Az elképzelés mikéntjét nem is kívánom vitatni, a neves művész emlékműre vonatkozó ötletei előtt amúgy is legfeljebb fejet hajthatunk. A művész, amíg világ a világ, azt csinál ugyanis, amit akar, és ezt tiszteletben kell tartani – egészen addig, amíg csak magáról az alkotásról van szó.
Melocco művész úr elképzelése azonban arról, hogy milyen világban él, finoman szólva is felülvizsgálatra szorul. Magyarországon, Európában nem a miniszterelnök és a főpolgármester rábólintására van szükség ahhoz, hogy városképi szempontból ennyire kitüntetett helyszínen, közterületen egy ekkora alkotás megvalósulhasson. A Clark Ádám téren valóban lehetne a körforgalom közepén a nullás kő, de a tér legfőbb problémája nem ez, hanem továbbra is az alagút melletti beépítetlen telek. A Budavári Siklót kitakaró mű már eleve szerencsétlen megoldás lenne, de ezzel is csak a felszínét karcolgatjuk, mennyire összetett kérdésről van szó.
Azt mindenképp érdemes az ötlet kapcsán megemlíteni – de Isten ments, hogy ötletet adjak ezzel döntéshozóinknak –, hogy mióta az emberiség tornyokat épít, ha dombot talált hozzá, egészen biztosan rá tette és nem a domb lábához. A torony építészeti feladata, mögöttes jelentése ugyanis éppen az ég és föld összekötése, ezt pedig legkönnyebben a legmagasabb pontról indulva teheti meg – már amennyire ez lehetséges. (Ha már itt tartunk, azt tudták, hogy a legtöbb torony azért keskenyedik felfelé és végződik csúcsban, mert ezzel akarták érzékeltetni, hogy a végtelenbe nyúlik?)
Mint a megjelent interjú óta kiderült, Melocco Miklós nem kérdezte meg az első kerület vezetését sem az ötletéről, pedig a helyszín az ő tulajdonukban van. Az ő tekintélyelvű világában ehhez bőven elég az általa emlékműkérdésben legfelsőbbnek vélt két potentát, Orbán Viktor és Tarlós István megkérdezése.
A művész úr szavai alapján mindenesetre készítettem egy környezetbe helyezett fotómontázst, hogy nagyjából legyen képünk arról, mit mondott az emlékmű kinézetéről. A képen látható torony Makovecz egyik utolsó alkotásáról, a devecseri kápolnáról származik. Gondolom, Melocco művész úr is építész alkotótársának egyik művét szeretné az emlékmű tornyához előképként használni, de melyik torony lehetne hitelesebb, mint éppen az utolsó? Ráadásul van a tornyon „pajzs alakú fülke” – jelentsen ez bármit –, amelyet csak kicsit felnagyítottam, és elhelyeztem benne Melocco ötletének megfelelően Makovecz mester arcát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!