Az ellenzék akkori vezére – maga mögött a fél ország támogatásával – ült egy kötőgerendán, ami a padlás padlója felett úgy nyolcvan centire szelte ketté a teret, és érvelt. A padláson pár méterre ismétlődtek a gerendák, nem lehetett tőlük végigmenni a tetőtérben, de ő azt mondta, jó ez így, majd az átalakítás után itt kialakított szobákban lakó növendék futballisták átmásznak rajtuk, ezzel is edzhetik a testüket. Mondanom sem kell, az elképzelés nem egyezett azzal a képpel, ami Makovecz mester fejében élt az átalakításról, a tető le lett szedve, és másikat tervezett rá. Olyat, amihez nem kellett kötőgerenda, és a tető alatt levő teljes alapterület hasznosíthatóvá vált. Persze ezt nem kötötte megrendelője orrára, neki elég volt, hogy ő tudja, mit fog csinálni. Csak állt ott csendben, és hallgatta, ahogy az azóta újra miniszterelnöki pozíciót betöltő Orbán rá jellemző határozottsággal próbálta őt meggyőzni. A Miniszterelnök úr ugyanis nyilván azt gondolta, hogy ha megmaradhat a tető, olcsóbb lehet a beruházás, ezért javasolta, hogy maradjanak meg a tetőket összekötő gerendák. Makovecz egy idő után megelégelte a dolgot, és azt mondta, Viktor, nagyon tisztellek, de mindenki maradjon annál, amihez ért. Ebben meg is állapodtak.
A fent említett példában a megrendelő elállt a nyilvánvalóan téves elképzelésétől, pedig ott a helyszínen nem lett meggyőzve. Ennél sokkal gyakoribb az ellenkezője, mikor az építtető csak a kötelezően előírt embert látja az építészében, akinek kell adni valami kis pénzt, hogy az építési engedélyt a saját maga által kitalált, legtöbbször ügyetlen, funkcionális, formai és telepítési hibáktól zsúfolt házára meg lehessen szerezni. Mivel a szakma nagy része anyagi okokból asszisztál ehhez, nem lehet csodálkozni, hogy az építészet elfogadottsága ma közel sem egyértelmű Magyarországon. Régen máshogy volt ez. Az építész egyszerre volt művelt, értette a házak minden apró részletét, és mesteri szinten tudott festeni, rajzolni. Ha körülnézett, látott is, és képes volt arra, hogy értse a környezetét, és oda illőt alkosson. Nem volt megbecsültebb szakma ennél. Aztán a világháború utáni ideológiai alapú vezetés bevezette a tanácsolt, tűrt és tiltott kategóriákat az építészetben. A paneleket, a falusi kockaházakat és a négyzetes alaprajzú társasházakat ajánlották, a nyaralókat és az egyszerűbb modernista építészetet elviselték. A harmadik csoportba tartozott minden, ami mögött gondolat és világnézet volt. Ebből a körből nőtt ki minden tiltás ellenére a határozott és önfejű Makovecz, aki nem volt hajlandó kívülről jövő utasításokat elfogadni. Az ő esete azonban fehér holló. A szocializmus szomorú és buta házait a 90-es évektől a nyugatot utánozni akaró, túlzásokba eső formai tobzódás, a táj- és kultúraidegen, kőtapétás-tornyos „tiroli” és „mediterrán” házak sora követte. A kontrollként működő szakmai érdekképviseletek már legyengültek, a véleményükre senki sem volt kíváncsi.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!