Nemcsak az egykori tárgyaink, hanem a nyelvünk is árulkodik a népi vadászatról

A honfoglalás után a vadászat fokozatosan a kiváltságosok osztályrészévé vált, de a jobbágyok és a városi polgárság sosem mondott le teljesen a zsákmányszerzésről. Szokásaikról számos, a Néprajzi Múzeumban kiállított tárgy mellett nyelvünk is árulkodik – tudtuk meg Máté György muzeológustól.

Nagy Áron
2015. 04. 12. 7:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Habár a vadászat hagyományosan az úri világhoz kapcsolódik, s történelmi távlatokban az embernek először olyan nemesek jutnak eszébe róla, mint a Mikszáth Kálmán által halhatatlanná tett Görgey Pál, Szepes vármegye vicispánja vagy a magyar hősköltészet és katonapolitika kiváló művelője, Zrínyi Miklós bán – hogy az Árpád-házi Imre herceget ne is említsük –, nem hagyta érintetlenül a jobbágyságot és azt a szűk polgári réteget, amely a magyar népművészet letéteményese volt az elmúlt századok során.

Máté György muzeológus, a Néprajzi Múzeum munkatársa kérdésünkre felidézte, hogy a honalapítás előestéjén valószínűleg a vadászat még bárki számára szabadon űzhető mesterség és az élelemszerzés alapformája volt. A letelepülés, a szállásterületek határainak megszilárdulása, majd a jobbágyság függő helyzetbe kerülése mindezt felülírta: az erdő – benne minden kincsével – a király, valamint a nemzetségi arisztokrácia kizárólagos birtokába került, ami azt jelentette, hogy az engedélyük nélkül vadászni többé nem lehetett, az elejtett zsákmány után pedig beszolgáltatási kötelezettség terhelte a népet.

Ennek ellenére tudjuk, hogy a „pór” továbbra sem hagyott fel a zsákmányszerzéssel. A Néprajzi Múzeumban több olyan tárgy is látható, amely kézzelfogható bizonyítékai a népi vadászatnak, de Máté György szerint a nyelvünk a legelevenebb tanú: a kelepce eredetileg vadfogó eszköz, a szorul a hurok jelentését pedig aligha kell magyarázni, akárcsak a lépre csalni kifejezését.

Kevesen tudják, de az ordít, mint a fába szorult féreg szólás a ma aranysakálnak nevezett állat csapdába esését idézi. Az efféle kifejezések rávilágítanak arra, hogy a középkor és az újkor embere előszeretettel alkalmazott csapdákat, hiszen könnyen előállíthatók, egyszersmind praktikusak voltak, ám ezek a mai kor vadászatában már tiltott eszközökként szerepelnek.

Akadt azonban megoldás arra, hogyan helyettesítsék a hadi vagy vadászatra készült fegyvereket, illetve ezeknek jobbágyok – vagy akár városi polgárok számára is – elérhetetlen variánsait. A legegyszerűbb ilyen eszközök közé tartozik a hajítófa – amely valóban csak egy darab fa, mint egy seprűnyél – vagy a nyúldobó bot, amelynek egyik végén fémből készült nehezéket helyeztek el. Említésre méltó továbbá a körmös, azaz a nyéllel ellátott, hegyes, hullámos, dugóhúzószerű kampóban végződő eszköz. Ezzel húzták ki odújukból a rókát és más vadat.

Kedvelt volt a vad tőrbe csalása is: az egyszerűbb – és talán legősibb – módszer a verem és a hurkok használata, de mechanikus szerkezeteket is készítettek. Ilyen volt a számszeríjra emlékeztető íjas csapda, amely a kártevők irtása mellett az apróvad elejtésére ugyancsak alkalmas lehetett.

Amint arra Máté György rámutatott: időnként előfordult, hogy a vadásznak egészen közel kellett kerülnie a zsákmányhoz. Ha a kiszemelt préda vadkacsa volt, e célra tökéletesen megfelelt a sütőtök héja, amelybe lyukakat vágtak, aztán fejükre húzva a maszkot beálltak a tóba, s mikor a zsákmány kellően közel került a vadászhoz, az hurkot dobott rá, vagy egyszerűen csak megragadta a lábainál fogva.

Ami a képi ábrázolásokat illeti, a magyar népművészettől – legyen szó akár a szőttesekről, kerámiáról vagy éppen a csont- és fafaragványokról – a legkevésbé sem idegen a növényi ornamentika és a vad stilizált megjelenítése. Máté György elmondása alapján az egészen primitív alkotásoktól a finoman kimunkált vadászjelenetekig bőséges anyag maradt fent a múltból. Szavaiból az is kiderült, hogy minden kornak megvolt a maga divatja. Egy időben kifejezetten kedvelt volt például A vadász temetése című – cseh és német mintákat követő – jelenetsor, melyben az apróvad vezeti fel a gyászmenetet, farkasok siratják és szarvasok cipelik a felravatalozott vadászt.

A magyar folklórban arányait tekintve nem túl gyakori a téma előfordulása. A hiedelmeink köréből ismert, hogy a mitikus vadász természetfeletti erővel rendelkezik, a népmeséinkben is fel-felbukkan alakja, a népdalgyűjteményeket lapozgatva viszont alig-alig találtunk vadászati témájú dalokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.