Száz éve ért véget a halálos harc

Éppen száz esztendeje ért véget az a verseny, ami a Déli-sark meghódításáért indult a múlt század elején. A norvég győztes ráadásul a hajóúton Madeiráig titkolta, hogy nem az északi pólusra mennek.

2011. 12. 14. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

35 nappal megelőzte Robert Falcon Scott kapitányt, ezzel ő került föl a történelemkönyvek dicső lapjaira. Ki hitte volna, hogy a nagy esemény – a Déli-sark fölfedezése – még csak száz esztendeje történt?

Roald Amundsen tengerésztisztként először szintén az Antarktiszon próbálkozott még a XIX. század végén, de a Belgica nevű hajó a tél beálltával belefagyott a Bellingshausen-tengerbe, így már harmincéves kora előtt begyűjtött egy „leg” címet azzal, hogy először telelt át hajón a déli jégkontinensen. Hogy túlélték, Frederick Cooknak, egy amerikai orvosnak köszönhették, aki távol tartotta tőlük a skorbutot (C-vitamin- és táplálkozáshiány miatt előálló betegség). Az új évszázadban már ő vezette azt az expedíciót, ami elsőként vitt át embert az Atlanti-óceánról a Csendes-óceánra az Északnyugati-átjárón keresztül a Gjoa vitorláson. Hogy nem egyszerűen egy „kemény férfiról” van szó, Amundsen azzal is bizonyította, hogy útja során tanulmányozta a sarkvidéki emberek életmódját, dokumentálta réteges öltözködésüket, és rájött arra is, hogy a Föld mágneses pólusai nem egyeznek meg a földrajziakkal. Az elhanyagolt hajót a norvég kormány 1972-ben vette meg, ma egy múzeumban látható.


Roald Engelbregt Gravning Amundsen norvég felfedező 1872-ben, július 16-án született Borgéban. Elsőként hajózta át az Északnyugati-átjárót (1903–1906), először érte el a Déli-sarkot (1914. december 14.). Felfedezővé egyébként Fridtjof Nansen grönlandi expedíciója hatására vált. 1897-–'99: belga Antarktisz-expedíció (Adrien de Gerlache oldalán, a Belgica hajón). 1918–'20: az Északkeleti-átjáró áthajózása. 1925–'26: egy sikertelen és egy sikeres légi meghódítása az Északi-sarknak. 1928. június 4.: korábbi repülős társa, Umberto Nobile kimentésére indult, néhány hétre rá Tromsőnél megtalálták gépe darabjait, holttestét sosem. Névadója az Antarktisz atlanti partjainál található egyik peremtengernek, egy észak-kanadai öbölnek, az USA Déli-sarkon létrehozott kutatóbázisának (1956) és a Hold déli pólusán elhelyezkedő hatalmas kráternek. (forrás: wikipedia)

Tapasztalatokkal gazdagon felvértezve tervezgette ezek után az Északi-sark meghódítását, de miután megtudta, hogy régi orvosa és annak egy társa elérte már, valamint kiderült, hogy Robert F. Scott akar lenni az első, aki eléri a Déli-sarkot, utóbbival kelt versenyre, de a sarokváltoztatási tervet egyelőre titokban tartotta. 1910-ben indult útnak a Fram nevezetű hajóval, és csak Madeirán közölte a legénységgel, hogy a Déli-sarkra mennek – mindnyájan támogatták, persze mi mást is tehettek volna... 1911 januárjában tábort vertek az antarktiszi Bálna-öbölben, 60 tengeri mérfölddel (bő 100 kilométerrel) közelebb a pólushoz, mint a nagy vetélytárs. A legkeményebb szakasz ezután következett, ugyanis a déli féltekén ekkor jön az ősz, majd a tél. Amundsenék a 80-82. foknál élelmiszerraktárakat építettek ki, és spéci szánokat fejlesztettek, hogy minél gyorsabban elérjék a sarkot. Október 20-án el is indultak, és december 14-én kitűzték a norvég lobogót – a közvélemény nem csaphatott nagy ünneplésbe; csak március elején értesült a Föld legdélebbi pontjának meghódításáról. A felfedezésben Amundsen társa Olav Bjaaland, Helmer Hanssen, Sverre Hassel és Oscar Wisting volt. Gondoljunk bele, az Északi-sarkra vízi úton eljuthattak volna, ráadásul mennyivel kisebb út az, mint átszelni a földgolyót északról délre.

Mivel mindvégig az Északi-sarkra jutás vágya fűtötte Amundsent, néhány évvel később azzal is megpróbálkozott hajón, majd 1925-ben légi úton is, de azon kívül, hogy ő jutott el a legészakibb pontra (87 fok 44 perc) repülővel, mással nem tudott elbüszkélkedni. A következő évben a Norge léghajón eljutott ugyan a pólusra, de sosem fog kiderülni, hogy ő vagy az állítólag két nappal hamarabb odaérő Richard Byrd járt-e sikerrel a pólus légi meghódításában.

No de vissza a déli féltekéhez. A sarkkör első átszelője második nagy útján James Cook volt, aki feljegyzései szerint jéghegyeket látott – a tudomány mai állása szerint fantáziálhatott – 1773. január 17-én. Magát az Antarktiszt Fabian von Beilingshausen egy orosz expedíció vezetőjeként látta először 1819-ben a Vosztok hajóról. Emberi talp viszont csak két esztendővel később érte a kontinenst, nevesül John Davisé, őt aztán követte egy sereg fókavadász, akik módszeresen kiirtották az utolsó medvefókát is.

A Déli-sark felfedezéséről szóló Scott–Amundsen versengésről Roland Huntford jelentetett meg könyvet (Scott és Amundsen – Versenyben a Déli-sarkért), ami 2003 óta magyarul is olvasható. Scott egyébként tragikus hős, hazafelé a sarkról életét vesztette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.