Bánkút (0–14 cm)
A magát Magyarország legnagyobb síterepeként hirdető, Miskolchoz közeli Bánkút Síklub karácsony napja óta várja a látogatókat, ám mivel hó csak igen kevés esett, és a hőmérő higanyszála folyamatosan a piros tartományban leledzik, a 8 pálya (2 fekete, 2 piros, 4 kék) közül csak egy piros és két kék van nyitva, a terep honlapján kedden található adatok szerint folyamatosan olvadó, 14 centiméter vastagságú hó fedi a 880 magasból induló bükki lankák felső részeit. Amint leesik a hó, érdemes lesz odamenni, de mivel hóágyú nem üzemel, csak a hótaposó gépekben bízhat, aki útra kel Bánkút felé. Apropó megközelítés: a centrum javasol egy gyalogos (!) megközelítést is, mégpedig a 15-ös busszal kell Ómasságig menni, ahonnan a sárga + turistajelet kell követni 5 kilométeren át. Feltételezhetően ezt a kirándulók kedvéért közlik.
Nyitva: mindennap 9–16 óráig (esti sízésre is van lehetőség, figyelni kell a honlapot!)
Árak: napijegy – 4000 Ft (létezik egy „30 egységes”, 1000 forintos jegyár is, ennek felhasználásáról táblázatot közöl a sícentrum)
Dobogókő (0 cm)
Nem véletlen, hogy a dobogokosi.hu (illetve a dobogoko.org/sicentrum) azzal a gyönyörű képpel indít, ami alapján méltán nevezhető az ország egyik legkáprázatosabb tájékának – a Dunakanyar fölött, a Pilisben. Ám a vidámság itt most véget is ér, ugyanis az ország első (1923 óta működő) síterepének webkameráján kedden csak az őszi avar látszott. Kettő pálya állna egyébként rendelkezésre a 2003 óta gondos kezekbe (Dobogókőért Közhasznú Egyesület) adott helyen, és ha lesz hó, a már teljesen kőmentes lankákat érdemes akár egyszer is kipróbálni (van egymenetes jegy is!), két ratrak ápolja majd az ország három leghosszabb lesiklópályájának egyikét (980 m) – a teljes sízhető hossz: 1650 m; a szintkülönbség pedig 178 m. Bár Dobogókő tengerszint feletti magassága majd' 200 méterrel kisebb, mint a bükki helyszíné (699 m), a fővárostól kábé 30 kilométerre van, Szentendrétől 22-re, Esztergomtól 16-ra. A pomázi HÉV-megállóból induló sárgabusz egyébként nem is tesz le túl messze a sípályától, ami tényleg csak a közeli havazásra vár.
Nyitva: 9–16 (jelenleg nem üzemel)
Tavalyi árak: 1 menetjegy 400 Ft, 10+5 menetes bérlet 3000 Ft, napi bérlet 3500 Ft (pént.–vas. +500 Ft), gyermek napijegy 14 éves korig 2500 Ft (pént.–vas. +500 Ft)
Eplény (10–60 cm)
(kép: siarena.hu)
Hetek óta tart a szezon Eplényben, Magyarország talán legjobb sícentrumában, Veszprém és Zirc között, a Bakonyban. A tavalyi idényre kivirágzott, a Facebookon is nagy erőkkel nyomuló helyet 34 hóágyú bombázza (plusz egy pesti autóbuszjárat), itt található az egyetlen hazai négybeülős sílift (Szent Sólyom), pályaszállás működik (Holle Anyó Panziója), lábánál 100+20 fős étterem üzemel. A Szent Sólyomon kívül 3 csákányos és 2 tanulólift visz fel a 4,3 kilométeres pályarendszerre, és a Síaréna büszkélkedhet az ország egyik legmeredekebb pályájával is, ennek dőlésszöge 30 fok – igaz, konkrétan ez a szakasz tavaly sízhetetlenül „huplis” volt. Esti sízésre mindennap lehetőség van, 21 óráig. Az ausztriai színvonalat itt se várjuk el, de erről kizárólag hazánk természeti adottságai tehetnek; 509 méterig megy föl a felső lift (sajnos a hegy sem magasabb ennél). Itt is van egylesiklós jegy, de nem mennénk jobban bele, ez egy ideális hely egy komolyabb sítúra előtti gyakorlásra – íme az 5 pályás rendszer honlapja, ahol 3D-ben is megtekinthető a Nordica Síaréna.
