Divatbemutató karlendítéssel

A New Balance cipőgyártó egyik igazgatója kitörő örömmel nyilatkozott Trump választási győzelméről.

Molnár Csaba
2016. 11. 17. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Obama-adminisztráció nem hallgatott meg minket. Őszintén szólva, azt gondoljuk, hogy Trump megválasztott elnökkel a dolgok a jó irányba indulnak el – nyilatkozta a Wall Street Journalnak a New Balance nevű, a cipőkre varrt nagy N betűről ismert lábbeligyártó PR-alelnöke, Matt LeBretton. Ahogy olyankor lenni szokott, amikor egy használati cikkeket gyártó cég prominense politikai nyilatkozatot tesz, az üzenettel egyet nem értők azonnal tüntetni kezdtek. Bojkottért kiáltottak, New Balance-cipőket dobtak látványosan a kukába, a vehemensebbek még el is égették őket – mindezt persze videóra rögzítve és az interneten terjesztve.

A botrányt látva persze visszakoztak, és próbálták úgy beállítani a nyilatkozatot, hogy azt kiragadták a szövegkörnyezetéből, és nem Trump minden egyes céljával értenek egyet, csak az EU és az Egyesült Államok közötti transzatlanti kereskedelmi egyezmény kritikájával. De a mostani erősen polarizált amerikai politikai helyzetben kevéssé valószínű, hogy egy hasonló közlemény bárkinek is megváltoztathatná az azonnal meghozott ítéletét.

Különösen igaz ez az után, hogy a cégvezető első megszólalását számos szélsőjobboldali csoport azonnal a keblére ölelte, és a cipőmárkát mint a hithű nácik büszke jelképét kezdték saját felületeiken hirdetni. A New Balance-hez hasonlóan bostoni Daily Stormer fehér felsőbbrendűséget hirdető honlap „A fehér ember hivatalos cipőjének” nevezte ki a cég termékeit. Ez már a New Balance számára is egyértelműen kínos volt. Újabb közleményükben azt hangsúlyozzák, hogy 110 éves cég lévén elutasítják a bigottság és a gyűlölet minden formáját: „öt gyárunk van az Egyesült Államokban és több ezer alkalmazottunk világszerte, akik az összes rasszt, társadalmi nemet, szexuális orientációt képviselik. A New Balance egy értékorientált vállalat, és hisz az emberiességben, az erkölcsben és a kölcsönös tiszteletben.”

Hogy ez a nyilatkozat csak a Hogyan hárítsunk el PR-katasztrófákat? című kézikönyv első oldaláról lett kimásolva, vagy komolyan gondolják, azt vélhetően csak a cég felső vezetői tudnák megmondani. Az azonban kétségtelen, hogy a náci csoportok nem a semmiből találták meg maguknak a vállalat termékeit.

A nácik által hordott és önazonosságuk kifejezésére használt ruhadarabok skálája sokkal szélesebbé vált az utóbbi évtizedekben, olvasható a Highsnobiety online magazinban. Sokan „levetkőzték” korábbi egyértelműen militáns és félelmet keltő bakancsaikat és dzsekijeiket, és olyan ruhadarabokra váltottak, amelyek a laikusok szemében hétköznapi viseletnek hathattak. Emögött az állhatott, hogy az értelmesebb szkinhedek felismerték, hogy a többségi társadalom nem szimpatizál velük, így teljes harci díszben járva-kelve az utcákon hátrányos diszkrimináció érheti őket. Emellett azonban továbbra is szükség volt az egyenruha félelemkeltés melletti másik funkciójára, az elvtársak, ideológiai barátok könnyű azonosíthatóságára. Ezt a célt azonban azok a ruhadarabok is betölthetik, amelyeket kezdetben a többségi társadalom tagjai is hordhattak ugyan, de csakhamar leszoktak róla, érzékelve, hogy egyre többen nézik nácinak őket öltözködésük miatt.

