Énünk két fele

Kapzsiság és pánik uralja a modern ember életének valamennyi vonatkozását.

Puzsér Róbert
2017. 02. 02. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha körülnézek, kétféle működést látok. Egyik a pánik. A portásfülkék és az igazgatói irodák valamennyi eresztékét átható örvény. Ott zakatol mindenki vérnyomásában, a dohányzóhelyiségek fojtogató füstjében és a munkahelyi étkezdék mosogatószerszagú neonfényében. A pánik énünk egyik fele.

A nyilvánosság egészét átjárja a pánik, mint a hideglelés. Pánik lepi el a kamera lencséjének belső felületét, pánikot lélegez be a mikrofon. Kiver a pánik, hogy mekkora lesz a nézettség, hányan kapcsolnak el, mielőtt a műsort megkoronázná a reklámblokk. Kiver a pánik, hogy bármelyik pillanatban kihullhatunk a sógorság-komaság akolmelegéből. Kiver a pánik, ha véletlenül őszinték voltunk, politizáltunk, vagy megsértettünk egy lehetséges hirdetőt. A pánik vészcsengőket szólaltat meg, amelyek sales-estül céges ügyvéden és zenei szerkesztőn át adásrendezőig mindenki fejében ott csörömpölnek. Amit Illyés zsarnokságnak látott Rákosi rendszerében, az ebben a tőzsde és reklám sújtotta világban a pánik: öncenzor és öncenzúra, diktátor és diktátum.

Ahol zsarnokság van, az ember szabadságra vágyik, amint azonban megszűnik a zsarnokság, a vákuumot szabadság tölti ki – ennek megfelelően a jelen kor világtörvénye is kettős: ha nincs pánik, az irányítást az én másik felének örvénye veszi át. Amint a vészcsengő elhallgat, végre eljön a pillanat, hogy a pánik hűlt helyére lépjen édestestvére: a kapzsiság. Máris aratni kell, és aratni, és aratni. Már nem a csengő csörömpöl, hanem a pénztárgép – hangja ritmust ad a napnak, amit szeretünk, hisz mind kaszálni akarunk, még többet és többet kasszírozni. Naná, majd hülyék lennénk nem akarni! Éppúgy elszabadul az adrenalin, éppúgy elborul a tekintet, mint a pánik uralma idején – de minek gondolni most a pánikra, amikor épp a kapzsiság haláltáncát járjuk, és de jólesik a tánc: még és még és még! Már nem kell a biztonsági játék, kinek kell a tegnap annyira féltett krumplileves, ha itt a pezsgő és itt a kaviár, ha itt a kokain és itt a luxusprosti, ha itt a Gucci és itt a Lamborghini. A felsorolást csak egyvalami törheti meg. Énünk másik fele: a pánik – de ne gondoljunk most rá! Akkor vissza se tér: még és még és még! Így jó! Örökké tart a tánc!

Veszett világban élünk, ahol minden elv érvényét veszti, mert ezt a világot végérvényesen a gyáva és mohó tudattalan vezeti. Kapzsiság és pánik uralja a modern ember életének valamennyi vonatkozását: a tőzsde csak akkor nyugszik, ha kikapcsolják hétvégére, különben kapzsiság vagy pánik vezeti: növekedés és kapzsiság, vagy esés és pánik – nincs pillanat, amelyben ne élet vagy halál forogna kockán. Permanens hisztéria: a gátlástalan mohóságot kétségbeesett menekülés váltja, és visszatér a falási ösztön, aztán újra a riadalom – a kerék pedig csak forog és forog.

A kultúra világát épp ugyanígy a kapzsiság és a pánik vezeti. Hiába sikeres az új album, hiába telt házasak a koncertek, a kiadó már követeli az új anyagot, a menedzser már szervezi az új koncertet. Aztán ha az új lemez nem úgy fogy, mint az előző, a rajongók és a média máris gondoskodnak az érzelmi nyomásról. Korunk művészeinek kapzsiság és pánik közegében kell alkotniuk, míg a korszellem végleg meg nem fosztja őket az autonómiájuktól, és kezdenek maguk is a kapzsiság és a pánik keretei közt működni.

A tömeg működését leíró dinamika a fentiekkel épp megegyezik: pánik az idegentől, pánik a munkahely elvesztésétől, pánik az ismeretlentől, és fékevesztett kapzsiság, gátlástalan követelése mindannak, ami jár. És persze minden jár. Nincs többé bal és jobb, nincs többé szocialista és konzervatív – csak pánik és kapzsiság: az egyik pánikot kelt, a másik ígérget; aztán a másik kelt pánikot, és ígérget az egyik.

A párkapcsolatoknak teret adó húspiac épp ugyanígy működik. Pánik a zülléstől: „szerelmem, ments meg!” – és kapzsiság, hogy a másik miatt lemaradok bármiről: „még nem éltem eleget”. Pánik, hogy elhagy a szerelmem – és kapzsiság, hiszen lehetne szebb, gazdagabb és fiatalabb. Pánik, hogy születhet-e még gyermekem – és kapzsiság, hogy ha már megszületett, kihajtsam belőle a legtöbbet.

Tőzsdére vittük az életünket. Az intimitásnak ugyanúgy árfolyama van, mint a szabadidőnek, a diplomának, a politikának vagy a meggyőződésnek. A Wall Streetre költöztünk: kapzsik vagyunk, és veszünk – pánikba esünk, és eladunk. Brókerek lettünk: sorsunkat a kapzsiság és a pánik írja, és nem tudunk kiszállni, csakis venni meg eladni, miközben jól tudjuk, hogy a kapzsiságon és a pánikon kívül nem vár ránk semmi. Nincs más választásunk, mint előre menekülni, és magunkkal rántani a haláltáncba a bolygó sok milliárd lakóját és faját?

Van más választásunk. Először is fel kell ismernünk a kapzsiság és a pánik mechanizmusait önmagunkon: amikor tombol a pánik, egy kicsit le kell nyugodnunk, amikor hajszol a kapzsiság, egy kicsit meg kell ijednünk. Először csak egy kicsit. Aztán lassan el kell kezdenünk visszaigazodni középre: az elfelejtett normalitásba. Konzerválni és konszolidálni kell, amikor fut a szekér, és nem csak elbirtokolni, továbbá konzerválni és konszolidálni kell, amikor a szemünk láttára zuhan a szekér, és nem utánaugrani. Azon a napon, amikor az ember a pánik örvényében a kapzsiságra, a kapzsiság örvényében meg a pánikra gondolva meditál, az emberiség felnőttkorba lép.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.