A rendezvényen a jelenlévők jelentős összegű anyagi támogatást szavaztak meg az állam javára. Az amerikai külügyminiszter a legjelentősebb nem NATO-tag szövetségesnek nevezte a fiatal demokráciát. A diplomatikus fotókat elnézve és nyilatkozatokat meghallgatva az emberben több kérdés is felmerül. Az egyik, hogy mi indokol egy nagy tételű felajánlást; a másik, hogy milyen tekintetben szövetséges Afganisztán és az Amerikai Egyesült Államok; a harmadik, hogy mi a véleményük az eddigi eseményekről az afgánoknak.
Az első kérdésre adható egyik lehetséges válasz alapja az ország gazdasági mutatóiban és történelmi múltjában keresendő. Ezen a területen igen alacsony a társadalom életszínvonala, a bérek jóval az átlag alatt vannak, kevés a munkalehetőség, ugyanakkor sajátosak például a földrajzi körülmények. Az elmúlt évek eseményei rámutattak arra, hogy az államnak átfogó infrastrukturális reformokra, helyesebben a társadalmi–szociális–gazdasági ellátórendszer teljes felépítésére, újragondolására van szüksége annak érdekében, hogy a társadalom a kívánt ütemben tudjon fejlődni. Magyarán még több oktatási, egészségügyi és gazdasági intézményt, reformot kell kivitelezni, mint előzetesen a döntéshozók gondolták. Ha a pénzadományt egy másik, az előbbinél pesszimistább aspektusból vizsgáljuk, akkor a helyzet merőben más képet mutat: az Obama-kormányzat külpolitikájának kritikusai szerint ugyanis – vannak szép számmal mind az amerikai politikai eliten belül, mind a nemzetközi erőtérben – ez a pénzösszeg tulajdonképp az eddig elkövetett hibák, hiányosságok elkendőzésére van, s végső soron annak igen körültekintően csomagolt elismerése, hogy a „demokráciaépítés” nem aratott olyan fényes sikert, mint várták. Hogy végül a gazdasági mutatóknak van igazuk vagy a rosszmájú ellenzéknek? Az utókor majd eldönti.
A második kérdést már nem ennyire egyszerű megválaszolni, átlátni. Ugyanis ez inkább szakpolitikai, mint politikai–diplomáciai kérdés, ezért a válasz is legalább ennyire összetett. A két állam szövetsége vélhetően a terrorizmus felszámolására irányul. Csakhogy amilyen nehéz definiálni a kifejezést, legalább annyira nehéz hatásos megoldást találni ellene. A nehézség oka, hogy az értelmezés erősen szubjektív, s az egyszerű emberek – akik egy másik politikai rendszerben szocializálódtak – nem mindig látják át a határvonalakat, különbségeket; ezenkívül a terrorizmus számos egyéb problémában is szövetségesre talál, amelyek ily módon felerősítik a társadalomra, gyakorlati politikára kifejtett hatásait. Ezt a nehézséget két tényező tovább bonyolítja: az egyik a földrajzi sajátosságokból adódó eltérő gazdasági szint, a másik az afgánokat is érintő gazdasági válság, mely itt is katalizátorként működött, működik, csak merőben mást hozott, hoz a felszínre mind a mai napig, mint a világ bármely pontján. Vagyis valójában a hír nem az, hogy Afganisztán a „legnagyobb nem NATO-tag szövetséges”, sokkal inkább az, hogy ez a szövetség milyen hatásfokkal működik, azaz mely területei jelentik az igazi pozitívumot, és melyek azok, melyeken mindenképpen dolgozni kell a siker elérése érdekében.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!