Nagyon előremutató kezdeményezés a városépítési főosztály részéről, hogy – miközben nagyon szakszerűen, lépésről lépésre dolgozzák ki, milyen fejlesztésekre pályázzon majd a következő EU-s költségvetési ciklusban a magyar főváros – azért megkérdezik a városban élőket is, mégis mit szeretnének.
Jelenleg tematikus fejlesztési programokon dolgoznak, amelyekről Döntéshozói Munkacsoport (igen, így nagybetűvel) dönt. Ezek szempontrendszere szimpatikus és támogatható, hiszen a szükséges árvízvédelem vagy a népszerű hajózásfejlesztés mellett nem szeretnének ők sem mást, minthogy ne csak az autók, hanem a gyalogosok és a kerékpárosok is odaférjenek a Dunához, lehessen egy jót fröccsözni, szemlélődni vagy csókolózni egy padon, és lehetőleg mindezt minél nagyobb partszakaszon. Ezt persze jóval szakmaibban fogalmazzák meg.(Akit az egész folyamat részletesen érdekel, annak ajánlható a városépítészi főosztály blogja, és a Budapestfejlesztés.hu, ahol rendre tájékoztatókat tesznek fel arról, hogy hol áll a fővárosi fejlesztések ügye.)
De térjünk vissza ahhoz, mit szeretnének a budapestiek. A városépítési főosztály a Dunai Regattára látogatott ki, ahol a Duna-parton sok ezer emberrel tudtak találkozni. Itt kérdezősködtek arról, mit tudnának a lakók elképzelni a víz mentén.
A válaszok nem meglepőek: ahogy Bécsben vagy a Szajnán, Budapesten is több közösségi, zöld teret, sportolási és szórakozási lehetőséget szeretnének az itt élők, szorosabb kapcsolatot a város és a folyó között. (Aki még nem hallott róluk, éppen ezen a szorosabb kapcsolaton dolgozik a VaLyo, azaz Város és Folyó civil szervezet, akik nem várnak a felsőbb eredményekre, hanem itt és most szerveznek rendszeresen programokat a Duna-partokon.)
A vágyott céloknak azonban útjában állnak a rakparti autósok. Az arra vonatkozó kérdésre, hogy az ellentmondás hogyan oldható fel, a válaszadók jó része elbizonytalanodott, másik részük pedig a forgalomcsillapítás jelölte meg lehetséges megoldásként.
A sárga címke a legkedveltebb területeket mutatja, a rózsaszín címkék a kulturális, a narancssárgák a sport, a zöldek pedig a szabadidős, zöld, közösségi jellegű fejlesztéseket jelentik
Forrás: Városépítésifőosztály.blog.hu
A városépítési főosztály beszámolója nem érinti azt, hogyan lehetne tartósan rendezni az autós rakpartok és a vágyott rekreációs zóna közötti ellentmondást. A válasz pedig létezik, ahogy a táj-kert blog már 2011-ben felhívta erre a figyelmet: a megoldás a müncheni Mittlerer Ring példájára a Hungária körút fejlesztése lenne, ami zavartalan útvonalként kiválthatná a rakparti forgalmat is. Ez azonban igen költséges és hosszú távú megoldás lenne, annyira, hogy talán sosem valósul meg. Ha viszont a partokon alternatív útvonal kiépítése nélkül csökkentik az autósforgalmat, azt sokan fogják vitatni.