A modern szélsőjobboldali jelvények elterjedésének a berlini fal leomlása adott kezdőlökést. Az egyesített Németországban a főként keletről származó és a társadalom perifériájára került fiatalok jelentős része sodródott e csoportok közelébe. Minthogy Németországban számos nemzetiszocialista jelkép illegális, szükség volt új szimbólumokra. És sokan ezt a New Balance cipőkben találták meg, jó pár évvel a mostani botrány kirobbanása előtt is. Az ok egyszerű: a cég márkajelzése a nagy N betű, ami történetesen a náci szó kezdőbetűje is. Ennyi. Ahogy a vállalat kissé kétségbeesett közleményében is áll, több mint egy évszázados múltra tekintenek vissza. Újdonságnak tehát nem éppen nevezhetők a termékeik, de a kilencvenes évekig semmilyen negatív értelmezési réteg nem tevődött a cipőkre, azok csak a Nike és az Adidas kistestvérei voltak. Minthogy Európában kevéssé volt ismert, mint a sokkal erősebb konkurensei, kontinensünkön leginkább amerikai nyugdíjas turisták lábán lehetett találkozni velük.

Németországban azonban a márka új életre kelt a szkinhedek számára, és az ő közvetítésükkel új divat terjedt el a világ nácijainak körében. Ehhez hozzájárult az is, hogy a futballhuligánok – ahol sok szélsőjobboldali fiatal szocializálódott – egyébként is kedvelték a sportcipőket. A New Balance tett lépéseket a múltban is annak érdekében, hogy eltávolítsa a brandet a nácizmustól – legalább a PR szintjén. Nem szállítottak cipőket az egyértelműen a szélsőjobboldali vevők ellátására specializálódott kereskedőknek, és intenzív reklámkampányokban igyekeztek a márkát inkább a sporthoz kapcsolni. Ez csak részlegesen sikerült, hiszen senki sem tudja megakadályozni, hogy a szkinhed besétáljon egy átlagos cipőboltba és ott vásároljon. Mára a New Balance cipőket sokan egyértelműen a nácikhoz kötik, így a cég meglehetősen ellentmondásos helyzetben találta magát. Miközben piaca bővítéséhez szükség lenne a szélsőjobbos kapcsolat levetkőzésére, ha túlságosan magukra haragítják a szkinhedeket, az bevételeik megcsappanásával fenyeget. Könnyen eshetnek két szék között a pad alá.

Korántsem csak a New Balance cipők váltak az évek során kimondva-kimondatlanul a náci divat alapvető kellékeivé. A hatvanas években alapított és történetének első két-három évtizedében főként az ökölvívással azonosított angol Lonsdale márka ugyanígy járt. A cég melegítőfelsőire, pólóira a nyolcvanas-kilencvenes években szoktak rá a szkinhedek. Általában kicipzárazott bombázódzsekijeik között kilátszott a mellkasukon feszülő Lonsdale póló, pontosabban annak középső NSDA betűi. Ehhez már csak egy P-t kellett hozzágondolni, és máris megkaptuk a hitleri náci párt, a Nemzetiszocialista Német Munkáspárt (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei) rövidítését.

A nácik Lonsdale-hordása odáig fajult, hogy Hollandiában a „Lonsdale-fiatalok” kifejezés a szkinhedek szinonimájává vált. A sportmárka pénzügyi mutatói igencsak megsínylették újdonsült vevői rajongását. A korábbi vevők elmaradoztak. A Lonsdale erre reagálva megpróbálta szánt szándékkal elidegeníteni a nácikat. Pólóikra antirasszista üzeneteket nyomtattak (például: Lonsdale London a rasszizmus és a gyűlölet ellen), reklámjaikban pedig egyre több fekete és ázsiai modellt alkalmaztak. Tehát csupa olyan dolgot tettek, amely vélhetően idegesíti a szkinhedeket. A kommunikációs kampány nyugaton mára célt ért. Olyannyira, hogy a Lonsdale lassan a szélsőbalos csoportok szimbólumává válik. A cég továbbra is sok multikulturalizmust népszerűsítő kampányt és ismert baloldali hagyományokkal rendelkező sportklubot szponzotál, például a lipcsei Vörös Csillagot (Roter Stern Leipzig). A Lonsdale azonban továbbra is népszerű az új idők szeléről lassan értesülő kelet-európai nácik körében.

