Kezdjük dicsérettel: a MÁV igencsak nagy erőfeszítéseket tett az elővárosi vonatközlekedés minőségi javításáért, és – erről több mint 30 év összevetésében, napi tapasztalatok alapján is beszámolhatunk – a Budapest–Vác–Szob-vonal esetében bizton kijelenthető, az elmúlt években előrelépés történt: a szerelvények tiszták, csúcsidőben odafigyelnek a kocsik számára, és ami a legfontosabb, meglepően pontosan, sűrűn és az igényekhez igazítva járnak a vonatok.
Elismerés, vállveregetés, köszönet! Ugyanakkor arra szeretnénk buzdítani a MÁV-ot, ne álljon meg a rögös úton, pláne ne forduljon vissza, továbbra is tartson előre, rendületlenül!
Sokan vagyunk, akiknek a vonatozás nemcsak szükség, hanem évtizedek múltán is élmény és lehetőség. A járat típusától függően 25-45 perces vonatúton például Vác és Budapest között kiválóan átgondolhatók a napi teendők, alkalom nyílik egy kis csukott szemű elmélyülésre, nyugodt olvasásra, szemlélődésre. De csak addig, ameddig el nem kezdődik a sivító csengőhangok versenye, a mindenféle platformokon érkező üzeneteket jelző csippanások. Igazán szerencsétlen esetben pedig egy útitárs is akad, aki a teljes távon ecseteli a vonal másik végén lévőnek, miként folyik Petike füle. (Mindenki nyugodjon meg, Petike már jobban van.) A fülhallgatókból kihallatszó zene csak ritkán találkozik az ízlésünkkel, ha meg három-négy ilyenből harsan a dallam, a kialakuló kakofónia nagyobb büntetés, mintha a 3+2 lemezét játszaná be az utastérbe a mozdonyvezető. Pedig ez a jobbik eset, mert egyre gyakoribb a füles nélküli zenehallgatás, ugyanakkor a prímet egyértelműen az a jelenség viszi, amikor a telefonáló fél kihangosítja a beszélgetést, hogy a vonaton ülők ne csak őt, de a másikat is biztosan hallják. Semmilyen információt nem tart vissza.
Felötlik, amikor egyetemistaként keresztül-kasul utaztam Angliában vonattal, és egy alkalommal az előttem ülő idősebb hölgy megkért, halkítsam le a zenét, mert kihallatszik a fülhallgatóból a csörömpölés. Valójában a határozottsága miatt emlékszem minderre, húsz év távlatából is. Mosolygott, higgadt és udvarias maradt, de választási lehetőséget nem adott. Nem a saját mániáit erőltette rám, a fülke ajtajára kiragasztott figyelmeztetést mutatta, ami piktogrammal és szöveggel is arra hívta fel a figyelmet: ne zavarjuk utastársainkat. A mobiltelefonozás ekkor még gyerekcipőben járt, de a britek már az elején igyekeztek megragadni a probléma gyökerét, és irányt mutatni az utazóknak.