A foci-vb-vel csalnák ki adatainkat

A levelek már „csak” 57 százaléka spam, idén eddig a futball-vb a sztár az elektronikus átverések közt.

MNO
2014. 05. 30. 16:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legfrissebb Cyberoam-statisztika szerint 2014 első negyedévében a Paypal nevével visszaélő regisztrált adathalász incidensek száma 18 600 volt, ami a tavalyi esztendőhöz képes jelentős, 70 százalékos növekedést jelent. Az adathalász támadások fő célpontjai mindig is kapcsolódnak a pénzmozgáshoz, így elsősorban bankok, fizetésközvetítők, pénzt kezelő hivatalok, illetve jelentősebb közösségi oldalak használói ellen szoktak megtévesztő, hasonmás oldalakat készíteni. A második legnépszerűbb helyen találjuk az Apple-azonosítók elleni támadásokat, a harmadik helyen az olasz posta intézménye áll, a Barclays bankot megelőzve. Ezzel kapcsolatosan a PhishLabs egy közelmúltban kiadott tanulmányából kiderül, hogy az adathalász támadásoknak új hulláma tapasztalható, amely elsősorban olyan sebezhető lakossági ip-cím-tartományból érkezik, amelyen nem tiltották le az rdp (Remote Desktop Protocol) távoli asztal szolgáltatást. Már megfigyelhető trend, hogy valamilyen egészségmegőrzéssel kapcsolatos Google Drive-dokumentumot küldenenek a támadók, ahol az áldozatokat hamis Google-belépőoldal segítségével igyekeznek eltéríteni.

A Cyberoam negyedéves jelentéséből kiderül, hogy egyre nagyobb teret kapnak a mobileszközökre készített átverések és kártevők. Például az eredetileg egy évvel ezelőtt felbukkant NotCom nevű androidos kártevő egyik új verziója ismét kártékony apk kiterjesztésű trójai alkalmazást hordoz. A kártevők pedig egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, például a támadásnál azt is figyelik, milyen eszközről látogatják az adott hivatkozást, így ha pc-ről vagy iOS-készülékről, akkor fogyókúrás weboldalra irányítják a látogatót, Android esetén viszont a megtévesztő, frissítésnek is gondolható security.update.apk csomagot ajánlják fel letöltésre. Ennek a kártevőnek az a rejtett célja, hogy felesleges adatforgalmat generálva jelentősen megnövelje az áldozat mobilszámláját, de a titkosított adatok nagy valószínűséggel valamilyen botnetes tevékenységet is rejtenek.

A jelentés adatai alapján folytatódott a levélszemét észlelhetően csökkenése, számszerűsítve ez azt jelenti, hogy az összes levélnek már „csak” 57 százaléka kéretlen, a kibocsátott kéretlen reklámlevelek átlagos napi darabszáma 54 milliárd, amely érték bizonyos napokon még 30 milliárdra is lecsökkent. Az ál-Viagra és hasonló hamis gyógyszereket hirdető levelek aránya 45 százalék volt 2014 első negyedévében, álláslehetőségekkel, pénzügyi szolgáltatásokkal 15 százalékban találkozhattunk. A fogyókúrás ajánlatok – mint például az úgynevezett Garcinia gummi-gutta vagy a Garcinia Cambogia – viszont mindössze 1 százalékot jelentett ebben az időszakban.

Mindig megtalálhatunk bizonyos sláger témákat a kéretlen levelek közt, így egyebek közt lottónyereményről értesülhetünk, s a levélben közlik, hogy nemcsak egymillió dollárt nyertünk, de még ingyenjegyet is a foci-vb-re. Ezenkívül a sportesemények eredményeinek helyes megtippelése miatti állítólagos nyereményekről is kaphatunk levélszemetet.

Ha a spamek kibocsátóit nézzük, akkor Spanyolország áll az első helyen 9 százalékos teljesítménnyel, majd az USA és Argentína következik 7-7 százalékkal. Érdekes módon hiányzik a listáról Oroszország és Kína, az élmezőnyben főképp nyugat-európai országokat találunk, az első öt helyezett között van Németország és Olaszország is. A levélszemétküldő zombik „versenyében” India lett az első 11 százalékkal, a második helyen Oroszország található 9,7 százalékos eredménnyel, a harmadik legjelentősebb zombiország pedig Vietnam alig lemaradva, 9,1 százalékkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.