Chaplin a gettóban

Gózon Francisco főiskolás évei egy részét a venezuelai főváros, Caracas nyomornegyedeiben töltötte: filmklubot rendezett az ott élőknek.

Gyarmati Orsolya
2012. 09. 01. 5:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hullámpala, téglakupac, kartonpapír – Caracasban milliók számára ez jelenti az otthont. A nyomornegyedet alkotó tákolmányok útvesztőjében eligazodni lehetetlen, az utcákon patakokban folyik a szennyvíz, a gyerekek szeméből már kicsi korukban eltűnik az ártatlanság. A kunyhók senkit nem védenek meg a tűzharcok során eltévedő golyóktól. Ebben a világban csak elvétve találni olyat, aki átjutott a falon, azaz képes volt új életet kezdeni a nyomornegyeden kívül.

– Egyszerűen besétáltak a nyomornegyedbe egy kamerával és egy vetítővel?

– Tulajdonképpen ide bárki bemehet, csak nem biztos, hogy ki is jön... Az ilyen helyeken a rendőrség nem teszi be a lábát. Mindennaposak a tűzharcok, a balesetek, a halálesetek. A meredek hegyoldalba épült viskók az esőzések miatt rendszeresen megcsúsznak, a lövedékek áthatolnak a falakon. Ilyen körülmények között nem könnyű megszervezni bármit is, de talán a legnehezebb lépés az volt, hogy elmagyarázzuk, mit akarunk mi ott csinálni. El kellett nyernünk az itt lakók, különösen a gyerekek bizalmát annak érdekében, hogy létrejöhessen egy filmvetítés és láthassanak olyan dolgokat - például Chaplint - ami más, mint a mindennapos erőszak, amiben léteznek. Ezek a gyerekek az utcán élnek, már egész kicsi korukban kereskednek fegyverekkel, drogokkal. Ha jó napjuk van, naponta egyszer ételhez is jutnak. Iskolába általában nem járnak, a szülők pedig gyakorlatilag nem léteznek. Van ugyan általában egy anyuka, aki dolgozik, de apa a legtöbb esetben semmilyen formában nincs jelen.

– Erről a kezdeményezésről forgattak egy játékfilmet is. Mi volt a célja ennek az alkotásnak?
– A film a saját történetünket meséli el, a szereplők egytől egyig a nyomornegyed lakói voltak, meg persze mi magunk, egyetemisták. A főszereplő kisfiú, aki keresztfiam lett időközben, maga is itt nőtt fel. A film azon az ötleten alapult, hogy csináljunk egy hasznos alkotást, amit mi fogunk játszani, rendezni egyaránt, és mindenhová elvisszük, hogy mások is követhessék a példánkat. Nagyon naiv filmről van szó, tele ifjúi lelkesedéssel. Mégis, életem talán legnagyobb sikere lett, ugyanis azóta is vetítik. Arra használják, amire készült: hogy a nyomornegyed közösségei megnyissák kapuikat a filmklubosok előtt, és megláthassák, hogy létezik más is, nem csak a gettó, ahol az erőszak az egyetlen érvényesülési út, és csak az számít valakinek, aki fegyverrel és kábítószerrel kereskedik.

– A keresztfia jó példa arra, hogy igenis van kiút a nyomorból...

– Igen, ő valóban az egyik olyan ember, akinek sikerült innen „kiszabadulnia”: most világosítóként  dolgozik a televízióban, filmekben, és van saját lakása is a nyomornegyeden kívül.

– Neki milyen volt a családi háttere?
– Az ő szülei faluból költöztek fel a városba, és együtt éltek a nyomornegyedben, ami nagyon ritka dolog errefelé. Az apa, aki korán meghalt, ételt árult az utcán, az anya cseléd volt, takarított másoknál. A kisfiú nem járt iskolába, de valahogy mégis megtanulta, hogyan lehet tovább lépni, és miért érdemes.

– Az, hogy ez a ma már harmincas férfi él, köszönhető valahogy annak, hogy látott néhány filmet, amit önök vetítettek le?

– Ezt így nem mondanám, de lehet összefüggés.

– Vannak iskolák a nyomornegyedekben?

– Igen, vannak, de nagyon sokan nem járnak vagy azért, mert nincs tiszta ruhájuk és szégyellik, vagy azért, mert nincsenek papírjaik, és emiatt az állam számára nem léteznek. Ennek oka elsősorban a tudatlanság, az analfabetizmus, a kirekesztettség.

– Mi történik, ha egy gyerek megbetegszik itt?