Sok, általánosan náci öltözékként azonosított ruhadarab, mint például a bombázódzseki, a Doc Martens bakancs vagy a Fred Perry ing eredetileg a hetvenes években a punkmozgalomra adott válaszként létrejött angol szkinhed közösség kelléke volt. Ma már a szkinhed és a neonáci a legtöbb ember számára rokonértelmű szó, pedig ez kezdetben teljesen máshogy volt.

Az eredeti szkinhedek többségét a fekete kultúra és zene szeretete fogta egységbe, így értelemszerűen antirasszisták voltak. Lassan azonban felülkerekedett a többségen a hangos rasszista kisebbség. A többségi társadalom őket vette észre, és hamarosan az egész szkinhed szubkultúrát – és az általuk viselt ruhadarabokat – a neonácizmussal azonosította.

A híres bakancsot Klaus Märtens készítette először, aki tényleg orvos volt, méghozzá a II. világháborús Wehrmacht kötelékében. A síelés közben megsérült lába nem viselte el az akkori kincstári katonabakancsokat, így tervezett magának egyet. A háború után cipőgyártó céget alapított Németországban, majd a hatvanas években a vállalat áttette a székhelyét Angliába. Ott kapta aztán föl a bakancsokat a hetvenes évek punkkultúrája, amely olyan ruhadarabokat keresett, amelyek a lehető legtávolabb álltak az elutasított polgári, „jól fésült” megjelenéstől. A bakancsot a punkoktól vették át a szkinhedek.

A Doc Martens bakancs az utóbbi években – a Lonsdale-éhez hasonló reklámkampányok hatására – mára újra a mainstream divat eleme lett, a kilencvenes években a gimnazista lányok még kosztümhöz is képesek voltak bakancsot felvenni. A legtöbb nagy ruhagyártó igyekszik eltávolodni a nácizmustól. A kivonulásuk, „ellenséges” kampányaik után maradt űrt azonban azonnal betöltötte néhány kevésbé ismert, szándékosan a nácik ellátására specializálódott vállalat.

Legsikeresebbjük a német Thor Steinar, amely a harmincas évekbeli nácik által is sztárolt germán mitológiára emlékeztető formavilágával és rúnákat idéző felirataival egyértelműen a szélsőjobbos csoportokat célozza. Pólóikon gyakran szerepeltetnek a betiltott náci lózungoktól csak kissé különböző szlogeneket, mint például „Ski Heil” vagy „100% viking vér”. Nagy márkaboltot üzemeltetnek az egykori NDK területén lévő Chemnitz városában, amely a német neonácik afféle fővárosa. A bolt 2012-ben nyílt, és Breviknek nevezték el. Bár korábban is működtetett a lánc ilyen nevű boltot egy norvég város után elnevezve – norvég neveket előszeretettel használnak – sokak feltételezése szerint az új üzlet már a norvég Anders Breivik tiszteletére tartotta meg ezt a nevet, aki egy évvel korábban 77 ártatlan fiatalt mészárolt le. 

A közfelháborodás láttán a boltot kénytelen-kelletlen átnevezték, de nyitva maradt, és továbbra is öltözékkel látja el elégedett vásárlóit. A Thor Steinar ruhadarabokat a német rendőrség a nácik ismertetőjegyének tekinti, és az összes futballstadionból ki vannak tiltva.

Kissé belerondít a Thor Steinar által propagált árja ideológiába, hogy a céget tulajdonosai eladták egy dubaji befektetőcégnek. Az alkalmat megragadva konkurensei próbálják átvenni tőle elbizonytalanodott vevőit. Már neveik is szánnivalók: Masterrace Europe, Rizist, Ansgar Aryan vagy a Consdaple, amelyet láthatóan a Lonsdale hibájának kiküszöbölésére alapítottak. A Consdaple közepe immár tökéletesen kiadja az NSDAP betűszót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.