A budapesti építkezések újkori történetében már csak maratoni kivitelezése miatt is első helyet szerző beruházásból eddig az átlagpolgár a közlekedési felfordulás elviselése mellett maximum annyit láthatott, hogy követhette a politikai pártok, a főváros, a beruházók és az EU folyamatos vitáit, de a vonal csak nem akart elkészülni. Aztán valahogy mégis elkészült a 4-es metró: tíz állomással, két csatlakozási ponttal a meglévő metróvonalakhoz.
Azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy milyen lesz használni a mindennapokban, biztosan kell hozzá jó néhány hónap, hogy mind a BKK átalakuló felszíni közlekedésével, mind az emberek napi rutinjával összecsiszolódjon.
Mi első körben esztétikai minőségére és gyerekkel való használhatóságára voltunk kíváncsiak, és maradéktalanul elégedettek voltunk. A tízállomásos vonal teljesen akadálymentes, ami azt jelenti, hogy babakocsival, nagy cekkerrel nagyon egyszerűen lejuthatunk. Hogyan? Liftekkel.
A liftek az utcaszintről és az aluljárószintről indulva szállítják az utasokat a peronszintre, a BKK ígérete szerint a felvonók minden állomáson folyamatosan üzemelnek majd.
De természetesen a fogyatékkal élőkre is gondoltak – gondolniuk is kellett. A látássérültek közlekedését különleges, „tapintható és hangos” tájékoztató rendszerek segítik. Ezek egyebek között megmutatják a mozgólépcsők haladási irányát, illetve az érkező szerelvények ajtajának helyét. Valljuk be, ezek a jelzések mindenkinek hasznosak.
Babakocsival egyébként véleményünk szerint akár simán, a mozgólépcsőn is le lehet jutni, elég szélesek a lépcsők is, a kijáratok is.
A metrótér és az aluljárók minden állomáson egységes képet mutatnak, ráadásul – például kedvenc megállónkban, a Gellért téren – illeszkednek is az adott környék hangulatához, ami nagyon egyedivé és stílusossá teszi őket.
Az utasok által használt terekbe nem nagyon lehet belekötni. Talán kissé alulméretezettnek tűnnek ezek a bejáratoknál felszerelt szelektív hulladékgyűjtők, illetve a metrószinten már nem találtunk szemetest, ami hiba, vagy mi voltunk figyelmetlenek.
Ugyanez a helyzet az ülőalkalmatosságokkal is. Ezeket a dizájnos székeket építették be, talán keveset. Persze erre is lehet mondani, hogy a mindössze párperces járatsűrűség alatt úgysem nagyon használnánk őket.
A metróvonal képe egységes, mégis egyedi, igényes anyagokból készült, van „pofája”, ahogyan mondani szokták, és használható, mi legalábbis nem találtunk benne hibát. És önök?
És jött a hír, hogy az általunk is igen preferált két megálló rangos építészeti díjat nyert: ha profi képeket szeretnétek látni róla, itt lehet.
Az új felszíni közlekedésről mindent megtalálnak itt, illetve ezen a térképen.