Szexuális felvilágosítás itthon és külföldön

Mi a helyzet Magyarországon a szexuális felvilágosítással, amely talán a legjobb módja lenne az abortuszok sajnálatosan magas számának visszaszorítására? Mit tesz ezen a téren Hollandia, Franciaország, Németország, vagy az USA? Kitekintés és háttér...

Gyarmati Orsolya
2012. 05. 16. 12:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon évente nagyjából negyvennégyezer terhességet szakítanak meg. A jelenlegi, 1992-ben született törvény szerint hazánkban az abortusz abban az esetben engedélyezett, ha egyrészt a terhességmegszakítás az első trimeszterig megtörténik, valamint, ha az anya súlyos válsághelyzetre hivatkozik, genetikai ok, vagy komoly egészségügyi probléma lép fel és a két kötelező tanácsadás után továbbra is el akarja vetetni a magzatot.

Sajnos egyre korábbra tolódik a gyerekek első szexuális élményének időpontja. A fiatalok a különböző médiumokból ömlő információtömegből leginkább azt szűrik le, hogy az a “menő”, akinek már van szexuális tapasztalata. Éretlenül, lelkileg teljesen felkészületlenül vágnak bele a nagy kalandba, és mivel nincsenek körülöttük olyan felnőttek, akikben megbíznának, egymás között cserélik ki tapasztalataikat. Azt sem lehet elmondani, hogy Magyarországon egységes, magas színvonalú és minden diákot elérő felvilágosító programok lennének. Természetesen minden iskola igyekszik szexuális felvilágosítás címén valamennyit beszélni a fogamzásgátlás fontosságáról és módszereiről, valamint a nemi élet testi-lelki vonatkozásairól, mégis, sok pedagógusnak esélye sincs arra, hogy a gyerekek bizalommal forduljanak ezekben a kérdésekben hozzájuk, és még ha érdekelné is őket a dolog, sokszor akkor sem mernek kérdezni. Ami pedig a nem kívánt terhességet illeti, még rosszabbul állunk. Vannak ugyan oktatófilmek, de a jelek szerint nagyon kevés az a tanár, aki vállalja is, hogy levetíti és utána érdemben feldolgozza a gyerekekkel a látottakat.

A statisztikai adatok szerint az EU-ban Szlovákia és Málta után Magyarországon a legmagasabb a fiatalkorú lányokon végzett terhességmegszakítások száma. Évente nagyjából ötezer abortuszt hajtanak végre kiskorú anyákon, akik közül mintegy kétszázan még a 14. életévüket sem töltötték be.

Nemrég bejárta a médiát az a hír, hogy Romániában egy törvénytervezet értelmében oktatófilm megtekintésére köteleznék a magzatukat elvetetni kívánó nőket, ugyanakkor a döntés jogát kizárólag a nők kezében hagynák. Az ügy nagy társadalmi vitát váltott ki az országban. Az egyik szülész-nőgyógyász úgy vélte, hogy a film levetítése elhanyagolható arányban szorítaná vissza az abortuszok számát, viszont felesleges pszichés terhet rakna az abortusz miatt lelkileg amúgy is rendkívül instabil nők vállára. Voltak, akik úgy vélték, a film megtekintése nem segítség, hanem manipulálás lenne.

Gulyás Gergely, az országgyűlés emberi jogi bizottságának alelnöke úgy véli, minden középiskolásnak látnia kéne már az első évben egy oktatófilmet az abortuszról. Tavaly a kormány országos abortuszellenes kampányt indított, amelynek keretében plakátokat helyeztek el közterületeken. A képeken egy magzat volt látható a következő szöveggel: „Megértem, ha még nem vagy kész rám, de inkább adj örökbe, hadd éljek.” A kampány nagy felháborodást váltott egyes civil szervezetek között, míg mások üdvözölték azt. A Patent Egyesület úgy fogalmazott, hogy a plakát bűntudatkeltéssel manipulál és nem veszi figyelembe a nők önrendelkezési jogát. Egy nemrég elkészült felmérés szerint a magyar felső tagozatosok és középiskolások 97 százaléka elégedetlen az iskolai szexuális felvilágosítás szintjével. Ahogy a tanulmány fogalmaz: a gyerekek a sötétben tapogatóznak.

Nézzük, hogyan zajlik a szexuális felvilágosítás határainkon túl!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.