– Miről szól pontosan a képzőművészet-terápia?
– A művészetterápia alapja a művészeten keresztüli kommunikáció, a hangsúly az elfogadó közegben való alkotás folyamatán van. Saját tudattalan tartalmainkkal kerülhetünk kapcsolatba, felszínre juthatnak mélyre temetett, régen elfeledett élményeink, emlékeink, jók és rosszak egyaránt, a terápia során ezek elérhetővé és alakíthatóvá válnak számunkra. A papírlapon megjelenve „kívülre” kerülnek, megbeszélhetővé, értelmezhetővé válnak. A terápia elnevezés kissé ijesztő lehet, tulajdonképpen elmélyült önismereti munkáról van szó, amelyben a képzőművészet nyújt segítséget.
– A foglalkozásokon ezek szerint rajzolnak. Mi lesz azzal, aki nem tud?
– Fontos megjegyezni, hogy semmilyen előképzettség, sőt rajzkészség sem kell ahhoz, hogy valaki egy ilyen csoportba eljöjjön. Nincs olyan, hogy jó vagy a másikénál jobb rajz, mert itt nincsenek esztétikai szempontok, itt nem minősítünk. Azt vallom aminek ki kell jönni, annak ki kell jönni – és ez gyakran egyáltalán nem „szép”, nem kellemes, már látványra sem, de hát pont az a lényeg, hogy azzal is foglalkozzunk, ami nem szép és jó bennünk. Fontos, hogy a személyiségünk „árnyoldalával” is megbarátkozzunk, elfogadjuk, integrálni tudjuk, vagy ha kell, változtatni-változni tudjunk, immár tudatosan.
– Teljesen egyediek ezek rajzok, vagy vannak rendre visszatérő motívumok?
– Nagyon fontos megismernünk saját szimbólumainkat is. A szimbólumok nem mindenki számára jelentik ugyanazokat a dolgokat. Egy-egy szín vagy forma teljesen más jelentéssel telítődhet különböző személyeknél. Vannak persze archetipikus szimbólumok, amelyek nagy valószínűséggel utalnak hasonló jelentéstartalmakra a legtöbbünknél. Ehhez kapcsolódóan az álmaikat is figyelemmel kísérik a csoportba járók, hiszen az álommunka hasonló folyamat – szintén megjelenik benne a szimbólumképzés –, így segítségünkre lehet a tudattalan „kódolt” üzenetek megfejtésében.
– A terapeuta szerepe mennyiben más a hagyományoshoz képest?
– Képzőművészet-terapeutának lenni nem más, mint egy olyan segítő szakmát gyakorolni, amely speciális módon hat. Rendkívül izgalmas munka, számomra is folyamatos önismereti „tanfolyam”. Minden csoport, minden helyzet, minden, a csoportokban felbukkanó jelenség más és más, új kihívást jelent, újabb kreatív megoldásokat hoz ki belőlem. Így fejlődöm én is, együtt a csoportjaimmal. „Képzőművészből” vagyok, ez az alapszakmám, így az általam végzett terápiás munka is más, mint például egy pszichoterapeuta által vezetett képzőművészet-terápia. Ugyanazt a képzést kapjuk – képzőművészet-terapeuta egy kétéves, posztgraduális képzés után lehet valaki –, ugyanazon alapelvek mentén dolgozunk, mégis különbözik a megközelítési módunk. Például az alkotáslélektant én nem a könyvekből, hanem „belülről” ismerem, és a könyvek csak segítettek azonosítani, definiálni a számomra már jól ismert jelenségeket. A különféle technikákkal is meg tudom ismertetni a hozzám fordulókat, és külön élmény látni az arcukon az örömöt, amikor valami már úgy sikerül, ahogy szerették volna, mert az anyag megszelídült a kezük alatt.