Egyre többen közlekednek biciklivel a fővárosban. Vannak arra vonatkozó adatok, mennyivel nőtt ez a szám az elmúlt években, s mennyivel "könnyítené meg" a budapesti közlekedést, ha nagymértékben megnövekedne a kialakított bicikliutak száma (kevésbé leterhelt tömegközlekedés, kevesebb szmog, kevesebb parkoló autó)?
A kerékpáros közlekedés népszerűsége folyamatosan növekszik Budapesten. Célunk, hogy 2020-ra a kerékpárhasználat meghaladja a 10%-ot a közlekedési módok megoszlásában. Ez jelentős könnyebbséget jelentene az utakon és a tömegközlekedési eszközökön is, azonban ennek feltétele, hogy olyan kerékpáros infrastruktúra létesüljön, amely segítségével ez a terhelés kezelhetővé válik.
Célunk az, hogy integrált fejlesztések induljanak és megvalósuljon az egyes közlekedési ágazatok optimális együttműködése. Ebben a kerékpár szerepét a városi rövid utazások kiváltásában, a munkába járó autós ingázó forgalom alternatívájaként, nagyobb távolságok esetén a közösségi közlekedéssel kombinálva és a P+R lehetőségek kihasználásban látjuk. Ennek fontos alapja a kerékpározás biztonságának és elfogadottságának növelése.
Az alábbi ábra az elmúlt években a kerékpározás arányának növekedését mutatja Budapesten. Látható, hogy a hétköznap kerékpározók száma már meghaladja a hétvégit, és számuk 2006 óta duplájára növekedett.
Korábban volt szó olyan biciklik bevezetéséről, amelyeket bárhonnan elvihetünk letét fejében - több európai városhoz hasonlóan - hol tart ez a projekt?
A „bubi” (a Budapesti Bicikli kifejezésből alkotott mozaikszó) elnevezésű közösségi kerékpáros közlekedési rendszer projekt a közbeszerzési szakaszban jár, terveink szerint az első ütem – amely 74 állomással lefedi majd a belváros területét – 2013 második félévében valósulhat meg.
A számos európai városban működő bérbicikli-rendszert a BKK az Európai Unió 900 millió forintos társfinanszírozásával valósítja meg, a projekt teljes beruházási költsége mintegy 1,1 milliárd forint.
A bubi projekt egy olyan új, alternatív közösségi közlekedési szolgáltatás, amely a város leginkább beépített, legsűrűbben lakott területein (a budai Duna-parttól a Városligetig) mindenki számára könnyen hozzáférhető, alacsony díj ellenében kölcsönvehető kerékpárokat biztosít. A bubi célja, hogy azok is kerékpározhassanak Budapest belső területein, akiknek egyébként nincs kerékpárjuk, távolról ingáznak, hegyen laknak vagy bármilyen más okból nem használnak saját kerékpárt, de ezt a környezetbarát és gyors közlekedési módot szívesen választják. A beruházással a cél a budapesti, elsősorban a belvárosi utazásokhoz hatékony és környezetbarát alternatíva létrehozása, a jelenleg elérhető kínálat szélesítése, a dugók és így a közlekedési problémák csökkentése.