Babakocsival a 4-es metrón: a jövő közlekedése

Tíz futurisztikus állomás: átadták a 4-es metrót, használni is lehet vajon?

Családháló
2014. 04. 20. 16:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A budapesti építkezések újkori történetében már csak maratoni kivitelezése miatt is első helyet szerző beruházásból eddig az átlagpolgár a közlekedési felfordulás elviselése mellett maximum annyit láthatott, hogy követhette a politikai pártok, a főváros, a beruházók és az EU folyamatos vitáit, de a vonal csak nem akart elkészülni. Aztán valahogy mégis elkészült a 4-es metró: tíz állomással, két csatlakozási ponttal a meglévő metróvonalakhoz.

Azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy milyen lesz használni a mindennapokban, biztosan kell hozzá jó néhány hónap, hogy mind a BKK átalakuló felszíni közlekedésével, mind az emberek napi rutinjával összecsiszolódjon.

Mi első körben esztétikai minőségére és gyerekkel való használhatóságára voltunk kíváncsiak, és maradéktalanul elégedettek voltunk. A tízállomásos vonal teljesen akadálymentes, ami azt jelenti, hogy babakocsival, nagy cekkerrel nagyon egyszerűen lejuthatunk. Hogyan? Liftekkel.


A liftek az utcaszintről és az aluljárószintről indulva szállítják az utasokat a peronszintre, a BKK ígérete szerint a felvonók minden állomáson folyamatosan üzemelnek majd.

De természetesen a fogyatékkal élőkre is gondoltak – gondolniuk is kellett. A látássérültek közlekedését különleges, „tapintható és hangos” tájékoztató rendszerek segítik. Ezek egyebek között megmutatják a mozgólépcsők haladási irányát, illetve az érkező szerelvények ajtajának helyét. Valljuk be, ezek a jelzések mindenkinek hasznosak.

Babakocsival egyébként véleményünk szerint akár simán, a mozgólépcsőn is le lehet jutni, elég szélesek a lépcsők is, a kijáratok is.

A metrótér és az aluljárók minden állomáson egységes képet mutatnak, ráadásul – például kedvenc megállónkban, a Gellért téren – illeszkednek is az adott környék hangulatához, ami nagyon egyedivé és stílusossá teszi őket.


Az utasok által használt terekbe nem nagyon lehet belekötni. Talán kissé alulméretezettnek tűnnek ezek a bejáratoknál felszerelt szelektív hulladékgyűjtők, illetve a metrószinten már nem találtunk szemetest, ami hiba, vagy mi voltunk figyelmetlenek.

Ugyanez a helyzet az ülőalkalmatosságokkal is. Ezeket a dizájnos székeket építették be, talán keveset. Persze erre is lehet mondani, hogy a mindössze párperces járatsűrűség alatt úgysem nagyon használnánk őket.

A metróvonal képe egységes, mégis egyedi, igényes anyagokból készült, van „pofája”, ahogyan mondani szokták, és használható, mi legalábbis nem találtunk benne hibát. És önök?

És jött a hír, hogy az általunk is igen preferált két megálló rangos építészeti díjat nyert: ha profi képeket szeretnétek látni róla, itt lehet.

Az új felszíni közlekedésről mindent megtalálnak itt, illetve ezen a térképen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.