Egy skót mentette meg: íme a Lánchíd belülről

Tudta, hogy a Széchenyi lánchídnak van egy „kistestvére” London mellett? Na és azt, hogy átadása előtt kis híján felrobbantották az osztrákok? A turisták kedvence bennünket is rabul ejtett.

Gabay Balázs
2015. 06. 21. 8:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ingatag, mint a Lánchíd, tartotta a korabeli mondás, ami némiképp még ma is igaz. Persze addig jó, amíg ezzel a ténnyel csak néhányan vannak tisztában, mert az azt jelenti, hogy kevesen kapaszkodnak fel a híd láncaira, és indulnak el felfelé – a tilalom ellenére. Mi engedéllyel vágtunk neki, a harmadáig jutottunk, ami pont elég volt: a kötegek kilengése bizony centiméterekben mérhető, oda a biztonságérzet.

No, de kezdjük az elején, az Alagútban. Ezerszer száguldottunk már keresztül rajta, a Clark Ádám tér felőli végén mindig feltettük magunknak a kérdést: vajon ki lehet az az őrült, aki erkélyt tervez egy napi több tízezres autóforgalommal bíró alagútba? A válasz pofonegyszerű: aki gondol az állandó lakókra. A figyelmesség a Fazekas családnak szólt, mely több évtizeden át élvezhette a Várhegy mélyének vendégszeretetét. Lakásuk átívelt az alagúton, ezért van bal és jobb oldali bejárat.

Mi a Duna felé eső jobb oldali ajtón kopogtatunk, ahol koszos előtérbe toppanunk, a hídmester elnézést és pár perc türelmet kér, amíg elmondja utolsó anekdotáját is a tátott szájjal figyelő turistáknak.

Alkalmi idegenvezetőnknek két fő szenvedélye van: a dohányzás és a Lánchíd. Udvarias ember, nem várat sokáig: nem telik bele 5 perc és már mi tartjuk kezünkben az albumot, melyről Fazekas János hídmester nagypapája integet vissza. Nem az idős úr volt az első a családban, aki a folyóhoz kötődik. A dédapa dunai hajós volt, gyermekének anyakönyvi kivonatába nem egy város és annak kerülete került be, hanem egy folyamkilométer-szám.

A nagypapa pontonhidakat épített a második világháború alatt, így került később a Margit híd újjáépítői közé. A végleges szerkezet felépítéséig a Manci névre keresztelt pontonhíd felállításában vett részt. A Margit híd újranyitását követően ő lett ott a hídmester, 1945-től 1986-ig vigyázott az átkelőre. A hidat a fia, Fazekas Imre, János nagybátyja „örökölte” tőle.

Fazekas édesapja 1964-ben vette át a stafétát elődjétől a Lánchídon, előtte hídkarbantartóként ismerkedett a munkával. 2004-ig látta el feladatát, ekkor érkezett János, aki pedig korábban a Szabadság híd őreként dolgozott 9 éven át, így nem az ismeretlenbe ugrott fejest. „Családban marad, szoktuk mondani” – így a hídmester, a Fazekas-genealógia hallatán nem is csodálkozunk rajta.

A falon lógó láncszem láttán viszont eltátjuk a szánkat: a szakítópróba során a több centiméter vastagságú, közel 50 centi hosszú fémdarab megnyúlt, mintha óriások játszottak volna kötélhúzást vele. A próba viszont sikeres volt, hiszen nyúlnia, és nem törnie kellett. 4600 ilyen láncszem fogja egybe a szerkezetet, de van is mit tartaniuk: a híd majdnem 5200 tonnát nyom. Na, de lássuk mindezt közelről!

A Clark Ádám tér közepén a fonódó villamos útját vájják, a pályát beljebb hozzák, gyakorlatilag a lánckamra mögé. Néhány turista sanda tekintetétől kísérve felkapaszkodunk a déli oldali lánckötegre. Régen ilyen érzés lehetett átkelni a hídon, tényleg ingatag ez a Lánchíd! Olyan bátrak nem vagyunk, mint William Clark, nem sétálunk át a kötegeken Budáról Pestre. Mondjuk, minket legalább nem róna meg emiatt levelében Széchenyi István – mint azt Clark esetében megtette –, legfeljebb az őrszobán kérdeznének rá tettünk okára. A Hídember című filmben is visszaidézett Dunába zuhanás kevésen múlt: az építkezés során az utolsó, 16. láncköteget próbálták gőzgéppel ráemelni a kapuzatra, amikor a köteg elszakadt, a hídon tartózkodók pedig a folyóba pottyantak – mi szerencsésebbek voltunk, erre nem került sor.

A hídmester azért hozzáteszi: vigyázni kell, nehogy eltévedjenek a turisták. Volt eset, amikor Fazekas elkezdett felfelé mászni ellenőrző körútján a lánckötegen, és egyszer csak arra lett figyelmes, hogy követői akadtak. „Ha magának lehet, nekünk miért nem?” – kérdezte tőle az egyik mediterrán hölgy, aztán hamar rájött, hogy neki nem osztottak BKK-mellényt.

Egy-két vágókép, egy videósnitt a magasban, és már haladunk is tovább következő célpontunk, a budai lánckamra felé.

