„Az emberek leszoktak a javításról, könnyedén kidobnak mindent, amit helyre lehetne hozni” – mondta el a holland Martine Postma, a húsz hollandiai szerviz kávéház ötletgazdája.
A bérelt amszterdami helyiségben fűrészek, csavarhúzók, elektromos kábelek lógnak a falakon. Az elektronika négy szerelmese és két varrónő foglalatoskodik egy elromlott hifivel, porszívókkal és szakadt ruhákkal.
Senki sem dobja ki szívesen a szívéhez nőtt tárgyakat – tartja a 41 éves Postma, volt újságíró, aki 2009-ben nyitotta meg az első szerviz kávéházat Amszterdamban. A cél az volt, hogy összehozzanak két csoportot: önkéntes szerelőket és azokat, akik javítani szeretnének, de nem tudják, hogyan.
Az 57 éves Margreet Bakkernek a porszívója adta meg magát négy hónappal a vásárlás után. „Sokkal jobb, ha ide hozom, mint a gyártóhoz, amely egy újnak az áráért javítja meg” – mondta.
A szerviz kávéházban a látogató együtt dolgozik a szerelővel, néha maga is beletanul a szerelésbe.
„A mai gépek már nem olyan tartósak, mint a régiek – sajnálkozott a porszívó önkéntes szerelője, a 64 éves Theo van den Akker, civilben pénzügyi tanácsadó. Ráadásul egyre nehezebb szétszerelni őket, nem javításra készülnek” – tette hozzá.
Az amszterdami kezdeményezésnek szánt szerviz kávéház sikere túlnőtt Martine Postma várakozásán. Ma már a 2010-ben létrehozott és az állam által támogatott Szerviz Kávéház Alapítvány főállású munkatársa, feladata tanácsadás az ilyen kávéházat nyitni kívánók számára.
Az ügyeleti rendben – heti egy délután vagy két este – működő szerviz kávéházak függetlenek a finanszírozás és az önkéntesek toborzása terén. A felszerelést kidobott szerszámokból válogatták, vagy a szerelők tulajdona, a helyiséget a városi tanácstól kapják vagy egy magánszemély bérli.
Az eredeti elképzelés az volt, hogy 2013 végéig nyolc–tíz szerviz kávéházat nyitnak Hollandiában. Martine Postma mind a 415 hollandiai településen szeretne ilyet nyitni. Sőt, szerinte más nyugat-európai országban, illetve Észak-Amerikában is működhetnének ezek a különleges kávéházak.