A Maud nevű hajót 1916-ban építette Amundsen – aki elsőként érte el a Déli-sarkot és szelte át az Északnyugati átjárót – hogy felfedezhesse a bolygó északi sapkájának jeges vizeit.
Amundsen azonban adósságokba keveredett és 1925-ben arra kényszerült, hogy eladja a hajót. A Maudot a kanadai Hudson's Bay vette meg, majd arra használta, hogy segítségével ellássa az ország északi-sarkvidéki állomásain lévő táborait. A hajó öt évvel később elsüllyedt Cambridge Bay kikötőjénél, azóta is hullámsírban fekszik, még a partról is látni.
A Norvégia déli részén fekvő Asker – ahol a Maudot építették – képviselői most azzal a kéréssel fordultak Ottawához, hogy a hajó roncsait hadd vigyék haza. A norvég település 1990-ben egydolláros jelképes árért megvette a roncsot a Hudson's Baytől, abban a reményben, hogy a Maud múzeumba kerülhet. Amundsen két másik hajója, a Gjoa és a Fram, amelyekkel sarkvidéki expedícióira indult, már múzeumban vannak. A kanadai örökség felett őrködő minisztérium egy decemberi előterjesztésben azonban a nemzet számára fontos tárgyként jelölte meg a hajót, és javasolta, hogy ne engedélyezzék a Maud Norvégiába szállítását, hátha lesz rá kanadai érdeklődő.
Cambridge Bay lakosai szintén ellenzik a hajó elszállítását, a roncsok ugyanis turistalátványossággá váltak a Torontótól 3200 kilométerre északra fekvő településen.
Norvégia viszont hangsúlyozta, az nem jelent megoldást, ha a roncsot a kanadai sarkvidéken hagyják, mert a zord időjárás és az óceán vize még azt is megsemmisíti, ami még megmaradt Amundsen hajójából. A Maud egyébiránt az egyetlen hajó, amelyet Amundsen maga épített és fontos szerepet foglal el a sarkvidéki felfedezések történetében – mondta Jan Wanggard, a norvég csoport vezetője. „Az idő drága, elveszítjük a hajót és vele együtt történelmünk egy jelentős emlékét” – fűzte hozzá.

Városháza-botrány: Budai Gyula felkérdezte Karácsony Gergelyt a friss vádemelés után