Így nyugtassa meg gyermekét a fogorvosnál

A félelem és a fogorvosi látogatások sokszor kéz a kézben járnak. Vajon ki lehet ezt küszöbölni?

2014. 04. 22. 10:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Carly kétévesen járt először fogorvosnál. A kislány mindent úgy tett, ahogy mondták neki, a találkozás mégis nagyon rosszul végződött. Carly most 13 éves, de még mindig annyira retteg a fogorvostól, hogy édesanyja, Jolene soha nem mondja meg neki, mikor mennek a rendelőbe, csak azon a napon, amikorra megbeszélte a fogorvossal a találkozót. A kislány még most is kiborul néha – mondja Jolene a Parenting.comnak. „Annyit szoktam neki mondani, hogy nem kell barátságosnak lennie, viszont nem viselkedhet sértően vagy destruktívan.”

A téma nagyon sok szülőt foglalkoztat, nem csoda hát, hogy számos kiadvány megjelent már arról, hogyan segíthetjük gyerekünket abban, hogy a fogorvosnál eltöltött idő ne váljon rémálommá. Gerald Wright és Ari Kupietzky Behavior Management in Children’s Dentistry (Viselkedéskezelés a gyermekfogászatban) című könyve szerint például a gyerekeket már egyévesen el kellene vinni fogorvoshoz egyrészt azért, hogy legyen egy szakember, aki a fogainak állapotát és fejlődését egészen kicsi korától kezdve figyelemmel kíséri, másrészt azért, hogy a gyerek számára a rendelő mint közeg és a vizsgálatok egyaránt természetesek legyenek. Egy gyerekekre specializálódott szakember ráadásul pontosan tudja, hogyan kezelje a gyerekek félelmeit, viselkedését, ami nagyon sokat segít az együttműködő magatartás eléréséhez.

Épp ez volt a helyzet a kétéves Maliyah esetében: miután kétszer próbálkoztak felnőttfogorvosnál, és mindkét találkozó szörnyen sikerült, elmentek egy gyerekekre szakosodott fogorvoshoz, aki mielőtt belenézett volna a kislány szájába, megismerkedett vele, megmutatta neki a rendelőben található eszközöket, sőt azt is megengedte a kislánynak, hogy játsszon velük. Elnyerte a bizalmát, s innentől semmiféle feszültség nem maradt a gyermekben, teljesen együttműködött a vizsgálat során, és jókedvűen távozott a rendelőből.

Talán nem is gondolnánk, de az, hogy a szülő hogy viselkedik a rendelőben, legalább annyira számít, mint a fogorvos hozzáállása a kicsihez. Az a tény ugyanis, hogy a gyerek hajlandó volt beleülni a székbe, nem jelenti azt, hogy minden sínen van. Sok szülő elköveti azt a hibát, hogy mindenáron ő akarja kezében tartani az irányítást az orvos és az asszisztens helyett, megkérdőjelezve ezzel az autoritásukat. Márpedig az ilyen viselkedés megakadályozza a nyugodt légkör kialakulását. Wright és Kupietzky azt is hangsúlyozza: ha a szülő ideges a rendelőben, az a gyerekre is ráragad, és nagyon megnehezíti a sikeres kezelést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.