Éppen ideje volt a kitüntetett rendőri figyelemnek a kerékpárosok irányába. S nem a sokat emlegetett Mari néniről van szó, aki tejért megy reggel a boltba, és talán vesz mellé egy kis kenyeret is. Azokról a pofátlan bringásokról van szó – tehát nem „a” bringásokról –, akik miközben méregdrága eszközökkel tekernek katalógusból öltözködve, a legalapvetőbb szabályokat sem tartják be. De nem azért, mert nem ismerik, hanem mert nem akarják betartani azokat. Ugyanis megtehetik a korszellemnek megfelelően, hogy szarnak a szabályokra, szarnak mindenkire. Jól ismert és mindennapos minta ez az élet minden területén, ami további kérdéseket vet föl már csak azért is, mert elnézve ezt az új biciklis generációt is, nem éppen a négy elemis szülők képe sejlik föl. Soha senki nem kéri számon sem a főiskolán vagy az egyetemen ezeket az arcokat, hiszen ott lázadozni kell és asztalt verni, mert „nekünk minden jár”, a tanár ne kérjen házi dolgozatot, a munkahely és a fizetés alanyi jogon jár, tőle semmit se várjanak el. Így élnek: kuss a neve mindenkinek.
Egyebek mellett azt írja a HVG egy, a bringás helyzetet elemző remek cikkében a budapesti baleseti helyzetet bemutatva, hogy „a tilos jelzésen való áthaladásból eredő balesetek közül (az összes baleset kilenc százaléka ilyen) tízből kilenc esetben a biciklis volt a hibás”. Mindez önmagáért beszél. Mert ha például az elsőbbségadási kötelezettséget nem ismeri fel valaki minden esetben, azért a piros lámpának a leghülyébbekben is el kell indítania valamit. De nem akarják észrevenni. S itt visszaérek örök vesszőparipáimhoz: a kiskirályok és a túlterjeszkedett egó kérdéséhez. Mindkettő tort ül felettünk.
Közhely, hogy a magyarok közlekedési kultúrája a béka hátsója alatt van, és e megállapítás érzékelhetően már nem változtat azon a lajstromon, ahová a szabályok elkerülésének tereit és módozatait jegyzik föl. Nem lehet mindig minden szabályt betartani még arra törekedve sem, de jelen esetben olyan alapvetésekről van szó, amelyeknek figyelmen kívül hagyása csak szándékos lehet. Mindenki mutogat mindenkire, miközben nem az eszköz a meghatározó, hanem annak használója.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!