80 éves Giorgio Armani, aki ma mindent másképp csinálna

Armani volt az első divattervező, aki hírességeket kért fel ruhái bemutatására és népszerűsítésére.

tt
2014. 07. 11. 11:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Armani a Milánó közelében fekvő Piacenzában született 1934. július 11-én, egyszerű olasz családban nevekedett. Iskolás éveiben lenyűgözte a színház és a mozi varázslatos világa. Már sikeres divattervező volt, amikor bevallotta, ha mindent elölről kezdhetne, filmrendező lenne, bár tisztában van azzal, hogy ma a színház és a mozi világa is a lábai előtt hever.

A. J. Cronin The Citadel című orvosetikai kérdésekkel foglalkozó regényét olvasva orvos akart lenni, de végül két év egyetem után a fotózást választotta. 1957-ben aztán a milánói La Rinascente áruházban kapott állást, divatbábu-öltöztetőként dolgozott, stílustervezők között mozgott és igyekezett kifürkészni a vásárlók szokásait.
Megismerkedett Nino Cerruti divattervezővel, aki mellett nyolc évet töltött asszisztensként. Minden előtanulmány nélkül tervezte meg Hitman nevű kollekcióját, amellyel berobbant a divatvilágba. Stílusával felhívta magára az Ungaro és Zegna divatházak figyelmét is. Egyre inkább szűknek érezte a rendelkezésére álló kereteket, saját lábára akart állni. Szerencsés fordulat volt a találkozás a nála 11 évvel fiatalabb Sergio Galeotti üzletemberrel, akivel önálló stúdiót nyitott a divatos Corso Venezián. 1974-ben óriási sikerrel mutatták be kollekciójukat, amelyen már látható volt a fekete alapon fehér betűkkel írott Armani márkanév.

A tervező szokatlan összefüggésben használt szokatlan anyagokat és kombinációkat. A férfiak számára egészen új stílust dolgozott ki, amely a lazán elegáns lekerekített formákat pontosan szabott kiváló minőségű anyagokkal ötvözte. Mintha egy szobrász érintette volna meg a kelméket, Armani újraértelmezte a hagyományos öltönyt, megszüntette a szigorú strukturáltságot, és még a kiváló angol gyapjúból is olyan kényelmes zakókat tervezett, mint a selyempizsama. A vállakat csapottabbra vette, a hajtókák keskenyebbek és hosszabbak lettek, a gombolás lejjebb költözött, így az alacsony férfiak is magasabbnak látszottak, a magasak még magasabbnak.
1975-ben nők számára is előrukkolt egy határozott, férfiasabb stílussal. Cégéhez kommunikációs igazgatóként csatlakozott testvére, a stílusikon Rosanna Armani, aki korábban modellként vált ismertté. Az amerikai piac számára 1980-ban megtalálta cége legtökéletesebb reklámarcát Richard Gere filmszínész személyében, akinek ruhatárát Armani készítette az Amerikai dzsigoló című filmhez.

Armani volt az első divattervező, aki hírességeket kért fel ruhái bemutatására és népszerűsítésére rangos eseményeken. 1988-ban a Los Angeles Lakers edzője, Pat Riley volt az első, aki kötélnek állt. Azóta már Armani öltözteti a filmsztárokat Gwyneth Paltrow-tól Julia Robertsig, Michelle Pfeiffertől Beyoncén, Cate Blanchetten és Clive Owenen át George Clooneyig. Szintén Armani fejéből pattant ki, hogy az Oscar-díjkiosztó vörös szőnyegén Hollywood legnagyobb sztárjai ruhakölteményeiben parádézzanak, de ezért a hírességeknek soha egy fillért sem fizetett.

Mára valóságos birodalmat épített fel, palettáján a férfi- és női ruházaton kívül különböző kiegészítők, lakberendezés, parfüm, szemüvegek, sőt konyhai mosogatók is szerepelnek, de kávéházlánca és szállodája is van. A fiatal vásárlók meghódítására olcsóbb, de hasonlóan igényes kidolgozású ruhák forgalmazására született az Emporio Armani. Vagyona tavaly meghaladta a 8,2 milliárd dollárt.

A dúsgazdag tervező az Inter focicsapatának lelkes rajongója, az Olimpia Milano kosárlabdacsapat elnöke. A divatcézár tervezte a 2012-es londoni olimpiai játékok olasz küldöttségének ruháját. Már korábban is dolgozott sportolókkal, alsóneműit David Beckham futballista és Rafael Nadal teniszező is reklámozta.

Armani ugyanakkor nehéz ember hírében áll. „Ötpercenként kell döntéseket hoznom, és folyamatosan azt kell éreztetnem, tudom, mit akarok. Ezért gondolják sokan, hogy verbális erőszaktevő vagyok, sőt verbális sorozatgyilkos” – mondta egy alkalommal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.