Egy élhető alternatíva? Biciklivel a fővárosban

2006 óta megduplázódott a kerékpárosok száma a fővárosban. De mennyire élhető alternatíva ez egy kisgyerekes családnak?

Czefernek Léna
2012. 06. 19. 10:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre többen közlekednek biciklivel a fővárosban. Vannak arra vonatkozó adatok, mennyivel nőtt ez a szám az elmúlt években, s mennyivel "könnyítené meg" a budapesti közlekedést, ha nagymértékben megnövekedne a kialakított bicikliutak száma (kevésbé leterhelt tömegközlekedés, kevesebb szmog, kevesebb parkoló autó)?

A kerékpáros közlekedés népszerűsége folyamatosan növekszik Budapesten. Célunk, hogy 2020-ra a kerékpárhasználat meghaladja a 10%-ot a közlekedési módok megoszlásában. Ez jelentős könnyebbséget jelentene az utakon és a tömegközlekedési eszközökön is, azonban ennek feltétele, hogy olyan kerékpáros infrastruktúra létesüljön, amely segítségével ez a terhelés kezelhetővé válik.

Célunk az, hogy integrált fejlesztések induljanak és megvalósuljon az egyes közlekedési ágazatok optimális együttműködése. Ebben a kerékpár szerepét a városi rövid utazások kiváltásában, a munkába járó autós ingázó forgalom alternatívájaként, nagyobb távolságok esetén a közösségi közlekedéssel kombinálva és a P+R lehetőségek kihasználásban látjuk. Ennek fontos alapja a kerékpározás biztonságának és elfogadottságának növelése.

Az alábbi ábra az elmúlt években a kerékpározás arányának növekedését mutatja Budapesten. Látható, hogy a hétköznap kerékpározók száma már meghaladja a hétvégit, és számuk 2006 óta duplájára növekedett.

Korábban volt szó olyan biciklik bevezetéséről, amelyeket bárhonnan elvihetünk letét fejében - több európai városhoz hasonlóan - hol tart ez a projekt?

A „bubi” (a Budapesti Bicikli kifejezésből alkotott mozaikszó) elnevezésű közösségi kerékpáros közlekedési rendszer projekt a közbeszerzési szakaszban jár, terveink szerint az első ütem – amely 74 állomással lefedi majd a belváros területét – 2013 második félévében valósulhat meg.

A számos európai városban működő bérbicikli-rendszert a BKK az Európai Unió 900 millió forintos társfinanszírozásával valósítja meg, a projekt teljes beruházási költsége mintegy 1,1 milliárd forint.

A bubi projekt egy olyan új, alternatív közösségi közlekedési szolgáltatás, amely a város leginkább beépített, legsűrűbben lakott területein (a budai Duna-parttól a Városligetig) mindenki számára könnyen hozzáférhető, alacsony díj ellenében kölcsönvehető kerékpárokat biztosít. A bubi célja, hogy azok is kerékpározhassanak Budapest belső területein, akiknek egyébként nincs kerékpárjuk, távolról ingáznak, hegyen laknak vagy bármilyen más okból nem használnak saját kerékpárt, de ezt a környezetbarát és gyors közlekedési módot szívesen választják. A beruházással a cél a budapesti, elsősorban a belvárosi utazásokhoz hatékony és környezetbarát alternatíva létrehozása, a jelenleg elérhető kínálat szélesítése, a dugók és így a közlekedési problémák csökkentése.

A közszolgáltatásként működő rendszer tervezetten éjjel-nappal üzemel majd, a kezdő 30 perces ingyenes bérleti időszak után fokozatosan emelkedő díjszabással. Az előzetes regisztráció után bárki számára használható rendszer a Margit híd és a Petőfi híd közötti területet fedi le. A bubi 74 db dokkoló állomással fog működni, ebből 59 db a pesti oldalon a Nagykörút – Városliget – Újpesti rakpart közötti térségben, míg 15 db a budai oldalon Széna tér – Margit körút – Duna-part és a Pázmány Péter sétány által határolt területen fog működni. Így a kiszolgált terület 12,75 km2 a belvárosban. A fejlesztés által érintett kerületek: I. (4db), II. (4db), V. (19db), VI. (11db), VII. (12db), VIII. (7db), IX. (5db), XI. (7db), XIII. (5db).  Állomások egymástól való átlagos távolsága 560 m, így két állomás között a maximális gyaloglási távolság 280 m, ez lehetőséget ad arra, hogy könnyű elérhetőségével valós alternatívaként szereplejen a belvárost érintő közlekedési rendszerben.

