Ahogy arról korábban beszámoltunk, a magyarok nem a celebeket tartják követendő példának. Az Új nemzedék jövőjéért program 2014-es kvalitatív ifjúságkutatásából kiderül, a kamaszokat a hétköznapi hősök inspirálják. A felmérésben 15 és 18 év közötti diákokat kérdeztek meg arról, hogy mi alapján választanak maguknak példaképet. Ennek célja az volt, hogy felmérjék, milyen jövőképpel, értékrenddel rendelkeznek a középiskolások, és ezt milyen tényezők befolyásolják.
A felmérésből egyértelműen látszik, hogy a fiatalok már nem a sztárokból és az időszakosan felkapott celebekből merítenek ihletet. Mint mondják, ha úgy vélik, hogy egy tulajdonság előbbre viheti őket az életben, azt megpróbálják a saját személyiségükre szabni. A példaképek átalakultak, és már hétköznapiak. Már nem ciki azt mondani, hogy „nekem az anyukám a példaképem, mert kitartó nő”. A megkérdezettek véleménye szerint a példaképek segítenek megtalálni önmagukat és azt, amiben igazán jók lehetnek. Egy jó példakép segít abban, hogy az egyéni siker elérésében inspiráljon.
A példaképek mindig is fontos szerepet töltöttek be az emberek életében. Egy jó példa erőt sugároz, pozitív életszemléletet továbbít. A mai tinik szerint már ciki majmolni a kiválasztott ideált. Szerintük nem lemásolni kell, hanem ihletet meríteni belőlük. Ha megkapják a kellő inspirációt, akkor tudnak majd az életben egyedül boldogulni, fejlődni.
A vonzó az, aki sikeres a családi kapcsolataiban és a hivatásában is. Az adatokból kiderült, hogy ennek a hétköznapi emberekből merített pozitív példának köszönhetően sokkal kezdeményezőbbek és bátrabbak. A többség véli úgy, hogy saját hobbijából is meg tud élni. Bátran használja a közösségi médiát és hisz abban, hogy önálló vállalkozást is képes felépíteni.
Nem kell félnünk attól, hogy gyermekünket rossz útra térítik a közösségi oldalak. A fiatalok többsége önkifejezésre használja és arra, hogy megmutassa, mi mindenhez van tehetsége. Ha megkérdezzük a kamaszgyerekünket, hogy miért lóg Facebookon egész nap, a válasz ez lesz: „azért, hogy képben legyek”.
„A fiatalok sokkal tudatosabban használják a közösségi oldalakat, mint sokan feltételeznénk – mondta Siklódi Levente László, az Új Nemzedék Központ ügyvezető igazgatója. – Számos előnyt látnak a Facebook használatban, ugyanakkor mintegy generációs kötelezettségként élik meg az aktív jelenlétet.”
Összességében elmondhatjuk: nem kell (annyira) féltenünk a mai fiatalokat. Nagyon talpraesett, stramm kölykök, akik tudatosan használják az őket körülvevő digitális világot. És persze a hétköznapi hősöket is – vagyis téged. Légy pozitív példa!