A pészahra készül a zsidó közösség

Miközben az Egyiptomból kivonulásra emlékezik a zsidóság, a Kansas Cityben elkövetett gyilkosságok áldozataiért is imádkoznak.

UDM
2014. 04. 15. 13:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a világ zsidósága egyik legfontosabb ünnepére, a pészahra készül, vasárnap a Ku-Klux-Klan egyik korábbi csoportfőnöke fegyveres támadást követett el két zsidó közösségi intézmény ellen. Jelenleg annyit lehet tudni, hogy a Kansas City elővárosában elkövetett gyilkosságok célpontja a helyi zsidó közösség volt, de a gyilkos golyók végül egy helyi metodista gyülekezet tagjainak életét oltották ki tragikus módon.

Heisler András hétfői közleményében így fogalmaz: „Ma este az egyiptomi kivonulásról, a fogságból való megszabadulásról emlékezünk. Az ünnep előtt kívánom, mindannyian hagyjuk azt a világot magunk mögött, ahol ártatlan embereknek kell származásuk, vallásuk miatt értelmetlenül meghalniuk. Esti imáinkban a vasárnapi esztelen támadás áldozataira is emlékezni fogunk.”

Pészah ünnepét a zsidóság a niszán hónap 15. napjának előestéjétől, azaz 14-étől a hónap 22. napjáig tartja. A  tavasz, a természet újjászületésének ünnepe, amikor az egyiptomi kivonulásra, a szolgaságból való szabadulásra is emlékeznek, a Gergely-naptár szerint idén április 14-én este kezdődik és április 22-ig tart.

Az ószövetségi Szentírásban Mózes második könyvében olvasható a történet: az elnyomatás, Mózes és Áron isteni küldetése, a fáraó kérlelhetetlensége, az Egyiptomot sújtó tíz csapás, majd a zsidók megmenekülése. A pészah (szó szerint: elkerülés) ünnepe arra utal, hogy a kivonulás előtt a tizedik csapás – az elsőszülöttek halála – elkerülte a zsidók házait.

A pészah a szabadság ünnepe is, mert ekkor engedték ki az egyiptomi szolgaságból Izrael gyermekeit. A pészah harmadik jelentése: a kovásztalan kenyér ünnepe. A kovász nélküli tésztaféleség, a pászka (héberül) vagy macesz (jiddisül) egyfajta lisztből és vízből készült, gyorsan sütött, kovásztalan ostya. A magyarázat szerint Egyiptomot elhagyva nem volt idő a kenyér megkelesztésére, ezért keletlenül, kovász nélkül vitték magukkal a tésztát, amelyet fejükön a nap szárított meg. Mivel a pészah tavaszra esik, így a tavasz ünnepe is, s az ünneplés után volt az első termések áldozat utáni bemutatása a szentélyben.

Az ünnep hét (Izraelen kívül nyolc) napig tart. Ennek az az oka, hogy annak idején az Izraelben élő zsidók füst- és tűzjelekkel továbbították Babilonban és Perzsiában élő testvéreiknek az újhold bekövetkeztének hírét. Ezt azonban ellenségeik hamis jelekkel igyekeztek megzavarni, így a bizonytalanság miatt sokáig kettős ünnepet (két széderestét) tartottak. Idővel aztán már a diaszpórában is pontosan ki tudták számítani a jeruzsálemi újhold időpontját, de hagyománytiszteletből megmaradt a két széder.

Az ünnep a széderestével kezdődik. A széder héber szó, magyar jelentése rend, és azt jelzi, hogy az ünnep a meghatározott rend szerint zajlik: egyfajta szeretetvendégség, ahol dramatizálva felidézik a kivonulás történetét (Haggáda). A következő napok úgynevezett félünnepek, az utolsó a Nádas-tengeren való átkelésre emlékeztet. (Ez volt az a tenger, amelyen Isten a zsidókat száraz lábbal átvezette, az őket üldöző egyiptomi sereget viszont elpusztította. Ennek eseményét a katolikus szertartásokban is felolvassák a húsvéti ünnep vigíliáján.) A pészahi istentisztelet rendje is kötött, az első napi harmatért való imától a nyolcadik napi mázkírig, az elhunytakért mondott imáig.

Pészah ünnepén már az előnapra minden kovászos élelmiszert el kell távolítani a lakásból, úgynevezett pészahi edényben kell főzni és enni, a nagyon vallásos zsidóknál erre az ünnepre egész külön konyhát tartanak fenn. Pészahra a rabbinikus szabályozás szinte kórházi sterilizálást ír elő, így a zsidó nők ilyenkor rituális tavaszi nagytakarítást rendeznek.

A pészah és a keresztény húsvét kezdetben egybeesett, majd a II. századtól a húsvét egy héttel a zsidó ünnep utánra került. A két ünnep formális szétválasztását 325-ben a niceai zsinat végezte el. Magyarországon, Erdélyben a XVI. században jött létre a székely zsidózók, a szombatosok hitfelekezete, akik megtartották a zsidók egyiptomi kivonulásának ünnepét, amelyet „pogácsás ünnepnek” neveztek, s megülték a széderestet is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.