Terveznek olyan gyerekeket megcélzó kampányt, mellyel a kicsik között is népszerűsítik a kerékpározást, egyúttal megtanítják őket az általános közlekedési szabályokra?

Társaságunk kiemelt figyelmet szentel a kerékpáros közlekedés népszerűsítésnek. A bubi projektet is alapos kampány előzi majd meg, melynek a közlekedésbiztonság is fontos eleme lesz. A kerékpározás népszerűsítése érdekében a Magyar Kerékpárosklubbal működünk együtt. Saját oktatási programunk nem indul.

Oktatási programok, amiket ajánlunk a gyerekek és felnőttek számára is: a Bringasuli ,  illetve Bebiciklizés nevű kezdeményezések. Számos iskolában indul  Bringázz a suliba! program is idén.

Nagyon sok olyan esetet látni, amikor a kerékpárosok veszélyes körülmények között kénytelenek haladni. Vagy azért, mert nincs az adott területen kiépített bicikliút, vagy azért, mert az az autóútra van felfestve. Az is gyakori, hogy a gyalogos járda egy részét alakítják kerékpársávvá, de ez nem elég egyértelműen elhatárolt terület a gyalogosok számára. Miért ezeket a módszereket részesítik előnyben? Nincsen elég hely a fővárosban önálló kerékpárutak kialakítására? (Hogyan fog így kialakulni a családi biciklizés, hiszen ezeken a helyeken nem tud veszélyhelyzet nélkül elhaladni pl. egy kisgyerekével bicikliző szülő?)

A BKK célja, hogy felszámolja a veszélyes helyeket a bicikliutakon, csökkentse a gyalogosok, autósok és kerékpárosok közötti konfliktusokat. Ennek jegyében újult meg az Andrássy úti kerékpárút is, további hasonló intézkedések a jövőben is várhatóak.

A kerékpáros fejlesztések között találjuk szerte a városban az Európai Unió támogatásával, a Közép-Magyarországi Regionális Operatív Program keretében megvalósuló kerékpárút-fejlesztési projekteket, amelyek Budapest Főváros Önkormányzata kedvezményezeti szerepköre mellett a BKK projektirányításával hét helyszínen valósulnak meg 2010 és 2012 között. Ezen projektek a következők:

·                     Újbuda, Bogdánfy utca,

·                     Kőbánya, Fehér út – Albertirsai út,

·                     Óbuda, Bécsi út – Nagyszombat utca (kivitelezés folyamatban van),

·                     Csepel, Ady Endre út,

·                     Csepel, Szabadkikötő út (kivitelezés folyamatban van),

·                     Rákoskeresztúr, belső Pesti út (501. utca – Ferihegyi út között),

·                     Rákoskeresztúr, külső Pesti út (Ferihegyi út – Hegyalatti u. között).

Ezek közt találunk önálló kerékpárutakat, kerékpársávokat és kisforgalmú utcákban kijelölt kerékpáros útvonalat is. A nagy forgalmú, külterületi jellegű helyeken jó megoldás az egyoldali, kétirányú kerékpárút, de a sűrű keresztezések és kapubehajtók esetén helyenként kényelmetlenséget okoz. A jövőben a gyalogosforgalomtól elkülönített, menetirány szerinti oldalon kijelölt vagy kiépített kerékpáros létesítményeket preferálja a BKK.

Hol tervezik további bicikliutak kiépítését?

Most elsősorban a belváros kerékpározásra alkalmassá tételére koncentrálunk.

A belváros kerékpárosbarát fejlesztésének célja, hogy a bubi működési területén belül mindenhol könnyen lehessen biciklizni. Korszerű kerékpáros létesítmény ma is található a belvárosban, többek között a kiskörúti és az Alkotmány utcai, vagy a frissen átadott Andrássy úti kerékpársáv, a belvárosi mellékutcák jelentős részén pedig jól lehet kerékpározni, különösen a közelmúltban kialakított csillapított forgalmú utcákban. Ma még azonban ezek az utcák nem alkotnak összefüggő hálózatot, megoldatlan a kerékpározás a belvárosi főutak és Duna-hidak többségén, sok csomópontban kevés a kanyarodási lehetőség. A korábbi kerékpáros fejlesztések csak egy-egy útra, útvonalra szóltak, míg a most induló fejlesztés úthálózatban gondolkodik és egy összefüggő terület egészén rendezi a kerékpáros közlekedést.

Ezek az intézkedések a következők:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.