A Szegedi Tudományegyetem alkalmazott és környezeti kémiai tanszékének docense hétfőn az MTI-nek elmondta: a köznyelvben szilikonnak nevezett anyag nagy vegyületcsaládot takar, amelyet széles körben használnak az iparban. Ilyen – például sütőformák készítéséhez használt – műanyag kiindulási anyagát, úgynevezett monomerét szállíthatta az a teherautó, amelyből szennyeződés került az M43-as út felületére.
A kutató közölte, a kifolyt anyag feltehetően „elreagált” a levegőben található nedvességgel, és lényegében az autópálya felületén ment végbe a polimerizáció, a műanyag kialakulása. Az a sztráda kopórétegének felületétől függ, hogy a szennyeződés milyen mélyre jutott – tette hozzá. Kukovecz Ákos kitért arra, hogy az ilyen műanyagok nagyon erősen taszítják a vizet, ezért megnedvesítve rendkívüli módon csúsznak, az erről szóló figyelmeztetés az anyagok biztonsági adatlapján is szerepel.
Az ilyen vegyületek tökéletesen nem oldhatók, csupán rendkívül agresszív oldószerekkel eltávolíthatók, ezeket azonban környezetvédelmi okok miatt nem lenne szerencsés használni az autópályán – fogalmazott az egyetemi docens. Homokkal a műanyag szemcsékre bontható és eltávolítható, de akadhatnak olyan területek, ahol csúszós felületek maradnak – közölte a szakember, aki szerint hosszú távon a legbiztonságosabb megoldás a szennyezett réteg lemarása lenne.