Megúsztuk ezt az évet eddig komolyabb árvíz nélkül, és ha minden igaz, tavaszi hóolvadás miatt idén már nem is várható. Ettől függetlenül az utóbbi évtizedek megmutatták, Magyarországon komolyan kell venni a folyók áradását, a hozzáértők szerint ráadásul az árvizek csak gyakoribbak lesznek a jövőben. A budapesti népszerű Duna-partszakasz, a Római sorsa sem független az árvizektől. Gyakori itt is, hogy a folyó kilép a medréből, és lerakja, amit magával hoz. Az egész évben itt élő parti tulajdonosok panaszkodnak emiatt, a szezonálisan vagy alkalmanként ide járók számára viszont a természetközeli hangulat a fontosabb. Nem kérdés: gátra szükség van, csak az a kérdés, hol fusson.
A vita ismerős tavalyról, amikor több cikkben is foglalkoztunk a témával, akkor összegyűjtöttük a partra tervezett mobilgát előnyeit és hátrányait, hogy mindenki eldönthesse, melyik táborba szeretne tartozni: inkább lenne a hangzatos üzenetekkel operáló, népszerű Fák párti, vagy beáll a Gát pártiak kicsiny, de elszánt, önzőnek kikiáltott tagjai közé. A Fák pártiak széles tábora mellett szólt látszólag a környezetvédelem szempontja is, hiszen minden fa érték, a mobilgát alapozása miatt pedig jó sokat ki kellene vágni.
Ez idáig elég tiszta, nem? Erre jött most a hír, hogy megkapta a környezetvédelmi engedélyt a római-parti mobilgát. Püff neki. Akkor most mi van? Nem kár a rengeteg, a parton spontán kinőtt fáért? És mi van a partközelben ívó halakkal? Az eredeti folyómederrel? A Fák párt egyik legfontosabb érve ezzel az engedéllyel odaveszni látszik.
Persze lehet korrupciót kiáltani: biztos megvették a hatóságot. Mégis, van az a szint, amikor ennek már nem sok értelme van. Nehéz úgy harcos zöldnek lenni, hogy a hivatalos állami zöld szerv szerint nincs mi ellen harcolni.
A római-parti gáttal kapcsolatban igazából nem is a fák a fő kérdés. Ez a növényállomány nem telepített fasor, de nem is ősfás, buja rengeteg, hanem spontán kinőtt erdő, amelynek sok fája nem igazán van jó állapotban. Az alapkérdés a Rómain inkább az, hogy a gát közvetlenül a parton vagy eggyel beljebb, a Nánási út – Királyok útja nyomvonalon épüljön fel. Ez pedig olyan szakmai vita, amelyre nehéz ráhangolódni.