A minőségi borokkal kapcsolatban mára kiművelte magát az erre fogékony közönség, és a gasztroforradalom is többnek tűnik elszigetelt szubkulturális jelenségnél. A kisüzemi sörfőzés viszont még csak most lép itthon az érettebb korba. Három éve négy kraftsörökkel foglalkozó vállalkozás bérelt ki közösen egy épületet Kőbányán, a Maglódi úton: ez a lett a Főzdepark. Megnéztük magunknak, hogyan készül a kraftsör.
Meg hogy mit jelent egyáltalán. Egyrészt azt, hogy nem nagyüzemi körülmények között, a kommersz sörmárkáktól eltérő filozófiával főzik. Ez világos. De akkor miért nem kézművesnek nevezik? Németh Antal, a Monyo Brewing Co. sörfőző mestere sóhajt egyet, amikor a Főzdepark udvarán rákérdezek erre. Ennek egyik oka az lehet, hogy tavaly nyáron Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke erős Facebook-bejegyzésben ment neki a magukat ezzel a jelzővel megkülönböztető főzdéknek, ráirányítva a figyelmet többek között arra, hogy az elmúlt években több változtatást is ők értek el, amik miatt most könnyebb belevágni a sörfőzésbe.
Maga Gyenge is úgy látja azonban, hogy az azóta eltelt időkben mindenki kibékült mindenkivel, sokat beszélgettek, tisztázták a dolgokat – és az új főzdék nagy része is belépett az egyesületbe. Jelenleg is több közös projekten, külföldi reprezentáción is együtt dolgoznak. A két jelző közti különbségtétel ettől persze nem lett könnyebb, sőt. A lényeg az, hogy a „kézműves” jelző Némethék szerint az elmúlt években kissé leértékelődött, vegyes minőségű termékek is megjelentek ezzel a címkével. Ők azért a „kraftsör” kifejezést választották – angolul minden ilyesmi: craft beer –, mert az egyértelműen jelzi, hogy az Amerikából induló és jó ideje világszinten is megfigyelhető törekvés szellemében igyekeznek működni. Nagyon odafigyelnek a minőségre, a higiéniára, a dizájnra, és folyamatosan kísérleteznek.
Az Egyesült Államokról szólva tényleg nem túlzás forradalomról beszélni: 2016 végén már több mint ötezer főzde működött a tengerentúlon. Ez önmagában sem hangzik kevésnek, de ha hozzátesszük, hogy egy évvel korábban még csak 3500, 2008-ban pedig 1500 cég mozgott ezen a területen, miközben a nyolcvanas években konkrétan száz alatt volt a kisebb üzemek száma, akkor egyértelműen kirajzolódik a változás mértéke. Persze egy „kisebb” amerikai főzde Magyarországon akár óriásnak is elmenne, úgyhogy ebből is látszik: a különbség nem a méretben, hanem a szemléletben van.