Láthatatlan gyermekek

Bármilyen megdöbbentő, a mai napig vannak országok, ahol az emberek szentül hiszik, hogy a fogyatékosság ragályos, fertőző betegség.

Családháló
2013. 06. 21. 7:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrégiben tette közzé Fogyatékossággal élő gyermekek helyzete a világban című kiadványát az UNICEF, amelyben foglalkoznak a magyarországi állapotokkal is. Az UNICEF Magyar Bizottsága elismeri hazánk eddigi erőfeszítéseit a fogyatékkal élők társadalmi beilleszkedésének és befogadásának előmozdítása érdekében, hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy teendőnk még itthon is sok van.

Gyerekjogi igazgatójuk lapunknak nyilatkozva kiemelte: a legnagyobb problémát abban látják, hogy a fogyatékossággal élők „láthatatlanok” Magyarországon. Gyurkó Szilvia úgy fogalmazott: „Nem találkozunk velük a közösségi tereken, nem járnak együtt a gyerekeinkkel, nem vesznek részt a politikai életben, nem irányítják a közbeszédet. Mintha nem is lennének, vagy legalábbis arra lennének kárhoztatva, hogy passzív elfogadói, elszenvedői legyenek a nem fogyatékossággal élők döntéseinek.”

Az igazgató elmondta, a fogyatékossággal élő gyerekek mind a mai napig gyakorlatilag elkülönült intézményrendszerekbe kerülnek – már a születésüket követően. Az sem valósul meg, hogy az ilyen gyermekben elsőként ne a fogyatékosságot lássuk meg, hanem a gyermeket. Gyurkó Szilvia örvendetesnek nevezte, hogy mindemellett egyre kevesebb gyermek kerül intézményi elhelyezésbe a fogyatékossága miatt – azonban ez a szám még mindig nagyon magas.

A dezinstitucionalizáció (az intézményi elhelyezések csökkentése) azért is kiemelkedően fontos, mert nemzetközi kutatási eredményekből tudjuk, hogy a gyermekeket érő erőszak és bántalmazás az intézményi keretek között hatványozottan magasabb. A fogyatékossággal élők pedig mind a családban, mind pedig az intézetekben fokozott kockázattal vannak kitéve az áldozattá válásnak.

A világjelentés nemzetközi tendenciákra világít rá, például hogy a fogyatékossággal élő lányoknak 42 százaléka jut csak el általános iskolába, a fiúknak 51 százaléka. Ez azt is jelenti, hogy kevesebb mint minden második fogyatékos gyermek tud tanulni akár integráltan, akár külön iskolában. Ez a jövőben életesélyeit, önálló életvezetését, önrendelkezési jogait is alapvetően csorbítja.

A jelentésben külön is kitérnek arra, hogy több olyan ország is van a világon, ahol a társadalmi, kulturális hagyományok nagyon megnehezítik a fogyatékossággal élők helyzetét. Van, ahol kizárják őket a közösségi eseményekből, van, ahol fertőzőnek tartják a fogyatékosságot, máshol pedig úgy gondolják, hogy nem hoznak szerencsét a fogyatékossággal élők. Ezek a mítoszok – fogalmaz a gyermekjogi igazgató –, rossz hagyományok főleg Afrika és Észak-Ázsia régióiban jelentenek élethossziglani izolációt és nehézséget a fogyatékossággal született gyerekeknek. Egyes országokban, például Mongóliában azért kell kampányolniuk a civil szervezeteknek, hogy a fogyatékossággal élőket ne zárják el teljesen az élettől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.