Túlhaladtuk a papírt?

A táblagépek és az e-könyvek azzal fenyegetnek, hogy túlhaladottá teszik a papírt a könyvkiadók, a magazinok és a napilapok kiadói számára.

WA
2011. 12. 17. 15:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tim Bajarin elemző, a Creative Strategies cég elnöke egyenesen úgy véli: „Már csak idő kérdése, hogy véget vessenek a papírgyártáshoz használt fák kivágásának és minden publikáció digitálissá váljon.”

Az Amazon, az online kereskedelem óriása Kindle nevű e-könyvével már négy éve felkínálta a képernyőt a regényolvasásra. A cég csütörtökön közölte, hogy hetente több mint egymillió Kindle-olvasót ad el. 2010-ben jelentkezett iPadjával az Apple, amely rögtön csillapíthatatlan étvágyat támasztott a fogyasztókban, mivel ideális eszközt jelent bármiféle digitális formátum megjelenítéséhez, a filmektől a képeslapokon, magazinokon át egészen a könyvekig.

A Juniper Research iroda jelentése szerint a táblagépek elterjedése révén az elektronikus könyvek forgalma 2016-ra elérheti a 9,7 milliárd dollárt – a 2011-es szám háromszorosát. A fogyasztók magatartása nem évről évre, hanem hónapról hónapra változik az egyik piaci megfigyelő szerint. Egy felmérés szerint a digitális formába belekóstoló olvasókat hamar meghódítja az új technika. Azoknak a vevőknek csaknem a fele, akik mind hagyományos, mind e-könyvet vásárolnak, kész lemondani a papírról, ha három hónapon belül be tudja szerezni az általa keresett könyvet digitális formában.

Növeli az érdeklődést

A könyvkereskedéseket a megszűnés fenyegeti. Egyesek közülük megpróbálnak menet közben felugrani a digitális vonatra: az amerikai Barnes and Noble a Nook, a francia FNAC a Kobo nevű elektronikus könyvolvasóval próbálja megőrizni vevőit.

A Garner kiadó elemzője, Allen Weiner szerint az e-könyvek felfutása növeli az emberek érdeklődését az olvasás iránt. A felmérések azt mutatják, hogy akinek van e-könyve, többet költ olvasásra – ez jó hír a kiadók számára. Weiner azonban úgy véli, hogy a papíralapú könyvek megőrzik a piac egy részét, az e-könyv nem jelenti a papíralapú kiadások megszűnését. Tim Bajarin úgy látja, hogy legalább tíz évnek kell még eltennie, amíg a tinta és a papír valóban elavul. „Mindenki, aki ma már több mint 45 éves, ezzel a formátummal nőtt fel, és sokuk számára mindig ez lesz a leginkább megfelelő könyvforma.”

A napilapok alól eltűnik a papír

A magazinok és a napilapok esetében az átmenet gyorsabb lesz. „A napilapok alól eltűnik a papír, a képeslapoknak pedig ki kell alakítaniuk az egyensúlyt a papír és a digitális forma között” – jósolja Weiner. Az elemző szerint a napilapok sokat költenek a papírra, a nyomtatásra és a terjesztésre, holott a papíron megjelenő cikkek nem lehetnek olyan frissek, mint az internetes anyagok. A News Corporation az év elején ezért indította el New Yorkban kifejezetten digitális formátumra tervezett, The Daily című napilapját. A hagyományos lapok is tökéletesítik honlapjukat, táblagépekre és e-könyvekre alkalmazott online formátumokkal jelentkeznek.

Novemberben a Time Warner csoport Laura Lang személyében az online hirdetésekkel foglalkozó Digitas cég főnöknőjére bízta az Egyesült Államok legnagyobb magazinkiadójának, a Time sajtócsoportnak az irányítását.

Az internetcsoportok a maguk részéről magazin formátumban jelentkeznek. A Yahoo novemberben dobta piacra a Livestand alkalmazást, amely az álló- és mozgóképeket és a szövegeket kombinálja az iPadon. Az új eszköz a Flipboard alkalmazással versenyez, amely digitális magazin formájában közöl különböző cikkválogatásokat – írja az AFP.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.