„Az első »golyóvonat« üzembe helyezésekor az volt az érzésünk, hogy vége a nehéz időknek, és Japánban látványos átalakulás történik” – emlékezett vissza a 73 éves Araki Fumihiro vasútmérnök, az összes vonattípus avatott ismerője.
A Hikari (fény) nevű első szerelvényt mintegy két évtizeddel a második világháború után, 1964. október 1-én avatták fel Tokióban, Hirohito császár jelenlétében. Az ünnepség csak kilenc nappal előzte meg az 1964-es tokiói olimpia megnyitóját.
Japán néhány hétre a világ figyelmének központjába került, Tokió pedig a japán műszaki tudás kirakatává vált. A nagy sebességű vasúton túl most először közvetítette színesben és világszerte a televízió az olimpiai játékokat, elkészült a háború után gyártott első polgári célú japán repülőgép, az YS–11 és egyre jelentősebbek lettek a csúcstechnológiában az olyan japán vállalatok, mint a Sony vagy a Matsushita (a mai Panasonic).
Az olimpia előtt mindenképpen be kellett fejezni az építkezést: a 66 alagutat és 96 hidat. A vasút – hála a japánok célratörő eltökéltségének – el is készült időre.
„A sinkanszen, amely akkor a világ leggyorsabb vonata volt, reményt adott a lakosságnak” – mondta Araki Fumihiro, aki egyben a vasúti múzeum igazgatóhelyettese.
Az új vonattal 210 kilométeres óránkénti sebességgel két és fél óra alatt el lehetett jutni Tokióból Oszakába. „Álom szuperexpressznek nevezték el, és ez igaz is volt.”
„A lakosságnak és az iparágaknak Tokióba koncentrálásával a sinkanszen hozzájárult Japán gazdasági versenyképességének javulásához” – hangsúlyozta Itazaki Oszuke, az SMBC Nikko Securities elemzője.
A sebesvonat megkönnyítette az üzletemberek utazásait és könnyen megközelíthetővé tette az idegenforgalmi nevezetességeket, közöttük az egykori fővárost, az Oszaka közelében fekvő Kiotót. A vonaton való utazás is Japán felfedezésének része lett, annál is inkább, mert a vonat elhalad a japánok szent hegye, a Fudzsi közelében.
A legújabb sinkanszen vonat kacsacsőrre emlékeztető futurista aerodinamikus formájával 320 kilométeres óránkénti csúcssebességgel szeli át az országot, a vágányok Honsú szigetére és Kjúsúra is kiterjedtek.