Az orvosi kamara szerint jogszabályi intézkedésekre van szükség azok ellen a magánorvosok ellen, akik tisztességtelenül, etikátlanul és félrevezetően hirdetik szolgáltatásaikat – hangzott el a szervezet szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján. Az MNO a kamara elnökét kérdezte az üggyel kapcsolatban.
– A kuponos oldalak által irreálisan alacsony összegekért hirdetett magánorvosi szolgáltatások kimondottan károsak tudnak lenni, mivel az emberi szervezet láthatja kárát – mondta el az MNO kérdésére Éger István. – Ezek a hirdetések sokszor pontatlanok, a felmerülő esetleges mellékhatásokról nem esik szó.
– Miért gondolják úgy, hogy olcsó húsnak híg a leve?
– A leendő páciens, bármennyire is tájékozottnak gondolja magát az interneten található infók alapján, nincs tisztában azzal, hogy egy háromezer forintért kínált, teljes körűnek beállított laborvizsgálatot nem lehet ennyiből kihozni. Vagy vajon milyen anyagokkal dolgozhat az a plasztikai sebész, aki jóval olcsóbban ajánlja a mellnagyobbító műtétjét? Gondoljunk csak bele, milyen olajat és levegőszűrőt rakhat az autóba az a szerelő, aki az átlag húszezer forintba kerülő olajcserét a töredékéért kínálja? Ha az ember egy akciós hosszú hétvégében csalódik, mert nem azt a minőséget kapja, amit a hirdetés alapján gondolt, nem történik nagy baj, de gondoljunk csak bele, ha mindez a saját szervezetünkkel történik.
– Mit lehet tenni a jelenség ellen?
– A hazai orvosi szakma 90 százaléka elítéli a páciensek megtévesztését, ezért fordultunk a nyilvánossághoz és a szaktárcához. Fontos, hogy felhívjuk az emberek figyelmét arra, hogy körültekintően kell eljárniuk az ilyen jellegű akciós kezeléseket kínáló hirdetések kapcsán.
– Milyen típusú orvosi szolgáltatások azok, ahol érdemes jobban odafigyelni?
– A legnépszerűbbek az akciós mellplasztikát és a fogászati kezeléseket kínáló kuponos–akciós hirdetések. Ezeknél mindenképpen körültekintően kell eljárni, ahogyan érdemes odafigyelni az egészségügyi felmérésnek álcázott termékbemutatókra, ahol teljes körű egészségügyi kivizsgálást ígérnek, majd arra eszmél az egészségét féltő polgár, hogy a vérnyomásmérés után rámenős termékbemutatóval egybekötött vásár kellős közepén találja magát.
Felvetődik a kérdés, hogyan különböztethető meg – egy akciót kínáló hirdetés alapján – az az orvos, aki a saját marketingkerete rovására megy le az árakkal, de minőségi és biztonságos szolgáltatást nyújt, attól, aki a minőség rovására „olcsósít”?