Díjazni a falatot, amit megeszünk

Csincsa Tibor a kanadai Ontarióban élő magyar erdőmérnök mindig is arra vágyott, hogy vadász legyen, és végül trófeagyűjtemény nélkül vált azzá.

Csincsa Tibor
2013. 03. 26. 5:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vadászat a természetjáráson túlmenően még más, gyakran mély érzelmi reakciót kiváltó tapasztalatban is részesít. Nevezetesen abban a kényelmetlen felfedezésben, hogy milyen közvetlen kapcsolat létezik egy mesterszakács által ízletesen elkészített ínyencfalat és egy élő állat között. Szembenézni azzal az állattal, amelynek a húsából fogunk enni, nem egy érzelemmentes pillanat. Gyakran a vadászokat kritizáló átlagember ezt kényelmesen a vágóhidakra és a csomagolóiparra hagyja. Azért, mert ez a szeparálódás kényelmes távolságot tart a fogyasztó és fogyasztásra kerülő között, attól még a hús élő állattól származik, amelyet e célból megöltek. Nem érdemes belemenni, hogy ez milyen körülmények között megy végbe, amihez képest egy jó lövés által, természetes környezetben bekövetkezett halál csak humánus lehet.

Attól tartok, hogy a drótketrecben tartott csirke, napfényt sem látva, tápszereken nevelkedve éli le rövidke életét, szívesen cserélne azzal a fácánkakassal, amely több kilométeres, természetes környezetében valóságos királya háremének, még ha egy sörétrajban leli is halálát, ami kétségkívül gyorsabb és fájdalommentesebb a vágóhídi feldolgozósorhoz képest. Vagy a vaddisznó, amely egy havas, holdvilágos estén kerül puskavégre, nem hiszem, hogy cserélne szelídített társával, amely betonsilók tömegnyomorában várja a vágóhídi megváltást.

A vadászott állat megölése kétségkívül csúcspontja, de nem a legfontosabb része a vadászatnak. Az előfeltételekről és előkészítésről már beszéltünk, de a sikeres lövéssel még nem érnek véget a vadász kötelezettségei. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy az elejtett állat minden porcikája hasznosuljon. Az ehetők fogyasztásra kerüljenek, a többi pedig más egyéb módon hasznosul. Az igazi vadász ebből is kiveszi a részét.

A lövés izgalmánál nem kevésbé érzelemmentesebb, amikor az ember kihúzza a vadászkést a tokból, hogy az imént lőtt állat lábán körbe vágja a bőrt, hogy megnyúzza és felvágja a hasát, hogy kizsigerelje. Ez szintén hozzáadódik ahhoz a tapasztalathoz, mint amikor az ember fólia alatt gusztálgatja a szeletelt húsokat az áruházak hűtőpultján. Akkor nemigen gondol az átlagember arra, hogy annak az állatnak vére is volt, belső részei, sőt belei, annak kevésbé gusztusos és illatos tartalmával. Az a vadász, aki ezt nem hárítja másra, hanem maga csinálja, és képes is szakszerűen elvégezni, egész más szinten értékeli és díjazza a falatot, amit megeszik. Számomra ez a képesség és gyakorlati tudás kapcsolatot jelent a régen elmúlt vadász elődök felé, akiknek mindez természetes volt.

Újra megélve mindezt, és végigcsinálva kezdettől a befejezésig, olyan élményt, magabiztosságot, önállóságot ad ebben az egymásra utaltságban, amit nagyon nehéz bármihez is hasonlítani. Ezek a tapasztalatok messze túlmutatnak a szűkre szabott vadászati tevékenységen, mert befolyásolják az ember mindennapjait is, életszemléletét, filozófiáját, más emberhez, állathoz, természethez fűződő viszonyát.

Csincsa Tibor történetének utolsó darabját holnap olvashatják tovább az MNO-n.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.