„Itt meg egy japán csoport csatlakozott hozzám egyszer, sőt olyan is volt, hogy műszakis diákokat hoztam le, és külföldiek vegyültek el közöttük. Mindennel megpróbálkoznak” – mosolygott vezetőnk a cseleken. Az erősen dohos szagot árasztó betonteremből egy másikba lépünk, ahonnan csapóajtó nyílik úgy 8 méteres mélységbe. „Inkább felfelé nézzenek mászás közben” – jön a praktikus tanács – megfogadjuk. A lehorgonyzó kamrában vagyunk, mélyen a Clark Ádám tér alatt. „Ez itt a híd szíve” – mondja a hídmester.

A kőoroszlánoknál alábukó láncköteg itt végződik 40 méter vastag betonba ágyazva. Felfelé kémlelve alig látható a fénysugár, a karbantartás idején egy meglehetősen szűk „odúban” kell végigkúsznia a szakembereknek a láncok mentén. A vasszerkezet 1914-ben, a felújítást követően került ide, maga a kamra már a kezdetektől itt van. Az 1848–49-es szabadságharc idején az osztrákok fel akarták robbantani, hogy megakadályozzák a magyar átkelést, de Adam Clark elárasztotta a termet. Felülről közel 1000 tonna ellensúly feszíti a lánckötegeket, emberi ésszel szinte felfoghatatlan erők gyürkőznek itt egymásnak.

– A híd elmozdulását itt mérik? – érdeklődünk, érkezik is hamar a válasz: a Petőfi hídtól eltérően nem a pillérben, hanem fent, a kapuzatban vizsgálják a mozgást, ahová a lánckötegen át lehet bemászni egy „titkos kőajtón” keresztül.

A talpunk alatti kis csatornában pár centi mély a vízállás. Hídmesterünk elárulja: nem kizárólag a horgonyfolyosón keresztül folyik be néha a víz, de a Duna a repedéseken keresztül is megpróbál utat törni magának. Ezért van szükség a szivattyúra és a ventilátorokra, azok tartják valamennyire szárazon a kamrát. De nagy gond nincs a vízzel, kordában tartja a modern technika. Mindent persze az sem old meg. „Látják ott azt a csíkot? – mutat felfelé Fazekas János. – A két évvel ezelőtti árvíz nyoma, 7-8 méter magasan állt a víz a kamrában.”

Elég a mélységből, visszamászunk a felszínre, ez a mi terepünk. Vezetőnk búcsúzik, sok még a tennivalója, este pedig nyugdíjas-találkozóra hivatalos, ahol egyébként a Petőfi híd egykori hídmesterével is leül majd pár szóra. Micsoda sztorik várnak rá!

A Lánchidat 1839-től 1849-ig építették, az első állandó Duna-híd volt Magyarországon. A kivitelezés beugró irányítója Adam Clark, tervezője William Tierney Clark volt. Építési költsége 6,6 millió aranykoronára rúgott, ebből 13-szor lehetett volna felhúzni a Nemzeti Múzeumot. A híd építéséről szóló törvényben rögzítették, hogy 1-1 mérföld távolságon belül nem lehet hidat emelni. Eredetileg Pestről csak a híd északi oldalán lehetett gyalog átkelni, Budáról Pestre pedig a délin – a hídpénz megfizetése után. A hídpénz alól nem volt kivétel, a nemeseknek ugyanúgy le kellett róniuk, mint a papoknak vagy a kézműveseknek, munkásoknak, parasztoknak. Emiatt sokan bojkottot hirdettek az átkelő ellen, és inkább az olcsóbb hajókkal jártak-keltek. A tiltakozás egészen addig járt sikerrel, amíg a hídtársaság fel nem vásárolta a rivális teknőket, innentől kezdve tényleg mindenki fizetett, mint a katonatiszt.

 

A híd pilléreihez Mauthausenből szállították a gránitot, a láncokhoz használt vas pedig Angliából érkezett. 1849-ben, miután Pestet elfoglalták az osztrákok, a hadsereg fel akarta robbantani a hidat, de ezt Adam Clark a budai hídkamra elárasztásával megakadályozta. Végül az útpályán robbantottak, de az akció kudarcba fulladt, a műveletet irányító tiszt és több katona is életét vesztette.

 

1849. november 20-án adták át a Lánchidat, ekkor a világ legnagyobb, láncokból épült folyami átkelője volt. A kőoroszlánokat 1852-ben helyezték el a felhajtóknál. A szabadságharcot követően omnibusz is döcögött a fakockás burkolaton. Az első világháború éveiben megerősítették a pályaszerkezetet, az ingatag jelzőtől így megszabadult a híd, mely ekkor kapta a Széchenyi lánchíd nevet. Érdekesség: névadója sohasem kelt át rajta.

 

1945-ös felrobbantása után az újjáépítés során kiszélesítették a pilonok kapuzatát, a vámszedőházak viszont nem kerültek vissza a hídfőkhöz. 1949-ben adták át, a díszkivilágítást 50 évvel később szerelték fel. Az utolsó nagy felújítás 1986–88-ban történt, de pár éven belül újra renoválni fogják.

 

A Lánchíd 3 nyílású, merevítőtartós függőhíd. Tömege 5200 tonna, hossza 380 méter, szélessége 49 méter. A pillérek, a kapuzatok, a négy kőoroszlán és a budai horgonykamra falazatának – tégláinak – egy része maradt meg az eredeti, 19. századi átkelőből. Darabjai megtalálhatók a Közlekedési Múzeumban, a krasznahorkai várban, a budapesti műszaki egyetemen és az Öntödei Múzeumban. William T. Clark több hídja közül a Lánchídon kívül a London melletti Marlow Bridge maradt meg hírmondónak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.