Vidám hangulatban közeledünk a Kaukázus legmagasabban fekvő települése, a 2100 méteren található Ushguli felé. Bérelt terepjárónk hat utasával jól bírja a megpróbáltatásokat, bár vannak a hegyi „útnak” olyan szakaszai, ahol inkább lánctalpas járművel kellene közlekedni. A hegyről legurult sziklák kerülgetését már a magasabb rendű főutakon is megszoktuk, izgalmat itt a jármű előtti vízátfolyásokon való átkelés kelt. Májusban, az év legesősebb hónapjában utazunk Grúziába.
A kirándulás előtt kétszer is összeültünk, hogy megbeszéljük a részleteket. Egyikünk szépen fel is írta tíz pontban, hogy mire lesz szükségünk. Miután megállapítottuk, hogy útlevele mindenkinek van, a biztosítás következett. Senki sem kötött, úgyhogy ezt is kipipáltuk, majd abbahagytuk a további nyolc pont megtárgyalását. Magyarországról azért még béreltünk egy hétszemélyes dzsipet, ami nagyszerű döntésnek bizonyult, még úgy is, hogy a harmadik napon lefoglalta a rendőrség. A kaukázusi országban ugyanis szintén zéró tolerancia van, egy pohár sör elfogyasztása után sem szabad vezetni. (A gépjárművet egyébként, némi pénzbírság – 200 lari, körülbelül 25 ezer forint – kifizetése után, később visszakaptuk.)
Fent a hegyen azonban nem találkozunk rendőrökkel, de mással se nagyon. A Mestiát (az utolsó, járművel viszonylag jól elérhető település) Ushgulival összekötő nyomvonal mentén pár kisebb településen és a környéken mindenfelé látható kőtornyokon kívül emberi kéznek a nyomát nem lehetett felfedezni. Egyes kőtornyok már több mint ezer éve itt állnak. Az itteniek, a szvanok, télen ezekbe az épületekbe vonultak vissza, hogy a többméteres hótól és a lavináktól védjék magukat és értékeiket.
Az út egyik oldalán sziklafal magasodik, a másikon ötven-hetven méteres mélységben gyors folyású hegyi folyó rohan, melybe jobbról-balról nagy magasságból vízesések ömlenek. A látvány a végig szakadó esőben is lenyűgöző. A faluban találunk egy kis fogadót, ahova azért befut még pár turista Japánból, Kínából, az Egyesült Államokból meg még innen-onnan. A hangulat remek, a hó is nekikezd. Nagy vizes pelyhekben hull, de a teljesen átázott sáros földön már alig-alig marad meg. Eszünk, iszunk, és indulunk is vissza. Már a vízeséseket és szakadékokat is megszoktuk, a traktoroknak való útvonalon is magabiztosabban megyünk, míg el nem veszítjük az egyik hátsó lámpát (ezért később, már a rendőrségi incidens lezárásaként 100 eurót kell fizetni a kölcsönzőnek).