Sok-e heti öt tesióra?

Vajon az iskolai osztályokban a gyerekek hány százaléka szereti és hány nem szereti a tesiórát?

Családháló
2013. 09. 24. 5:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az intézményi testnevelés valamilyen formában mindig tükrözi egy társadalom hozzáállását a testi-lelki egészséghez. Voltak a történelmünkben időszakok, amikor több, illetve kevesebb tornaórát írtak elő a gyerekeknek, az intézményesült oktatás kezdetétől azonban rendre megoldott volt a nebulók mozgatása.

Eleinte általában csupán a katonai iskolák hallgatóinak testedzésére fordítottak figyelmet, aztán a 19. században egyre inkább kezdték felismerni, hogy szükség van szervezett mozgásra. Hivatalosan eleinte csak a városokban tudták ezt megoldani, hiszen a falvakban még a normál oktatás is akadozott, igaz ugyanakkor, hogy a falvakban cseperedő gyerekek már akkor is több időt tölthettek szabad levegőn mozgással, mint városi társaik.

A 20. század elejétől aztán szép lassan mindenhol meghonosodott a kötelező mozgás, mely a világháborúk alatt, illetve azokat követően vált átmenetileg esetlegessé. Ekkoriban előszeretettel tartották a testnevelést a katonaság egyfajta pótlékának.

„Amennyiben a társadalom felől igény mutatkozik a közoktatásban a testkulturális értékek dominánsabb megjelenítésére, akkor ez óraszámokban is tükröződik” – állapítja meg a témában írt tanulmányában dr. Hamar Pál.

Úgy tűnik, igény egyre inkább mutatkozott, nem véletlen, hogy a mostani kormány felmenő rendszerben bevezette a mindennapos testnevelést. Most  szeptembertől az 1-2., az 5-6. és a 9-10. évfolyamosoknak lesz minden nap testnevelésórájuk – vagyis a 2015/2016-os tanévben az összes évfolyamnak heti öt testnevelésórája lesz.

A heti öt testnevelésóra bevezetésével jelentős, döntő lépést tesz a mindennapos testmozgás tényleges megvalósulása felé. Az ezzel járó óraszám-növekedés várhatóan nem okoz majd túlterhelést a tanulók számára, hanem éppen ellenkezőleg, szellemi felfrissülésüket szolgálja.

Részben a magyar iskolarendszer jelenlegi infrastrukturális helyzetére tekintettel a törvény lehetővé teszi heti két testnevelésóra kiváltását, ugyanakkor ez az esetek többségében a testnevelésóránál magasabb szint­ű sporttevékenységet jelent.

A rendszeres és emelt óraszámú testmozgásnak számtalan pozitív hatása van. Az általános egészségi állapot javulásán túl nem feledkezhetünk meg egyebek mellett a versenysport-utánpótlás bázisának növekedéséről, a társadalmi integráció lehetőségéről, vagy például az egészségügyi kiadások csökkenéséről sem.

Nem véletlen, hogy az osztrákok is – hasonlóan hozzánk – óraszámemelésről döntöttek: ezt még áprilisban jelentette be Claudia Schmied oktatási miniszter a tavalyi gyenge osztrák olimpiai szereplés nyomán indult szakmai és társadalmi kezdeményezésre reagálva.

Az, hogy mára még hangsúlyosabb az iskolai mozgás kötelező jellege, nem véletlen. A ma embere drasztikusan kevesebbet mozog, sokkal több ülő, passzív tevékenységet végez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.