A fogyasztás joga

Úgy döntött a törvényszék: a válása után nyugdíjba vonult férfi továbbra is köteles extrém életszínvonalat biztosítani gyermekeinek.

Puzsér Róbert
2015. 04. 23. 12:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számszerűsítve: az apának háromszázötvenezer forintos nyugdíjából háromszázezret kell tartásdíj címén kifizetnie, mert az ítélet szerint „a felek gyermekei számára jár például a tablet, az iPhone, a márkás ruha és cipő stb”.

Ebben az ítéletben benne van a férfiakat sújtó diszkrimináció, a gazdagokkal szemben tomboló, „fizessen csak, marad épp elég” típusú prolidüh egyaránt, ahogy benne van modern világunk teljes lelki szétzuhanása. Ott rejlik benne az egész korszellem, mely a fogyasztástól remél boldogságot, szórakoztatóipari eszközöktől vár megváltást, és büszke arra, hogy száz forintért bárki torkát átharapja.

A kiszolgáltatott férfiakkal szemben megnyilvánuló társadalmi közöny nem új keletű. Ha felmerül a családon belüli erőszak kérdése, még a közbeszéd részévé sem lehet tenni a férfiak bántalmazását. A rendszer, amely elfordítja a fejét, ha a részeg férj elveri az asszonyt, a bántalmazott férfiak ledarálásához egyenesen segédkezet nyújt.

A gazdagokat a társadalom ma azokkal a félbűnözőkkel azonosítja, akik a politikai bizniszben, a tőzsdén vagy az alvilágban lapátolták össze a százmillióikat. Tény, hogy az úszómedencés villák, a luxusautók és a félmilliós Gucci táskák világában hemzseg a sok privatizátor, tolvaj és uzsorás, akik soha semmit nem adtak az országnak, de mindent elvettek, ami mozdítható. Létezik azonban a vagyonosoknak egy másik kasztja, amely dolgozik és alkot, vállalkozik és szolgáltat, munkát ad és adózik. Fáradhatatlanul húzza az ország szekerét, erősebben és gyorsabban, mint sokan mások. Ezek a gazdag emberek szintén megkapják a megvetést, a gyűlöletet, a dühödt és alaptalan ítélkezést.

Arra kényszeríteni valakit, hogy élje fel a vagyonát – ez kegyetlen állami önkény. Ha tisztességesen szerezte, akkor legyen joga abból alapítványt létrehozni, világot látni vagy az unokái számára akármennyit megőrizni. A teljesítményt jobb helyeken tisztelik, és nem büntetik. Amikor a bíróság egy háromszázötvenezer forintos nyugdíjból háromszázat az öreg burzsujtól elvesz, hogy azt a kicsi burzsujoknak adja, ezzel a döntésével azt nyilvánítja ki, hogy a magyar társadalom nem a teljesítményben, hanem a burzsuj életmód fenntartásában érdekelt. Csakhogy, amit sem a bíróság, sem a társadalom nem ért, hogy teljesítmény nélkül nincs burzsujság. Legfeljebb olyan, mint a ruszkiknál, ahol fél tucat bűnöző elprivatizálta az olajvagyont, hogy abból futballcsapatokat vásároljon magának, miközben a társadalom széles rétegei a magyarországi fizetés feléből tengődtek. Az ilyen bírói ítélet azért nagyon veszélyes, mert a házasságban, az igazságszolgáltatásban és a tisztességben egyaránt megrendíti a bizalmat.

Mi lenne, ha a történetben szereplő házaspár váratlanul kibékülne, hogy új életet kezdjen egy zsákfaluban márkás ruhák és cipők, valamint elektronikus eszközök nélkül? A gyerekeik az ítéletet a kezükben lobogtatva követelhetnék, hogy a szüleik biztosítsanak számukra egy kényelmes otthont valahol a Rózsadombon, ők ugyanis azt szokták meg? Továbbá követelhetnének mellé havi százötvenezer forintos zsebpénzt, hogy a középiskolában fenn tudják tartani az irigyelt társadalmi státusukat? Olyan emberi jogról ugyanis még nem hallottam, ami csak a szülők válása esetén illet meg. E logika alapján miért ne perelhetnék be gyerekek százezrei a szüleiket, akik pénzt tesznek félre ahelyett, hogy megvennék nekik a legújabb okostelefont vagy játékkonzolt? Irány a bíróság, ahol majd kiderül, hogy az emberi jogaid vajon érnek-e egy új BMW-t, vagy csak egy használt Volkswagent. Ez a szülői felelősség és gondoskodás teljes félreértése. A gyermeki psziché irreális életminőséghez szoktatása a „minden jár” zsarnoki szemléletét eredményezi. Amikor szülők teszik ezt, az fájdalmas, amikor a bíróság, az vérlázító. Az emberi méltóság és a szociális igazságosság elsősorban nem jogi fogalmak, hanem társadalmi meggyőződés arról, hogy mi a helyes, és mi a minimum. Azért alkottuk ezeket az eszményeket, mert nem akarunk nyomortelepeket, éhező, rongyos gyerekeket látni, mert olyan világban kívánunk élni, amely minden tagja számára esélyt kínál a boldogulásra. A bíróság feladata az lenne, hogy e jogok szelleme felett őrködjön, nem pedig, hogy családi leszámolásokban segédkezve csúfolja meg. Végül elérkezünk a fogyasztói létállapot teljes diadalához, amikor a fogyasztás igénye többé nem vágy, hanem jog. S nemcsak egy jog a sok közül, hanem a legfőbb jog valamennyi jog felett, amely felülír minden morális szempontot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.