Pesti Imre – aki a Fidesz országgyűlési képviselője is – elmondta, hogy a Mintamenza program Budapesten idén januárban indult, és a több száz fővárosi konyha közül 150-en csatlakoztak hozzá. Tíz nagy, a közétkeztetésben részt vevő céggel folytatnak együttműködést – tette hozzá. Közölte, a két legnagyobb, közétkeztetést biztosító cég ellenőrzésének eredményeiről tudnak beszámolni, e szerint a közétkeztetésben részt vevők a szokásos sómennyiség többszörösét fogyasztják, a kalciumbevitel 30-40 százalékkal marad el a szükségestől, a fehérjebevitel 30-50 százalékkal is kevesebb lehet a kívántnál.
Pesti Imre elmondta azt is, a közétkeztetés nem veszi figyelembe azt, hogy más kalóriaszükséglete van egy óvodásnak, mint egy középiskolásnak. A választék elég egyhangú, gyakoriak a pörköltjellegű ételek – jegyezte meg. Pozitívumként említette viszont a pékáruk változatosságát.
Pesti Imre kijelentette: a vizsgálatok eredményeképpen azt várják, hogy a konyhák a több évtizedes gyakorlaton változtatva részt vesznek egy modern európai közétkeztetés kialakításában, amelynek célja a fiatalok egészséges ételhez juttatása. A programban részt vevő cégek partnerek voltak a vizsgálatokban. Több évtizedes szokást kell megváltoztatni, és az étkezési kultúra megváltoztatásában ezeknek a cégeknek kiemelkedő szerepük van – mondta. Pesti Imre közölte, a javaslatok eredményeit az ősszel vizsgálják.
Prohászka Béla, a Mintamenza program vezetője elmondta, a főzőkonyhák vizsgálatakor a nyersanyagokban magas só-, zsír- és szénhidráttartalmat találtak, és a tálalókonyhákban az ételek nem mindig a megfelelő hőmérsékleten és nem a megfelelő formában voltak tálalva.
Az eredetileg 2010-ben, Békés megyében elkezdett Mintamenza programot az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat tavaly novemberben indította el országos szinten, Budapesten januárban kezdődött. Fazekas Sándor egy áprilisi rendezvényen arról beszélt, a magyar mezőgazdaság képes arra, hogy a programot ellássa megfelelő alapanyaggal. Szerinte így 5-10 százalékkal is olcsóbb lehet az étkeztetés, mert a helyi beszerzéseknél sem marketing-, sem szállítási költségekkel nem kell számolni.