Balaton Zoltán kicsi korától vonzódott a természethez, de kifejezetten beteges, rossz fizikumú, alacsony gyerek volt. Az általános iskola ideje alatt olyan sokat volt beteg, hogy alig tudták leosztályozni. Kiskamaszként azonban a kezébe akadt egy hegymászásról szóló könyv, és egyszeriben megtalálta az életét meghatározó szenvedélyt. Testi adottságai ellenére sikeres hegymászóvá vált, válogatottkeret-tag lett belőle. Csúcsmászóként 1987-ben tagja volt a nyolcezer méter feletti Sisapangmát meghódító magyar expedíciónak. (Kevesen tudják, hogy az utóbbi évek intenzíven reklámozott túrái előtt is jártak magyar hegymászók nyolcezres csúcson.)
– Mire hegymászói pályafutásom véget ért, a kölcsönből finanszírozott utak miatt legatyásodtam, és természetesen erkölcsi kötelességemnek éreztem, hogy ezt a pénzt visszafizessem édesanyámnak – meséli Balaton Zoltán. – Ekkor elkezdtem éjjel-nappal dolgozni. Az életvitelem megváltozott, amikor egy barátom hatására 1994-ben felkeltette az érdeklődésemet a vitorlázás. A Balatonon próbálgattam a szárnyaimat, ahogy sokan mások, de már kezdetektől bennem munkált a vágy, hogy kijussak a tengerekre.
Vannak, akik a szólóvitorlázást tartják a sportág csúcsának, Balaton Zoltán azonban mindig is társaságban szeretett hajózni, így természetes volt számára, hogy feleségével, Orsolyával, majd gyermekeivel, Csengével és Kristóffal induljon útnak. Már első tengeri útján is együtt vett részt feleségével. Az 1996-ban született Csenge pelenkás korától a hajó fedélzetén kúszott-mászott. Kilencévesen apjával kettesben egy nyolcméteres hajón elvitorlázott az Adrián keresztül Olaszországba, majd Szicílián át Máltára és vissza.
– A feleségem kicsit aggódott értünk, de bízott bennem, tudta, hogy épen visszahozom a gyermekünket. Akkoriban nyolcméteres hajóm volt, ám azt nem tengeri utazásra tervezték. Persze azzal is el lehet jutni bárhova, de ez olyasmi, mintha egy Riga mopeddel próbálnánk több ezer kilométerre utazni – folytatja a vitorlázó. – Én is szerettem volna nagyobb közlekedési eszközt, ez persze főként anyagi kérdés. A nagyobb hajót nemcsak megvenni drágább, de fenntartani is. A Földközi-tenger teljes medencéjét bejártuk, hogy ráakadjunk a megfelelő hajóra, végül Angliában vettünk egy harmincéves, 11 méteres vitorlást.