Átépült a Nyugati tér egyik épülete

És kimondottan jól sikerült: a régit szervesen folytatja az új.

Őrfi József
2014. 03. 21. 9:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új tervezőpáros nevét nem csak azért kell megjegyezni, mert a régi, háborúban megsemmisült sarokkupolát nem építették vissza, helyette hullámzó, kortárs formájú, napelemekkel és ablaknyílásokkal tagolt tetőformát tettek a házra. És nem csak azért, mert az eredeti homlokzaton igenis jól mutatnak az általuk betervezett új üveg nyílászárók, amelyek követik a régiek vonalát, mégsem akarják azt a látszatot kelteni, hogy ők maguk a régiek. Az épület a fentieknél sokkal mélyrehatóbb változáson esett át: nem csupán funkcióváltásról van szó, hanem egy üzenetről is: a ma építészei tudnak olyan kiemelkedőt alkotni, mint a régiek, és ez a teljesítmény tiszteletet érdemel.

Az épületbelső elegáns és nagyvonalú anyagai, szerkezetei izgalmas keretet adnak az itt folyó irodai munkának, de önmagában nem ez az igazán fontos. Nem konkrétan a megvalósult új részeket szeretném kiemelten megdicsérni, sokkal inkább azt a viszonyt, amely az épület régi és új részei között létrejött.

A legérdekesebb az egészben az, hogy az épülettel a lehető legjobb történt. Sokkal kevesebb lenne a végeredmény például, ha az egész szerkezetet megtartották volna. A nehézkes, sok helyet foglaló régi falak, födémek, a bérházakban hagyományosan egymásból nyíló helyiségsorok az irodai használatot csak nehezítették volna. Az építészek ezzel szemben megtartották a régi ház legfontosabb értékeit – a teljes külső homlokzatot, amely az eklektikus városmagból viszi a rájutó szerepet, illetve az Eiffelnek tulajdonított, öntöttvas udvari és lépcsőházi oszlop- és korlátszerkezetet –, s ezekhez légiesen könnyed szerkezeteket és anyagokat illesztettek.

A megvalósult munka bizonyítéka annak, hogy az élet nem áll meg: az igények és a rájuk adott optimális válaszok is módosulnak. Ez a ház – régi és új szerves keverékeként – több lett, mint volt. Kicsit olyan olaszos az egész, ahol a régire mindig rátelepszik az új, szervesen folytatva azt. Az Eiffel Palace megmutatja, hogy lehetséges mintaértékű beruházást levezényelni értékes épített környezetben. Ennél a konkrét háznál a beavatkozás léptéke elég drasztikus, hiszen „alig” maradt valami az eredeti épületből, mégis alázatosnak, a régebbi kor iránt tisztelettudónak nevezhető a végeredmény. Aki hozzányúlt ehhez a házhoz, tudta, hogy mit akar, elég művelt volt ahhoz is, hogy tudjon szelektálni fontos és kevésbé fontos között, és rendelkezett az alkotás képességével. Az új szerkezetek gyönyörűen egészítik ki a régit. A tervező nem esett át a ló egyik túloldalára sem: nem húzta össze magát, szűkölve és elájulva a régi korok nagyságától, és emiatt belemenekülve egyfajta félreértett minimalizmusba, de nem is szerette volna elnyomni azt, ami fontos. Egyszerűen csak folytatni akarta, és ez sikerült neki. A terv minden részletén érezhető a tisztelet és az, hogy az új megalkotásánál a régi volt az ihlető.

Budapest lehetséges jövőjét mutatja ez a beruházás. Igaz, hogy a Belváros több régi palotája újult már meg sikeresen a közelmúltban, de egyik beavatkozás sem volt ennyire képletszerű, amely világosan megmutatta volna, hogy mit is kell csinálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.