Túlmért és túlméretezett

A közvélemény-kutatók jó ideje átvették a Patyolat társadalmi funkcióját.

Ugró Miklós
2016. 05. 17. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közvélemény-kutatók jó ideje átvették a Patyolat társadalmi funkcióját. Míg a létező szocializmusban a ruhatisztító üzemeket lehetett minden kockázat nélkül kritizálni, addig itt, a kapitalizmusban szegény közvélemény-kutatókra kaptak rá azok, akik következmények nélkül szeretik kifejteni bírálatukat. Tény, hogy a kutatási eredményekkel mindenkinek baja van. Túl kedvező, vagy épp ellenkezőleg, túl lesújtó képet festenek; az ellenzékiek szerint a kormány manipulálja az eredményt, a kormány szerint az ellenzék; az érdektelenek szerint mindkét fél átveri a polgárokat.

Ám amikor a napokban Tölgyessy Péter arról beszélt az Info Rádióban, hogy a közvélemény-kutatók 2002 óta rendszeresen túlmérik a Fideszt, nem az intézetek megbízhatatlanságára utalt. Hiszen a különböző kormányközelinek, illetve ellenzékinek mondott cégek majdnem azonos eredményeket mérnek, s hogy kartelleznének, azt nem feltételezzük. A politikai elkötelezettségnek néhány billegő kérdés eldöntésénél lehet szerepe, a tudatos hamisítás fel sem vetődhet. Ugyanakkor a kormánypárt túlmérése bizony a hatalom érdekében álló tévedés, ugyanis a bizonytalanok gyakorta a győzteshez húznak. Így ha egy választás lefutottnak látszik, az pluszszázalékokat hozhat az esélyesnek. Bár az is megeshet – miként volt már rá példa –, hogy a túlértékelt párt elkényelmesedik, és elhanyagolja a kampányt. Ahogy tette ezt a Fidesz 2002-ben, úgyhogy ezt a hibát még egyszer nem követi el. (Az más kérdés, 2006-ban olyan ostoba kampányt erőltetett, melynél az is jobb lett volna, ha elbízza magát.)

Mindenesetre a „túlmérik a Fideszt” állítás első hallásra oly képzeteket kelthet, hogy a kormánypárt közvetlenül beleszól az intézetek munkájába, oly módon befolyásolva őket, hogy ők is kedvezőbb színben mutassák be a kabinet tevékenységét, akárcsak a közszolgálati médiumok. Egy rendes értelmiségi szívesen vádolja effélékkel a hatalmat, ám egy rendes értelmiségi arra is ügyel, hogy kijelentéseit tények is alátámasszák, ne csak látszatok és feltételezések. Természetesen Tölgyessy sem mond ilyet. Szerinte a túlmérés részben annak köszönhető, hogy a Fidesz nyomás alatt tartja a társadalmat, és a média többsége is hozzá tartozik. Ez igaz, de ez a fajta előny mindenkor a kormánypártoknál van, s pusztán ez alapján 2002 és 2006 között az MSZP-t és az SZDSZ-t kellett volna túlmérni. Hogy így történt-e, azt nem tudjuk, csak annyi bizonyos, hogy végzetesen túlértékelték őket, ők meg saját magukat. Ám a közvélemény-kutatások pontatlanságainak legfőbb oka az – ahogy Tölgyessy is utal rá –, hogy e kutatásokat illetően a közvéleménynek rettentő fals meggyőződése van. Az emberek jelentős része úgy véli, s ennek az ellenkezőjéről nem lehet meggyőzni, hogy véleményüket a hatalom bármikor visszakeresheti és felhasználhatja ellenük. Hogy a közvélemény-kutatás végső soron nem más, mint egyfajta uniformizált besúgás. Mivel sokan hiszik, hogy mindaz, amit mondanak, rákerül a „káderlapjukra”, nem merik megtagadni a választ, inkább valami olyasmit mondanak, amit adott körülmények között optimálisnak tartanak. Érdekes, a jelek szerint manapság a Fidesz az a párt, amelyikről úgy vélik az emberek, hogy ha azt nevezik meg a kérdezőbiztosnak, abból nem lehet baj.

Egyelőre felesleges találgatni, hogy ennek a túlmérésnek lesz-e valami következménye. Kétségtelen, az utóbbi időben a konzervatív oldalon is erősödik nemcsak a kritikus, de az elutasító hang is. Ugyanakkor mindkét oldal úgy ítéli meg, jelen állás szerint az eljövendő választás egyesélyes. Abban pedig egészen biztosak lehetünk, hogy a 2018-as választást sem a közvélemény-kutatások döntik el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.