Új időszámítás a magyar divatban

A nemzetközi divatszakma újra figyel arra, mi történik Magyarországon.

Son
2015. 10. 13. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fővárosunkat a húszas-harmincas évek derekán a világ divatfővárosai között tartották számon, egymást érték a nagy szabócégek, textiliparunk nemzetközi viszonylatban is egyedülállónak számított, elég, ha csak a Goldberger-gyár sikereire gondolunk. A háború után a divat a burzsoázia jelképe lett, kiölték a köztudatból. Nemcsak a szabászatokat, szalonokat államosították, hanem magát a divatot is. A legvidámabb barakk az olcsó tömegkonfekción kívül nem ismer(het)ett mást. A rendszerváltozás utáni privatizáció miatt a hazai textil- és ruhaipar megadta magát, a multinacionális vállalatok pedig ellehetetlenítették a kisebb butikok működését. Hosszú, nehéz évek kellettek ahhoz, hogy a frizsiderszocializmusból ránk maradt örökséget levetkőzzük, és az egyenholmik helyett az egyénit válasszuk.

Az elmúlt években sokan – Napsvgar, Abodi Dóra, Szegedi Kata, a Use Unused, a Nanushka, az ÁERON – mertek nagyot álmodni, és elindították saját márkájukat. Nem elég viszont a nyilvánvaló tehetség: 2010 volt a fordulópont. Ekkor született meg állami szinten az ötlet, hogy a közép-európai régióban is legyen a tervezőknek olyan szakkiállítása, amely ide vonzza a legfontosabb nemzetközi kereskedőket.

Idén a párizsi divathét után és az isztambuli előtt rendezték Közép-Európa legnagyobb divatipari seregszemléjét, a Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe-ot, amelynek kiemelt eseménye volt a Gombold újra! öltözéktervezői pályázat. A visegrádi négyek mellett már szerb és horvát tervezők is jelentkezhettek. A 124 beérkezett pályamunkából a nemzetközi szakmai zsűri által kiválasztott húsz kollekciót vasárnap este láthatta a közönség. Alapvetően a meghökkentés, az extravagáns megoldások jellemezték a ruhákat, s most is szembetűnő volt, hogy sok tervező akarja megreformálni a férfidivatot. A zsűri is ezt értékelte.

A teljes mezőny legjobbjának járó Visegrád-díjat öltözék kategóriában a szlovák Ester Kubisz vehette át, aki a finoman, precízen megmunkált kézi varrású magyar népviseletekből kiindulva készítette el hajszál csíkozású férfiöltönyök parafrázisát. Balogh Luca Enikő Landlocked nevű kollekcióját a cseh és a szlovák szörfbajnokságok ihlették, letisztult, mégis markáns arculatú utcai viseleteiért a legjobb magyar tervezőnek járó Design Terminál-díjat kapta. A legjobb kiegészítőnek járó elismeréssel pedig a cseh Sofya Samarevát díjazták furcsa, szoborszerű kalapkollekciójáért, amelyet Tamara de Lempicka festőnő kubista stílusa inspirált. A döntéssel kapcsolatban lehetne vitatkozni, a döntős kollekciók közül sokkal izgalmasabbnak láttuk Kiss Norbert Cultures Between Lines szembenállásokra épülő kollekcióját, amelyet a fekete-fehér, és a geometrikus formák egymás ellen feszülése jellemez. Az öt közép-európai ország ismert szereplőit, neves személyiségeit rajzolta meg a ruhákon, így szemléltetve, hogy a különböző országok hogyan tudnak egymás mellett élni. Egyértelmű favoritunk Farkas Melinda Country gentleman kollekciója volt, amit a lengyel kakas kultúrából kiindulva született meg. A ruhák bár a tervező elmondása szerint a hivalkodó megjelenést és annak szimbólumértékét szemléltetik, mégis kivitelezése, anyaghasználata és az összhatása miatt messze kiemelkedett a mezőnyből.

A divathét igazi társadalmi esemény lett, ott volt a szakma krémje, és celebek, politikusok, közéleti szereplők sem hiányozhattak. De sokkal fontosabb, hogy a szervezőknek még mindig számít a társadalmi szerepvállalás. A jegyeladásból származó teljes bevételt ugyanis az Ökumenikus Segélyszervezeten keresztül hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatására fordítják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.