„Nehéz év volt? Kikapcsolódna? Pihenne?” „Karácsonyra rohamosan fogynak a helyek!” „Karácsonyi csomag 2 éjszaka!” – csupán néhány szlogen a hazai szállásfoglaló oldalak ünnepi kínálatából. Elég csak párat kattintani az interneten, és látható: ma már ugyanolyan gazdag a magyarországi szálláshelyek év végi, ünnepi „választéka”, mint az esztendő többi időszakában. Ez a belföldi turizmus növekedése mellett más tanulságokkal is szolgál: például azzal, hogy a karácsony sokak számára elveszíti rituális jellegét, és szabadidőként, szabadidős tevékenységként, az utazás alkalmaként jelenik meg. Holott a karácsony erősen ritualizált időszak volt – ma is az –, de a modern társadalomban ezt a szabadidő váltotta fel. Márpedig az elutazással, a kikapcsolódás előtérbe kerülésével az ünnep rituális jellege változik – a szemünk láttára. Egyebek mellett napjaink karácsonyainak e vonására is felhívta a figyelmet Sándor Ildikó néprajzkutató, a Magyar Táncművészeti Egyetem docense, akit arról kérdeztünk, milyen újabb elemei vannak az ünnepnek. – Bár az utazás mint ünnepi tevékenység nem ismeretlen, abban, hogy karácsonykor sokan tesznek így, van némi – szándékos vagy nem szándékos – távolságtartás például attól is, hogy ne kelljen eldönteni azt a dilemmát, ki jön hozzánk szenteste, vagy hogy mi hova és mikor megyünk vendégségbe – magyarázta a szakember.
Kitért arra is, a karácsonyi ajándékozásnak ugyanígy vannak régi és új vonásai. Régen a tárgyajándékozás egyáltalán nem volt jellemző, ez a fogyasztói társadalommal és a növekvő jóléttel függ össze. Ugyancsak változnak az ünnep tárgyai. A karácsonyi asztalt – ami az ünnepi alkalomkor az asztalra helyezett tárgyakat, ételeket jelentette – felváltotta a karácsonyi dekoráció. A hagyományos paraszti kultúrában az asztalon mágikus jelentésű, tartalmú tárgyak, termények kaptak helyet: mint például a fokhagyma vagy az úgynevezett lucabúza. Ez a Luca napjától (december 13.) karácsonyig csíráztatott búzaszemeket jelentette, amelyek az ünnep idejére zöldültek ki. Az asztalt díszítették vele, illetve a búza fejlődéséből a következő évi termésre következtettek. A karácsonyi asztalt egészen vízkeresztig, azaz január 6-ig elöl hagyták. – Ma is valamelyest átalakítjuk a lakásunkat a karácsonyra, de az ünnepi tárgyak elveszítették mágikus jelentésüket – a bőségvarázslást vagy a bajelhárítást –, és a dekorálás lépett a helyükre – mondta Sándor Ildikó. Tipikusan ennek a tárgya a gyertya (ami a világításhoz, ezen keresztül pedig archaikus képzetekhez köthető), a szívforma, a különféle angyalábrázolások és a mézeskalács. Utóbbiról szólva a szakember elmondta, régen nem a karácsonyhoz kötődött, hanem mézesbábosok árulták vásárokon, búcsúkban. Mára viszont teljes egészében olyan karácsonyi tárgy vált belőle, ami az ünnepi dekorációhoz tartozik. Szintén sokan hagyományos tárgynak tekintik az adventi koszorút, pedig készítése, elhelyezése a lakásokban még néhány évtizeddel ezelőtt sem volt általános. Sándor Ildikó szerint az adventi koszorú eredete ugyan igen régre nyúlik vissza, ám karácsonyi és az ünnep előtti „jelenléte” mindenképpen az újabb jelenségek közé tartozik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!