Egy pisztolylövésről

A jobboldalon destruktív baloldalinak és zsidóbérencnek nevezték, a kommunisták pedig reakciós jobboldalinak és titkos fasisztának.

Gazdag József
2016. 02. 21. 13:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olvasom, hogy a magyarok 8,3 százaléka büntetné az öngyilkosságot. Nem teljesen világos számomra, hogy mégis hogyan. Huszonöt botütést az ebadtának, posztumusz? Vagy sürgönyöznének a mennyország kapuőrének, hogy a megtévelyedett X. Y. egy ködös keddi reggelen önkezével vetett véget életének, ezért bebocsátása nem csupán megfontolandó, hanem kifejezetten ellenjavallott? A reprezentatív felmérésből megtudom azt is, hogy a magyarok 52 százaléka bevezetné a halálbüntetést. Így már sejtem, mi lesz az öngyilkosok büntetése. Kihantolás, kivégzés. A halálba menekült? Bitófára vele!

„Fázom. Vége a nyárnak, ami nem volt nyár, vége az életnek, ami végül nem hozott mást, csak groteszk öregséget és abszurd halált.” Márai Sándor egyik utolsó naplóbejegyzése ez. A haláltól nem félt („ eddig még mindenki túlesett rajta, és utólag senki sem panaszkodott”), de nem hagyta magát kiszolgáltatni a sorsnak: saját távozása módjáról és idejéről ő akart dönteni. Ezért vásárolt kézifegyvert magának, ezért járt lőtanfolyamra, ezért lőtte főbe magát 88 évesen.

Ez a jegyzet, talán már kiderült, nem a futballról szól majd. Márai nem volt sportrajongó. Teljes naplójának eddig megjelent tizennégy kötetében (hatezer oldalon) csupán négyszer említi a focit, amely szerinte „átmenet egy kocsmai verekedés és valamilyen pubertásos futási inger között”; s amikor 1970 februárjában vérzéses gyomorfekéllyel több héten át az istállószerű salernói közkórházban feküdt, szobatársai éjjel-nappal a rádió sportközvetítéseit, ezt az „infernális lármát” hallgatták.

Halála után egyes politikai/ideológiai szekértáborok azonnal megpróbálkoztak Márai szellemi örökségének kisajátításával. Sikertelenül. Márai mindig is besorolhatatlan volt: középen állt, szövetségesek nélkül. A jobboldalon destruktív baloldalinak és zsidóbérencnek nevezték, a kommunisták pedig reakciós jobboldalinak és titkos fasisztának. S mivel a háború után megütközve figyelte, ahogy a zsidó értelmiség felesküdött a kommunista pártra („az ördögöt Belzebubbal iparkodtak kiűzni”), az antiszemita címkét is megkapta.

A keresztény magyarságból éppen az alapvető keresztény értékeket, a szolidaritást, a részvétet, a humánumot hiányolta, és irtózott „a tisztességesebb jobboldal mögött fütykössel és rohamkéssel ólálkodó fasizmustól”. Sosem tudta megbocsátani a Horthy-féle Magyarország műveletlen, kapzsi és pökhendi „úriembereinek” (akik a „vitéz”, a „mi fajtánk” és hasonló hangzatos jogcímek alapján kiváltságokat vindikáltak maguknak), hogy lezüllesztették az országot. „Ezek már urak sem voltak, csak uraskodtak, ezek már magyarok sem voltak, csak magyarkodtak.”

Hasonló indulattal bírálta a bolsevizmust is. A második világháború után – kortársai többségével ellentétben – nem lépett be a pártba, nem kötött kompromisszumokat, nem volt hajlandó a kommunista rezsimet dicsőíteni („mintha verset kellene írni egy állomásklozet falára”), s a hivatalos kultúrpolitika által felajánlott juttatásokat is elutasította („Inkább egyenek meg a férgek / Minthogy a férget megegyem”).

Naplójában André Gide szavait idézte: „Minden jobb- és baloldali diktatúra ellen megmaradni a szellemi szabadság hívének, védelmezőjének: ez a szellemi ember örök feladata.”

Nem kereste az emigráns magyarok társaságát sem, akik szerinte úgy marták egymást, „mint a veszett farkasok”. A nyugati magyar irodalmi folyóiratoknak nem küldött kéziratot, felkéréseikre nem válaszolt. „Egyetlen levélkét őrzök tőle, egy udvarias elutasítást” – írta róla Ferdinandy György.

Egyetlen otthonának a magyar nyelvet tartotta. Emigrációja során – attól való félelmében, hogy nyelvi öntudata roncsolódik az idegen közegben – reggelente előírásszerűen a Károli-bibliát olvasta, s hozzá Arany vagy Vörösmarty költeményeit (sosem az „ízléstelen” Adyt vagy a „híg” Petőfit).

„Nincs honvágyam – írta még 1949-ben, emigrációja első hónapjaiban. – De a legjobb lenne mégis: hazamenni, néhány fröccsöt inni, magyar verseket olvasni, megfürödni a Lukács uszodában, aztán lefeküdni a Farkasréten, apám és fiam között, s egy nagyot aludni.”

Ez nem adatott meg neki. Márai több mint negyven éven át élt számkivetetten, s közben egyetlenegyszer sem tért vissza Magyarországra. A kaliforniai San Diegóban halt meg, magányosan és elfeledve, 1989. február 21-én.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.