Földalatti felszín

Csak úgy röpködtek a tíz- és százmilliók, amennyivel állítólag megkenték a megrendelőket.

Ugró Miklós
2016. 06. 07. 17:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány éve hatalmas nemzetközi botrány kerekedett abból, hogy a Siemens céget megvádolták: úgy jutott nagy összegű megrendelésekhez, hogy csúszópénzekkel ösztönözték a döntéshozókat ajánlatuk elfogadására. Csak úgy röpködtek a tíz- és százmilliók, amennyivel állítólag megkenték a megrendelőket, akik nyilván nem lehettek holmi olcsójánosok. Ez a szörnyűséges korrupciósorozat pont azokban az időkben történt, amikor a magyar főváros a Combino villamosokat vásárolta a Siemenstől, ám abban az ügyletben a korrupció gyanúja nem merült fel. A magyar üzletkötőket nem kellett megkenni ahhoz, hogy villamos címén olyan járművet vegyenek, amely rendkívül drága volt, eredetileg nem villamosnak készült, s megvásárlása után komoly költségen kellett átalakítani a fél várost – a síneket, a megállókat, a közvilágítást –, de magukat a járműveket is, hogy beállíthassák őket a forgalomba. Mint említettem, a korrupció gyanúja fel sem merült, így a főváros és a BKV akkori illetékeseinek híresen patyolattiszta becsületén, legalábbis a Combino-biznisz kapcsán, nem esett folt.

A korrupció különös, a hétköznapi ember számára nehezen értelmezhető intézmény. A mindenkori hatalom bőszen küzd ellene, például a saját zsebre bírságoló hivatalnokokat keményen megbüntetik. Ugyanakkor bizonyos formáit megideologizálják és törvényesítik, sőt a haladás és növekedés motorjaként állítják be. Bizony, nem holmi unortodox, illiberális találmány a kormányprogram szintjére emelt korrupció, csak a hivatalos bevallása új és szokatlan jelenség. No meg az is magyar specialitás, hogy egyes társadalmi rétegeknek ez jelenti a szociálpolitikát. Gyakori, hogy személyeket, testületeket, szervezeteket korruptnak neveznek, de egyre kevésbé lehet tudni, hogy az vádaskodás vagy dicséret. A legutóbbi országos felbolydulást keltő, korrupciógyanús nemzetközi tranzakcióról sem állíthatunk semmi bizonyosat. Még az sem világos, hogy korrekt-e az ügylet, netán átverésről van szó – és ha az utóbbi történt, ki vert át kit?

Fővárosunk egyik büszkesége a hármas metró, amely lobogó fáklyaként világítja meg a budapesti tömegközlekedés égető problémáit, s nem egyszer az alagutat is. A túlságosan sokszor és sokáig igénybe vett kocsik felújítását a Metrovagonmas nevű orosz cég vállalta, s a vállalatnál szerencsésen ötvöződött a német precizitás azzal, ami a hatalmas szovjet technikából még megmaradt. Tudniillik pillanatok alatt úgy kipofozták a kocsikat, mintha vadonatújak lennének. Némelyek szerint ez a bámulatos teljesítmény annak köszönhető, hogy a kocsik valóban újak, de a cég ezt a vádat méltatlankodva utasította vissza, mondván, a vezetőfülkék ajtaját a régi járművekből szerelték át.

Természetesen hazánkban akadnak olyan magas moralitású politikai erők, amelyek ezt az eljárást felháborítónak találják. Gondoljunk csak bele, hová jutna a világ, ha a kivitelező rendszeresen magasabb szinten teljesítené vállalt feladatait, mint ahogy azt a megállapodásban ígérte? Mert ha a Metrovagonmas csak a kerekeiktől és üléseiktől megfosztott, cirill betűs graffitikkel dekorált kasznikat küldi vissza – lakókonténernek így is jó lesz jelszóval –, az rendben lenne. Az megfelelne a bevett, megszokott, normális ügymenetnek. De mire véljük, hogy a szolgáltató túlteljesíti a szerződésben foglaltakat? Mi lesz, ha ennek híre megy, s az efféle mentalitás általánossá, netán követelménnyé válik? Az ilyesmi ellen küzdeni kell!

A Demokratikus Koalíció feljelentést tesz korrupció, csalás, illetve megtévesztés gyanújával. Az már a nyomozó hatóságok feladata lesz, hogy eldöntsék, melyik fél korrumpált, csalt, tévesztett meg, és a DK-n kívül ki érzi magát becsapottnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.