Nyitva: 9–21 (jelenleg az 1-es pálya üzemel)
Árak: számos jegy- és bérlettípus van – lásd a táblázatban!
Kékestető (10-45 cm)
(kép: kekesteto.hu)
Noha a Kékesen, hazánk legmagasabb pontján (1014 m) alig-alig van hó jelenleg – elsején esett egy kevés –, a hét további részére ígérnek csapadékot, ami ott a várható hőmérsékleti viszonyok között nagy biztonsággal hó lesz. Akkor ráadásul mindenkit vár majd Magyarország leghosszabb, 1800 méteres lesiklópályája (aljáról autóbusz megy vissza), és ha a hóágyúk is beindulnak, a Budapesttől 99 kilométerre lévő, 9 pályás rendszer bizony eléggé jó lesz. A most következő hétvégére már be is lehet tervezni!
Nyitva: 9–16.30 (jelenleg nem üzemel, de nyitott szerdákon, szombatokon este 5 és 8 óra közt villanyfényes sízésre is lehetőség van, pénteken 17 és 21 óra közt szintúgy)
Árak: a számos bérlettípus ide kattintva tekinthető át.
Mátraszentistván (20–60 cm)
Nem kell elkeserednünk, ha a Kékes felé vesszük az irányt, de nem találjuk nyitva az ország Csomolungmájának sícentrumát, arra van ugyanis a Mátra másik pályája, a mátraszentistváni Sípark. Már az bizalomgerjesztő, hogy honlapja – hóágyúval is – rendesen gondozott, és hogy 1,5 kilométernyi pályája rendelkezésre is áll (ez a létező tíz pályából ötöt takar), 5 sílift használható, és a hétközi meleg ellenére maximum 2 fok a hőmérséklet itt. Az esti sízés szerelmeseinek egyértelműen a Sípark ajánlható, itt van ugyanis a leghosszabb szakaszon és a legjobban kivilágított „éjjeli pálya”. A rendszer panorámája mellett egyéb „gyönyört” is kínálnak; a Szerelmesek Síútján aki csak lesiklik párjával, örökre megpecsételi közös sorsát a vélekedés szerint… A sízők és a snowboardosok mellett az újdonságokra nyitottakat is várják, a nyugati sípályákról megszokott „hófánkokon” kívül skibike-kal is le lehet csúszni itt. Egy szó, mint száz, Eplény mellett ide jöjjön, aki később nagyobb túrára készül.
Nyitva: 9.30–16.30 (+esti sízés a honlap szerint)
Árak: napijegyek 3500–5500 Ft, bővebben a weboldalon, ide kattintva
Visegrád (15–25 cm)
Közel van Budapesthez, a dobogókőihez hasonlóan festői a környezet, és hetedik szezon óta megy a hóágyúzás a Nagyvillám sípályán. Jelenleg egy pályát „tud” a rendszer, nem is rossz, de ahogy jön az igazi hó, érdemes leautózni Budapestről azt a szűk 50 kilométert. Egy napba belefér a sí mellett egy kis kirándulás is.
Nyitva: 9–17
Árak: napijegy 4500 Ft (egyéb: lásd honlap)
Ami nem működik…
Volna még más sípálya is kis hazánkban, de az ajkai felvonó idén nem üzemel, Bodajk 400 méteres pályácskája várja a havat, és különböző okokból nem megy a normafai 300 méteres, a bükkszentkereszti, a dunakömlőd-paksi, a galyatetői, a kőszegi, a mátraszentimrei, -szentlászlói, a nagy-hideg-hegyi, a nyúli, a pázmándfalui, a pécsi (Misina-tető), a salgótarjáni, a sopron-dalos-hegyi, a szokolyai és a szombathelyi felvonó, de még reménykedik a télben három kicsike pálya Sátoraljaújhelyen, Szilvásváradon és Tokaj-Kopasz-hegyen.
A „sípályamezőny” egyébként kezd nagyon szétszakadni, ugyanis nem elég, hogy az élelmes magyarok egyre olcsóbb külföldi lehetőségeket találnak, itthon azok a helyek, ahol nincs ratrak, hóágyú és esti világítás, esélyük sincs arra, hogy lépést tartsanak a legjobb terepekkel.