Öt évvel ezelőtt rendezték meg az első Gombold újra! pályázatot, még a Szépművészeti Múzeumban, akkor még csak hazai tervezők munkáit várták. Pár év alatt a közép-európai régió szakmai fórumává, szakkiállításává vált a Design Terminál által életre hívott esemény. Az idén az autógyárral kötött stratégiai megállapodásának köszönhetően a párizsi divathét után és az isztambuli előtt várja a divat szerelmeseit a budapesti kétnapos programsorozat, amely ma már Berlin és Moszkva között a legfontosabb divathétnek számít a régióban.
– A tervezők, a kereskedőházak, a szaksajtó képviselői egy helyen találkozhatnak a magyar és kelet-közép-európai régióból származó tervezőkkel. Jelentős előrelépés, hogy ebben az évben már hét országból érkeznek buyerek a budapesti divathétre. Reméljük, ez segít a magyar divatipar fellendítésben. Hosszú távú céljaink között szerepel, hogy Budapest váljon a kelet-közép-európai régió kreatívipari központjává. Ennek a divathétnek a megrendezése ezért is fontos pillanat – hangsúlyozza Borókai Fanni, a Design Terminál projektvezetője. A Gombold újra! pályázat tavalyi győztesei és a legtehetségesebb hazai tervezők mutatják be a tavaszi/nyári kollekciókat szombaton és vasárnap. A Je Suis Belle, a nanushka, a Nubu, a Kata Szegedi és a The Four mellett a külföldön is elismert Napsvgar, Anda és a Dora Abodi márka legújabb, trendformáló darabjait is lehet látni a Várkert bazárban, de azt is meg lehet tudni, milyen utat járnak a szomszédos országok divattervezői.
Tavaly már minden visegrádi ország, idén pedig Szerbia és Horvátország tervezői is részt vehettek a Gombold újra! öltözéktervezői pályázaton. A téma azonban nem változott: most is egymás értékeinek megismerése volt a cél. Olyan alkotásokat vártak, amelyek a régió szellemi örökségét és a hat ország közös kulturális értékeiben, közös identitásban rejlő lehetőségeket felhasználva, figyelembe véve születtek meg. De az adott országok pályázói csak valamely másik közép-európai ország tárgyi vagy szellemi örökségét választhatták inspirációnak.Volt, akit a szlovák építészet, a lengyel kakasmotívumok vagy a magyar lovaskultúra ihletett meg.
– A pályázat mostanra találta meg igazán a célcsoportját. Olyanok jelentkeznek, akik komolyan veszik a céljaikat, profi márkát szeretnének kiépíteni – hangsúlyozta Borókai Fanni. A 124 beérkezett pályamunkából 40 került be a döntőbe. Ezeket vasárnap este, az eseménysorozat zárásaként láthatja a közönség. A 10 ezer euró értékű CEFD Visegrád Award vállalkozásfejlesztői fődíjat a teljes mezőny legjobban teljesítő tervezői kapják, a szintén 10 ezer euró értékű Design Terminál-díjat pedig a legjobb magyar tervező.
A hagyományokhoz híven a jegyeladásból származó teljes bevétellel most is a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet munkáját támogatják.
Már két hete nem férünk a bőrünkbe, ekkor tudtuk meg ugyanis azt az asztal alatt rebesgetett infót, hogy zenei sorozatunk, az Ígéretes Titánok közreműködésével Gidnim'Rém Marci című dala is bekerült a rendezvény zenei válogatásába. Egyrészt roppant örülünk, hogy valóban van foganatja a kezdeményezésünknek. Másfelől pedig beigazolódni látszik az a többször elpufogtatott felvetésünk: rengeteg olyan gyöngyszem hever a földön, amelyek mellett az „éles szemű”, mainstream zenegyárosok simán elsétálnak, miközben olyanokat emelnek piedesztálra, akik köszönő viszonyban sincsenek a tehetséggel.
Urbán Bence egyszemélyes, kísérleti pszichedelikus elektronikája Dj Bootsie, alias ifj. Solymosi Vilmos illetékes zenei főfelelősnek köszönhetően landolt a listán. A dolog már azért is biztató, mert Bence Vilihez nagyon hasonló zenei világot idéz meg a számaiban, épp ezért is mutattuk meg neki a Rém-dalokat. Az első gyümölcs pedig úgy látszik, beérett. Köszönet érte Bootsie-nak!
Ha már ennyit beszéltünk róla, ím, Marci: