Itt valami tényleg nincs rendben. Valakik nagyon komoly csatákat vívnak a valósággal, pszichózis ül tort a józan ész fölött.
Az ittas bringások törvényi szóval való kiengedése a forgalomba komolyan próbára tett. Tartok tőle, hogy ez csak fokozódni fog, amikor egyébként is kisebb túlélőtúrával ér fel bringával közlekedni Budapesten. És nem az autósok, éppen ellenkezőleg: a semmilyen írott és íratlan szabályt nem tisztelő bringások százai miatt. Noha nem írom ki a homlokomra, csak kerékpárral közlekedem, és a köredzéseimet sem gyalog végzem el, így regényt tudnék írni arról a tortúráról – más szóval baleset-elhárításról –, amit végeznem kell szinte minden kilométeren a kerékpárosok egy része miatt.
E szabály köz- és önveszélyes alapból is, ám egy olyan társadalomban, ahol a normaszegés a legkedveltebb és legsikeresebb sportágak közé tartozik, több mint veszélyes kísérlet. Kollégám kiváló posztban foglalta össze aggályait és a lehetséges vitás helyzeteket, így szavait nem ismételném meg, csupán egy másik dimenzióban költök pár szót, hogy a valóság sokszor édeskés bűze is meg legyen idézve.
Egy ilyen helyzetbe – amikor egy döntésnek nagyon súlyos, akár halálos következményei is lehetnek – szubjektív elemeket beemelni újra csak súlyos emberi és társadalmi hiányosságokat mutat. Garantálom, hogy az izgalmas dekoltázsokkal közlekedő tündérpofik kedvezőbb megítélés alá esnek majd azokkal szemben, akik valami miatt – a nyuszi és a sapka esete – éppen nem szimpatikusak a yardoknak. Ne tegyünk úgy, mintha most jöttünk volna a Marsról, mert oda még csak most akarunk elmenni.
Másik: a rendőrt ki védi majd meg, ha igazoltatásnál továbbenged egy „közlekedésre alkalmas” kerékpárost, majd a következő sarkon elcsapják? Ő és a vétlen autós meddig jár majd bíróságra? Ki és milyen úton bizonyítja majd a korábban meghozott – szubjektív – döntésének helyességét? Hány ember életét kell megkeseríteni? Ha karom töröm egy ittasan közlekedő és akár szabálytalankodó bringás miatt, hogyan bizonyítom az igazam? Vállaljam az évekig tartó tortúrát egy kontroll nélküli gyökér és egy degenerált szabály miatt? És ha elcsattan két pofon? Ki látja előre, hogy öt perc múlva bármilyen vitás vagy veszélyes helyzetet milyen hatásfokkal old meg egy ittas vezető (kerékpáros)? Ha egy motorosról vagy egy autósról azt feltételezzük, hogy nem tud időben helyes döntést hozni, akkor egy kerékpáros miért alkalmasabb erre?