Londonban is dívik a fémlopás

Az egyik londoni parkban álló szobrot 600 millió euróra (175 milliárd forintra) biztosították, de azokat, akik leszerelték a talpazatáról, csak a bronz ára érdekelte.

WA
2012. 02. 03. 19:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Barbara Heptwoth szobrának 2011 egyik novemberi éjszakáján történt eltulajdonítása egy olyan jelenségnek tünete, amely 840 millió eurónak (245 milliárd forint) megfelelő kárt okoz a brit gazdaságnak. Ha beolvasztják – mint ahogy a rendőrség feltételezi –, mindössze néhány ezer vagy száz eurót hoz a tolvajok konyhájára.

Bár a műalkotásnak felbecsülhetetlen értéke van, a piaci árak igencsak felbecsülhetők. A fémárak egyre nőnek: a vörösréz tonnánkénti ára meghaladta a rekordnak számító tízezer dollárt (2,2 millió forint). 2009 és 2011 között a fémércek árai duplájára emelkedtek.

Csatornafedelek, kábelek, csúszdák, katalizátorok, sírfeliratok, buszmegállók, tetők, síremlékek, kapuk, tűzlépcsők – a lopott tárgyak listája alaposan kibővült 2011-ben. Annyira, hogy a kormány megtiltani készül, hogy az ócskavas-kereskedők készpénzzel fizessenek, és emelni kívánja a lopásokra kiszabható pénzbüntetést. Az a szándék, hogy a büntetés arányos legyen az okozott kárral: a vonatok késésével, a megszakadt távközlési összeköttetéssel, a megrongált műemlékekkel és templomokkal.

A Scottland Yard októberben külön csapatot hozott létre Bexleyben, London egyik különösen érintett keleti negyedében, amelyben rendőrök, vasutasok és távközlési szakemberek közösen dolgoznak. A főváros többi részében a rendőrség fokozottabban ellenőrzi a roncstelepekre járó gépkocsikat. Október óta hatvan tolvajt és orgazdát fogtak el.

A fémlopás jövedelmező, ámde nem veszélytelen foglalkozás. A londoni rendőrség szerint havonta két ember hal meg, amikor magasfeszültségű kábelt akar leszerelni vagy a vasúti sínek közelében ügyködik.

A fémlopások jelentős károkat okoznak a közlekedésben. A brit vasutakat üzemeltető Network Rail 16 ezer óra késést jegyzett fel az elmúlt három évben. A közlekedési rendőrség listáján a fémlopás a terrorizmus után a második legsúlyosabb problémaként szerepel. A másik érintett terület a távközlés: a javítási munkák több napig is eltarthatnak, ha optikai kábelek károsodtak.

A rendőrségnek gyorsan kell fellépnie, mielőbb még beolvasztják a lopott fémtárgyakat. Január 13-án London északi részében így sikerült megmenteni ezer alumínium söröshordót. Legyen szó emléktáblákról vagy műtárgyakról, a veszteség pótolhatatlan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.