– Akkor vagy túléli, vagy nem. Az állami kórházakba ugyan be lehet menni, de ezeknek az intézményeknek annyira rossz a felszereltsége, hogy sokszor nem tudják ellátni a betegeket. A szegénynegyedekben az élettartam nagyon alacsony, a higiéniai körülmények rendkívül rosszak. Nincs csatornázás, rengeteg a baleset, de a legtöbben erőszakos halál által halnak meg az emberek. Abból a tíz kisgyerekből, akik a filmben szerepelnek ma összesen ketten élnek.

– Hogy lehet ezzel megtanulni együtt élni?

– A szegénynegyed egyrészt nagyon veszélyes közeg, nincs víz, csatorna, közmű, közbiztonság. Egy anyának a hét gyerekéből átlagosan kettő marad életben. Iszonyatos tragédiákat élnek át, a halál mindennapos számukra. Ugyanakkor van ennek a helynek egy másik arca is: a közösség arca. Az emberek egymásra vannak utalva, az utcán élnek, mindenki mindenkit ismer, rengeteget segítenek egymásnak. Állandóan szól a zene, és tulajdonképpen, ha az ember félre tudja tenni a félelmét, akkor itt egy boldog, életteli közegbe csöppen, ahol jó lenni. A „természetesen”, spontán alakuló negyedek organikusak, és ettől a benne lévő élet is organikus, amely arra ösztönzi az embereket, hogy kapcsolatban legyenek egymással. Eközben az autópálya másik oldalán, Caracas panelházaiban az emberek kockákban, egymástól szeparálva élnek.

– Boldogak ezek az emberek?

– Ezt a filmet akkor csináltuk, amikor én itt, Magyarországon voltam főiskolás. Megmutattam a magyar csoporttársaimnak a felvett anyagot, és érdekes vita alakult ki. A film elején nagyon jókedvű zene szól, miközben bemutatjuk azt a közeget, ahol a történet játszódik. Többen nem értettek egyet ezzel a zenével, és aláraktak egy drámai, klasszikus darabot. Ettől annyira szívbemarkoló lett az egész, hogy nem lehetett kibírni, és a néző egyből azt érezte volna, hogy ezek a szegény gyerekek milyen szegények a szegénynegyedekben. De ez nem ilyen világ. Az emberek ott mindig jókedvűek, örömteli az életük, akkor is, amikor a legszörnyűbb dolgok történnek velük.

– Nyilván nem sokan képesek ebből kilépni, az ön keresztfia kivétel.

– Igen, de nem az individuális megoldás a lényeg, ez az „amerikai” felfogás, mert egy ember kilép, de a probéma attól még ott marad. Ezeket a szegénynegyedeket több millióan lakják, és nem feltétlenül a kilépés a megoldás. Ennél sokkal jobb lenne az integráció, hogy megszűnjön a kirekesztettség, ehhez azonban az alapszolgáltatásokat kellene elérhetővé tenni első körben.

– Volt bármilyen más, látható eredménye annak, hogy önök filmet vetítettek ezeknek az embereknek?

– Amíg a filmklub működött, abból a negyedből a kábítószer- és a fegyverkereskedelem kiszorult a szomszédos gettókba. Sok helyen ugyanezt sikerült elérni sporttal is. A szervezettség egy ilyen kis közösségben megadja annak a lehetőségét, hogy valami megváltozzon és jobb legyen. Persze több generációnak fel kell nőnie, és sokat kell dolgozni rajta ahhoz, hogy a mentalitás átalakuljon, és ezt megértsék.

– Önt hogyan változtatták meg a nyomornegyedekben szerzett tapasztalatok?

– Amikor valaki eldönti, hogy „misszionárius” lesz, az belső késztetés. Amikor oda mész, éppen a saját világodat teszed helyre. De amikor ott vagy, akkor történik a nagy változás, amikor olyan viszonyba kerülsz azokkal az emberekkel, hogy keresztfiaid lesznek, hogy kezdesz részévé válni az életüknek, és akkor már nem tudsz visszamenni ugyanúgy a másik világba. Én egy elit egyetemre jártam, és e tapasztalat után már nem bírtam elviselni azt a közeget, otthagytam az egyetemet, amelynek elvégzése után olyan állást kaptam volna, ami azt a rendszert szolgálja ki, amelyik a nyomornegyedeket létrehozta. Egyre több dologban nem tudtam már tiszta lelkiismerettel részt venni, ezért elindult az életemben egyfajta keresés. Ekkor változtattam szakmát is.

– Most is működnek ezek filmklubok a gettókban?

– Amíg világ a világ, és amíg léteznek szociális egyenlőtlenségek és nyomornegyedek, addig mindig lesznek emberek, akik tenni fognak azért, hogy ez a helyzet megváltozzon. A filmklub csak egy formája ennek a küzdelemnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.