Habár a vadászat hagyományosan az úri világhoz kapcsolódik, s történelmi távlatokban az embernek először olyan nemesek jutnak eszébe róla, mint a Mikszáth Kálmán által halhatatlanná tett Görgey Pál, Szepes vármegye vicispánja vagy a magyar hősköltészet és katonapolitika kiváló művelője, Zrínyi Miklós bán – hogy az Árpád-házi Imre herceget ne is említsük –, nem hagyta érintetlenül a jobbágyságot és azt a szűk polgári réteget, amely a magyar népművészet letéteményese volt az elmúlt századok során.
Máté György muzeológus, a Néprajzi Múzeum munkatársa kérdésünkre felidézte, hogy a honalapítás előestéjén valószínűleg a vadászat még bárki számára szabadon űzhető mesterség és az élelemszerzés alapformája volt. A letelepülés, a szállásterületek határainak megszilárdulása, majd a jobbágyság függő helyzetbe kerülése mindezt felülírta: az erdő – benne minden kincsével – a király, valamint a nemzetségi arisztokrácia kizárólagos birtokába került, ami azt jelentette, hogy az engedélyük nélkül vadászni többé nem lehetett, az elejtett zsákmány után pedig beszolgáltatási kötelezettség terhelte a népet.
Ennek ellenére tudjuk, hogy a „pór” továbbra sem hagyott fel a zsákmányszerzéssel. A Néprajzi Múzeumban több olyan tárgy is látható, amely kézzelfogható bizonyítékai a népi vadászatnak, de Máté György szerint a nyelvünk a legelevenebb tanú: a kelepce eredetileg vadfogó eszköz, a szorul a hurok jelentését pedig aligha kell magyarázni, akárcsak a lépre csalni kifejezését.
Kevesen tudják, de az ordít, mint a fába szorult féreg szólás a ma aranysakálnak nevezett állat csapdába esését idézi. Az efféle kifejezések rávilágítanak arra, hogy a középkor és az újkor embere előszeretettel alkalmazott csapdákat, hiszen könnyen előállíthatók, egyszersmind praktikusak voltak, ám ezek a mai kor vadászatában már tiltott eszközökként szerepelnek.
Akadt azonban megoldás arra, hogyan helyettesítsék a hadi vagy vadászatra készült fegyvereket, illetve ezeknek jobbágyok – vagy akár városi polgárok számára is – elérhetetlen variánsait. A legegyszerűbb ilyen eszközök közé tartozik a hajítófa – amely valóban csak egy darab fa, mint egy seprűnyél – vagy a nyúldobó bot, amelynek egyik végén fémből készült nehezéket helyeztek el. Említésre méltó továbbá a körmös, azaz a nyéllel ellátott, hegyes, hullámos, dugóhúzószerű kampóban végződő eszköz. Ezzel húzták ki odújukból a rókát és más vadat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!