repülés fekete krónikájába és a bakonyi balesetről a helyiek évente megemlékeznek. Épp 57 esztendeje történt ezen a napon.

Forrás: Fortepan, Dorics István
Bakonyi baleset – Szuperszonikus vadászgép éjszakai gyakorlaton
Múltidéző sorozatunknak Bácskai Péter idézte fel a tragédia részleteit, az információit különböző dokumentumok alapján gyűjtötte össze.
Éjszakai feladat során szállt fel Taszárról Vass Zsigmond pilóta a MIG-géppel. Az elfogási gyakorlat során az ő repülője volt a célgép, azaz az ő gépét követték a többiek, három másik pilóta, három géppel. A megfigyelői feladatot frissen kiképzett megfigyelők látták el. Az ő tévedésük okozhatta a tragédiát.
Dombóvár irányában a Duna vonaláig repültek a gépek, egymástól nagyobb távolságra. Majd észak felé folytatták a repülést, aztán egy bal fordulóval a Balaton felett hajtották végre a besiklást a taszári repülőtérre.

Forrás: Fortepan, Dorics István
Vass őrnagy téves navigáció miatt a tervezettnél északabbra kezdte meg a forduló végrehajtását, és sajnos engedélyezték neki a süllyedést 300 méteres magasságra, ezért a besiklás végrehajtását meg is kezdte. A süllyedés miatt azonban a repülőgép 19 óra 47 perckor 485 méteres magasságban a Bakonynak ütközött.
Drámai fordulat, hogy a repülőtéren eközben nem is tűnt fel Vass őrnagy eltűnése, mindenki abban a hiszemben volt, hogy ő már leszállt, így tudták pilótatársai is. A gépek megszámolásakor azonban az ő gépe hiányzott. Ekkor kezdték meg az eltűnt gép keresését, amit a frissen esett hó, hódara nehezített. A Balatonba esett – ezt hitték, ezért ott kezdték meg a kutatást.
A repülőgép roncsait néhány nappal később a Középső-Hajagon, az Augusztin-tanyától nem messze találták meg.
Bácskai Péter a Hatesz egyesület elnöke, és egyesülete szervezett honvédelmi emléktúrát a vadászrepülő balesetének helyszínére a napokban, bakonybéli túrázók részvételével látogatták meg a tragédia helyszínét, az emlékkövet. Az emléktúra során beszélt az elnök az 57 éve történtekről a résztvevőknek.
A legendás MIG
A MIG-19-es a Szovjetunió első szuperszonikus vadászrepülőgépe volt, az 1950-es években fejlesztették ki a MIG-17-es típusból. Prototípusa 1953 szeptemberében emelkedett a levegőbe, sorozatgyártása 1955-ben kezdődött el. Több országban gyártották. A típusból több mint tízezer épült. A Fortepan gyűjteményének fotóin tudjuk megmutatni.
A MiG-19-et 1955-ben állították rendszerbe, 1500 km/óra sebességű repülésre volt képes 2200 kilométer hatótávval. A Magyar Néphadsereg 12 ilyen gépet üzemeltetett 1960 és 1973 között.















