Ugyanolyan jól teljesítenek az iskolában a dolgozó nők gyermekei, mint az otthon maradóké. A munkába járó anyáknak nem kell bűntudatot érezniük – állítja egy brit kutatás. Nincs kapcsolat az édesanyák karrierje és gyermekeik iskolai teljesítménye és magatartása között – mutatta ki egy 40 ezer gyermekre kiterjedő, az elmúlt 40 évet felölelő nagy-britanniai elemzés.
A négy tanulmány vizsgálata nyomán született eredmény cáfolhatja a közkeletű gyermeknevelési tévhitet, mely szerint a kicsik járnak rosszul, ha az anyák dolgoznak, és könnyíthet a szülés után karrierjüket folytató nők bűntudatán.
A felmérések szerint a dolgozó anyák hetvenes, nyolcvanas és kilencvenes évek elején született gyermekei két százalékkal alulmaradtak írás-olvasásban és számolásban az otthon maradó nők gyermekeivel szemben. A kilencvenes évek közepe óta születettek közül azonban nincs különbség a két csoport iskolai teljesítményében – mutat rá a Londoni Egyetem Heather Joshi vezette felmérése.
A „generációs váltás” a kutató szerint a jobb anyasági ellátásnak és a több bölcsődének, óvodának köszönhető. Az utóbbiakat a nyolcvanas évekig csak a jómódú családok engedhették meg maguknak. „Régebben általános volt az aggodalom, hogy az anyák munkába állása a gyermek fejlődésének rovására megy – mondta Joshi. – Ám ahogy nőtt a dolgozó mamák aránya, a gyerekekre gyakorolt hatás egyre kevésbé volt érdekes.”
Joshi szerint a nagy változás legfontosabb oka az volt, amikor a kilencvenes évek közepén a kormány a gyermekellátó intézmények fejlesztésébe kezdett. A szülői szervezetek örültek a kutatás eredményeinek, hiszen szerintük ezek könnyíthetnek a munkavállaló anyák lelki terhein.
„A kutatás szerint az anyasági ellátások javulása és a megfizethető gyermekintézményeknek segítettek, hogy minél több nő kezdjen dolgozni és könnyebben egyensúlyozzanak munka és család között” – vélte Fiona Weir, a Gingerbread, az egyedülálló anyákat támogató szervezet elnöke.