Amikor a kis Wolfgang Amadeus Mozart háromévesen odaült a csembalóhoz, és pillanatok alatt lejátszotta azt a darabot, amit nővére csak jóval hosszabb idő alatt volt képes megtanulni, édesapja eldöntötte: ebből a gyerekből híres zenész lesz. Mozart négyévesen már hegedült, ötévesen nekiállt zenét írni, nyolcéves korában kész volt első szimfóniájával. Az eltökélt apa mellett a kisfiúnak semmi másra nem kellett koncentrálnia, csak a zenélésre. Az ő esete – bizonyos szempontból – szerencsés volt: azt tehette, annak élhetett, amiben a legjobb volt, és ehhez minden – legalábbis fizikai és pénzügyi – támogatást megkapott. Teljesítménye egyedülálló a zenetörténetben, s ő egyike azon kevés csodagyereknek, akik felnőve is képesek voltak maradandót alkotni.
Az egybeesés-teória
Csodagyereknek nevezzük azokat a 13 évesnél fiatalabb gyermekeket, akik életkorukat jóval meghaladó, felnőtt szintű tudással, képességekkel, adottságokkal rendelkeznek legalább egy területen. A Feldman-féle úgynevezett egybeesés-elmélet szerint ahhoz, hogy egy csodagyerek megnyilvánulhasson, vagyis kiderüljön róla, hogy különleges adottságai vannak, és azokat fejleszteni is képes legyen, több tényezőnek jelen kell lennie az adott gyerek életében. Szükség van egyrészt arra, hogy a gyerek akkor találkozzon azzal a területtel, amiben kimagaslóan jó, amikor már elért egy bizonyos fizikai és érzelmi szintre. Ha például túl hamar adnak egy amúgy nagyon tehetséges gyermek kezébe hegedűt, a hangszer könnyen válhat frusztráció forrásává, mint egy nagyívű karrierel kecsegtető lehetőséggé. Fontos az is, hogy a gyermek egy olyan családba szülessen, ahol a szülők támogatják őt, illetve egy olyan társadalomba, ahol ki tud bontakozni, ahol a körülmények megfelelőek a különleges adottságok megnyilvánulásához. Hiába lenne zseniális egy gyerek például nyelvek elsajátítása terén, ha egy olyan helyen nő föl, ahol nincs lehetősége más nyelveket megismerni. És vajon hány lány tehetsége maradhatott titokban, mivel az adott társadalom az adott korban nem támogatta a lánygyermekek képzését, oktatását?
A celebek...
Nézzük először a történelem „celebjeit”, akik – sok társukkal ellentétben – nem kallódtak el: Picassónak már azelőtt felkeltette az érdeklődését a rajzolás, hogy megtanult volna beszélni. Egyik első képét, a Picadort nyolcévesen festette, amikor még semmit nem tanult a festészetről. Ő egyszerűen átugrotta az átlagos gyerekek rajztanulási fázisait. Piaget-t, a híres pszichológust kiskorában még nem a gyermeki lélek érdekelte: mindössze tízéves volt, amikor meggyőzte az egyik svájci természettudományi múzeum igazgatóját, hogy vegye fel őt tudományos munkatársnak. Innentől kezdve Piaget évekig kedvenc érdeklődésének, a puhatestűeknek szentelte minden idejét, ontotta magából a publikációkat, európai szintű hírnévre tett szert a puhatestű-szakértők között. Marie Curie, lánykori nevén Marie Sklodowska négyévesen magától megtanult franciául és oroszul olvasni, és elképesztette környezetét azzal, hogy évekkel korábbi eseményekre emlékezett tökéletes pontossággal. Felnőve két Nobel-díjat is kapott fizika és kémia terén elért munkásságáért. Neumann János hatévesen nyolcjegyű számokat osztott fejben, folyékonyan beszélt görögül és oldalakat tudott hibátlanul idézni a telefonkönyvből. Első tudományos értekezését tinédzserként írta. Liszt Ferenc erőszakos apja terrorja és saját szörnyű egészségi állapota ellenére képes volt lenyűgözni Carl Czernyt zongorázásával, amikor beíratták hozzá nyolcévesen. A „zavaros, vad” játékú, „sápadt, gyengének látszó gyermek”, aki játék közben ide-oda dülöngélt olyannyira, hogy tanára attól tartott, a kisfiú leesik a földre, végül a zenetörténet egyik legnagyobb alakjává nőtte ki magát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!