Kérdezz-felelek a hamvazószerdáról

Hamvazószerdai kérdések: böjti nap-e a vasárnap? Miből van a hamukereszt a homlokon? Miért pont szerdán indul a nagyböjt? Van-e „szerencseszáma” a Szentírásnak?

2012. 02. 22. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Bocsánat, hamut szórok a fejemre!” – találkoztunk már ezzel a szólással? Ha igen, nem véletlen; az őskeresztény idők rendszeres bűnbánati, vezeklési szokásában gyökerezik, a hamuval való hintés ugyanis az elmúlásra való emlékezés jelképe. A 12. században pedig az egyház integrálta a nagyböjtöt indító szertartásába, a hamvazószerdába. És hogy miért pont szerda? Ennek matematikai okai vannak. Ott kezdődik a dolog, hogy bibliai forrásokra támaszkodva az egyház különös jelentőséget tulajdonít a negyvenes számnak: éppen ennyi napot töltött Jézus a pusztában nyilvános működésének kezdete előtt, az ószövetségi hagyomány szerint negyven napig tartott a vízözön, negyven évig a pusztai vándorlás, Mózes 40 napot tartózkodott a Sínai-hegyen, illetve Jónás próféta ennyi napos böjtöt hirdetett Ninivében. A sort folytatva maradt meg 40 napos időszakként a nagyböjt is, de mivel a vasárnapra nem tekint az egyház böjti napként, visszaszámlálva szerdán kell elkezdeni, hogy kijöjjön a böjti napok száma.

A negyvennapos nagyböjt „karrierje” a 4. század óta tart, a 11. századig pedig olyan szigorú volt, hogy késő délutánig semmit sem szabadott enni, húst, tojást és tejtermékeket pedig – a vasárnapok kivételével – egyáltalán nem. Az előíráson az egyház mára enyhített: a farsangot záró, böjtöt indító hamvazószerdán és nagypénteken a 18 és 60 év közöttiek háromszor étkezhetnek, de táplálkozásaik közül csak egy alkalommal lakhatnak jól. A két kitüntetett napon kívül a 14 éven felülieknek szól az a kérés, hogy a „böjti fegyelem részeként” ne vegyenek magukhoz húst péntekenként.

Az időszakban – az adventhez hasonlóan – lila a liturgikus szín (a 13. század óta ez jeleníti meg a bűnbánatot), és a szertartásokon mellőzik az alleluja éneklését és a templomi virágdíszítést. Az időszak különleges szertartása a keresztútjárás vagy keresztúti ájtatosság; a nagyböjti péntekeken Krisztus szenvedésének és kereszthalálának állomásait járják végig a hívek. A stációkat a katolikus templomokban különleges műalkotás-sorozattal jelenítik meg, ezek állandóan láthatók mindenfelé, körbe a falakon.

A hamusztori

Az étkezési korlát, valamint a liturgikus „eszköztár” csak egy része a helyes böjtölésnek. Igazán az böjtöl jól, aki „belül” is elvégzi a szükséges tennivalókat: a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia nagyböjtöt beharangozó irományában a bűnbánatot, a megtisztulást, az áldozatot és a könyörgést a negyven nap hangsúlyos elemeként említi, az ima és az alamizsnálkodás (szegények megsegítése) lelkületét ajánlja.

E kitüntetett nap lévén érdekes még a hamu „sztorija” is. A hamvazószerdán, illetve az ezt követő vasárnap a homlokokra kerülő szürke por az előző évi virágvasárnapi, megszentelt barka szemeinek elégetett formája. A pap a kereszt rajzolása (latinul: impositio cinerum) közben ezt mondja: „Emlékezzél ember, porból lettél és porrá leszel!” Hamvazószerdát (más neveken: szárazszerda, böjtfogószerda, böjtfőszerda) ritkábban a protestánsok is megünneplik. A keresztrajzolást 1091-ben II. Orbán pápa rendelte el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.